
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Arbeidsnotat nr. 54/05 
 

Hvem styrer mediene? 
- om styresammensetning i konsern og datterselskaper 

 
av 

Helge Østbye 
 
 
 
 

 
SNF prosjekt 1303 

”Konvergens mellom IT, medier og telekommunikasjon: Konkurranse- og 
mediepolitiske utfordringer” 

 
 

Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd 
 
 
 
 
 
 

 
SIØS – Senter for internasjonal økonomi og skipsfart 

 
 

SAMFUNNS- OG NÆRINGSLIVSFORSKNING AS 
BERGEN, OKTOBER 2005 

ISSN 1503 - 2140 
 

© Dette eksemplar er fremstilt etter avtale med 
KOPINOR, Stenergate 1, 0050 Oslo. Ytterligere 
eksemplarfremstilling uten avtale og i strid med 
åndsverkloven er straffbart og kan medføre 
erstatningsansvar. 



 
ii

SIØS – SENTER FOR INTERNASJONAL ØKONOMI OG SKIPSFART 

 

SIØS - Senter for internasjonal økonomi og skipsfart - er et felles senter for Norges 
Handelshøyskole (NHH) og Samfunns- og næringslivsforskning AS (SNF), med 
ansvar for undervisning, fri forskning, oppdragsforskning og forskningsformidling 
innen områdene skipsfartsøkonomi og internasjonal økonomi. 

Internasjonal økonomi 
SIØS arbeider med alle typer spørsmål knyttet til internasjonal økonomi og skipsfart, 
og har særskilt kompetanse på områdene internasjonal realøkonomi (handel, 
faktorbevegelser, økonomisk integrasjon og næringspolitikk), internasjonal 
makroøkonomi og internasjonal skattepolitikk. Forskningen ved senteret har i den 
senere tid vært dominert av prosjekter som har til hensikt å bidra til økt innsikt i 
globale, strukturelle problemer og virkninger av regional økonomisk integrasjon. 
Videre deltar man også aktivt i prosjekter som omhandler offentlig økonomi, nærings- 
og konkurransepolitikk. 

Internasjonal transport 
Et annet sentralt arbeidsområde for SIØS er internasjonal transport. På dette feltet har 
studier av konkurranseforholdet mellom ulike transportbærere i Europa og 
mulighetene for økt bruk av sjøtransport for å avlaste det landbaserte 
transportnettverket på kontinentet stått sentralt. 

Maritim forskning 
SIØS ser det som sin oppgave å være et bindeledd mellom den maritime næring og 
forskningsmiljøet ved SNF og NHH, og har gjennomført en serie prosjekter finansiert 
av Norges Rederiforbund, direkte rettet inn mot rederier og andre maritime bedrifter. 
Denne typen prosjekter har blant annet studert norske rederiers multinasjonale 
virksomhet, skipsbygging i Nord-Europa, og konkurransen i fergemarkedene.  

Kompetansebase 
SIØS’ kompetansebase består av forskere ved SNF og assosierte medarbeidere ved 
NHH, samt ledende internasjonale økonomer som er knyttet til senteret gjennom 
langsiktige forbindelser.  I løpet av de siste årene har man ved SIØS fått frem fem 
doktorgrader innen internasjonal økonomi og skipsfart, og staben inkluderer for tiden 
doktorgradsstipendiater. 

Nettverk 
Senteret er involvert i flere større EU-prosjekter, og samarbeider med sentrale 
forsknings- og utdanningsinstitusjoner over hele Europa.  Spesielt nær kontakt har 
man med London School of Economics, Handelshögskolan i Stockholm, Graduate 
Institute of International Studies, Geneve og University of Strathclyde, Glasgow.  Den 
vitenskapelige staben ved SIØS deltar i flere internasjonale forskningsnettverk, og har 
vært blant de fremste i Europa til å ta initiativ til dannelse av nettverk. 



 
1

Hvem styrer mediene? 
- om styresammensetning i konsern og datterselskaper1 

 

av Helge Østbye 

 

Sammendrag 

Artikkelen inneholder en analyse av styresammensetningen i det som kan kalles 
Schibsted-sfæren, både i eierselskapet, Schibsted ASA og i seks selskaper som helt, 
delvis eller indirekte eies av Schibsted.  

Schibsted ASA har en større eier, Tinius Nagell-Erichsen, som har 26 % av aksjene. 
Det meste av de øvrige aksjene er fordelt på et stort antall finansielle investorer. 
Nagell-Erichsen sitter i styret for Schibsted ASA. De øvrige aksjonærene er 
representert av det som kan kalles profesjonelle styremedlemmer. 

I de medieselskapene Schibsted har interesser i, lar Schibsted tilsatte direktører fra 
Schibsted ASA eller andre medieselskaper representere Schibsteds interesser. 

Mediene har en journalistisk eller kreativ side og en økonomisk, administrativ side. 
Styrene i selskapene har en ensidig økonomisk, administrativ kompetanse. 

 

Innledning: Eierskap i medier 

Tidligere var eieren i en bedrift en lett identifiserbar person. Han var ofte daglig til 
stede i bedriften og traff avgjørelser i egenskap av eier og daglig leder. Med 
aksjeselskaper – vanlige fra siste halvdel på 1800-tallet – ble eierne i første rekke 
representert ved den kapitalen de hadde satt inn i selskapet. En av eierne eller – 
stadig oftere – en tilsatt direktør hadde det daglige ansvaret for virksomheten. Den 
daglige ledelsen ble skilt fra eierskapet. I vår tid kommer eierskapet mest synlig til 
uttrykk på generalforsamlingen, der stemmestyrken er avhengig av antallet aksjer 
den enkelte eier eller har fullmakt til å stemme for. Generalforsamlingen (i større 
selskaper: bedriftsforsamlingen, der også de tilsatte er representert) velger styre. 
Generalforsamling, bedriftsforsamling og styre er organer som ivaretar eiernes 
interesser.  

Eierskapet i mediebedrifter har fulgt mye av det samme mønstret: Redaktør-eieren 
og de familieeide mediebedriftene finnes fortsatt. Noen få medievirksomheter eies av 
én person eller én familie. Nils Skaar står oppført som eier av 100 % av aksjene i 

                                          

1 Paperet ble lagt fram på arbeidsgruppe 2: «Mediernes struktur og økonomi» ved Den 17. 
Nordiske Medieforskerkonference i Ålborg 11. – 14. august 2005. Det er gjort noen mindre 
endringer etter denne presentasjonen. 



 
2

Hordaland Folkeblad2 (opplag ca 5 700, utkommer i Norheimsund i Hordaland 
fylke). Aschehoug forlag er eid av Nygaard-familien. Blant Nordens største medie-
konsern, er både svenske Bonnier og Kinnevik og danske Aller familieeide selskaper 
med varierende innslag av familien i den daglige ledelsen av virksomheten. Men 
dette er ikke lenger den vanlige eierformen.  

Eierskap er langt på veg blitt et komplekst system av kinesiske esker. Selskapene 
kan ordnes hierarkisk eller i nettverk, der eierskapet fungerer som bindeledd 
mellom enhetene. 

Vestnytt er navnet på ei lita avis på øya Sotra, rett vest for Bergen. Blant eierne av 
Vestnytt finner vi ei lita avis: Bygdanytt, som kommer ut i Ytre Arna i Bergen 
kommune, og dekker gamle Arna kommune (som i 1972 ble innlemmet i Bergen) og 
en del av Osterøy kommune. 40 % av aksjene i Bygdanytt eies av Bergens Tidende. 
Bergens Tidende har en interessant gruppe av aksjonærer. Vital forsikring er den 
eneste betydelige aksjonæren med lokal forankring. Større eierandeler har blant 
annet det store, norske konsernet Orkla (største aksjonær), avisa Dagens Næring-
sliv (indirekte via IntraFish Media, der også A-pressen har en mindre eierandel) og 
den svenske Nya Wermlands-Tidningens AB.  

Nest største aksjonær i Bergens Tidende, med 24 % av aksjene, er Schibsted. 
Schibsted er Norges største aktør på mediefeltet, nesten 50 % større enn nest 
største private aktør, Orkla Media (Roppen 2002:74). 

Hvem er så Schibsted? Schibsted ASA er (som navnet tilsier) et børsnotert aksje-
selskap. Aksjene i Schibsted er fordelt slik (Medietilsynets database per 2/6-2005): 

 

Schibsteds aksjonærer 

Blommenholm Industrier AS v/ T. Nagell-Erichsen  
State Street Bank 
Folketrygdfondet 
Capital Research 
Marathon Asset Management 
Mellon Bank 
Øvrige eiere 

26,1 %
10.7 %
8.2 %
6.6 %
6.1 %
6.0 %

36.2 %
 

Aksjene er nokså spredt, og med ett unntak er de aksjonærene som er så store at 
de er navngitt i lista, finansinstitusjoner som har plassert kapital for å få av-
kastning. Amerikanske banker, investeringsselskaper og pensjonsfond er neppe 
interessert i hvordan norske medier drives: Disse selskapene har investert i 
Schibstedaksjer ut fra en vurdering av sikkerhet og profitt på investert kapitel. En 
kan gå videre i den kinesiske esken og undersøke hvem som eier State Street Bank, 
Capital Research, osv. Folketrygdfondet er et statlig fond, med en tilsatt direktør og 
et statlig oppnevnt styre. En slik statlig investering i et medieselskap kan by på 
problemer hvis fondet bruker sin makt til å påvirke hvordan mediene drives på 

                                          

2 Når det i dette avsnittet er snakk om norske aviser eller kringkastingsselskapers eiere, 
gjelder dette situasjonen ved overgangen mellom april og mai 2005, slik det framgår av 
Medietilsynets eierskapsregister. 



 
3

innholdssiden, men dette har i lite grad blitt problematisert, trolig fordi slik 
innblanding ikke regnes som sannsynlig. Den eneste identifiserbare personen blant 
Schibstedkonsernets betydelige eiere, er Tinius Nagell-Erichsen, en av etter-
kommerne etter Chr. og Amandus Schibsted, som konsernet har sitt navn fra. 
Nagell-Erichsen er til gjengjeld største aksjonær og han har vist stor interesse for 
norsk avisdrift. 

Hvem er sjefen i medieselskaper? 

I den journalistiske ideologien er autonomi for journalistene og redaksjonen et 
viktig element. Verken organisasjoner, partier, kilder, annonsører eller eiere skal ha 
innflytelse over de daglige, redaksjonelle avgjørelsene. Den norske presseideologien 
ble i stor grad utformet i partipressens epoke (Ottosen, Røssland og Østbye 2002), 
og den aksepterer at det er eierne som har rett til å fastsette avisas redaksjonelle 
hovedlinje, men eierne skal ikke blande seg i de daglige avgjørelsene i redaksjonen3. 

Dette synet har lenge vært forfektet av redaktører og journalister, men det har fått 
et slags offisielt stempel gjennom utredningsarbeidet i samband med forslaget om 
bedre grunnlovsvern av ytringsfriheten (NOU 1992:27) og ved at Kulturdeparte-
mentet arbeider med å lovfeste redaktørens uavhengighet («redaktørprinsippet»).   

«Den redaksjonelle selvstendighet etter redaktørplakaten blir i stor utstrekning 
anerkjent av eierne», sier juristen Kyrre Eggen (2002). De kjente unntakene er få, og 
de har heller styrket enn svekket redaktørinstituttet ved at problematikken er tatt 
opp offentlig og overtrampene allment fordømt (Østbye 2000: 35). 

Etter aksjeloven (§ 6-2 og 6-14) skal alle aksjeselskaper ha en daglig leder. I avisene 
ble denne tidligere gjerne omtalt som disponent, nå er tittelen direktør mer utbredt. 
Direktøren har, sammen med styret, ansvaret for administrasjon, teknisk virk-
somhet og økonomi. Det overordnede økonomiske ansvaret innebærer sjølsagt 
kontroll over hvilke ressurser redaksjonen får til sin disposisjon4, mens det er 
redaktøren som skal bestemme hvordan de redaksjonelle ressursene brukes.  

I avisene har det tradisjonelt vært et delt lederskap der redaktøren altså har det 
redaksjonelle ansvaret og en daglig leder (direktør, disponent, etc.) har ansvar for de 
øvrige funksjonene (administrasjon, økonomi, teknikk, distribusjon, osv.). Dette 
kalles gjerne for «to-leder-modellen». Etter å ha forsøkt med flere modeller, fikk NRK 
rett etter krigen en ledermodell der én person, en kringkastingssjef (se Halse og 
Østbye 2003), har fylt rollene som både redaksjonell og økonomisk-administrativ 
leder – «en-leder-modellen». Denne modellen fins og i en del aviser. Jeg har i en 
annen sammenheng (Østbye 2000) diskutert fordeler og ulemper for den redak-
sjonelle uavhengigheten ved bruk av de to modellene. 

                                          

3 Ansvarsfordelinga er tydeligst i presisert i «Redaktørplakaten» (se http://www.nored.no/ ), men 
er synlig også i «Vær varsom-plakaten» (http://www.presse.no/varsom.asp#Vær%20Varsom ). 
«Redaktørplakaten» har sterkest juridisk stilling. Den kan oppfattes som en del av til-
settingsvilkåra for redaktører som er medlemmer av Norsk redaktørforening og medie-
bedrifter som er medlemmer av Mediebedriftens landsforening. 
4 En del av det Graham Murdock (1982:122) kaller fordelingskontroll (allocation control). 



 
4

Aksjeloven5 foreskriver altså at også mediebedrifter skal ha et styre og en daglig 
leder. Styret har det overordnede ansvaret for alle deler av virksomheten. 
Domstolene har ved flere anledninger dømt selskapet ved styret for lovbrudd som 
tradisjonelt hører inn under redaktørens ansvarsområde, som bedriftsleder for 
redaksjonen (Eggen 2002). Likevel kan en si at journalist- og redaktørideologien 
utgjør en mekanisme som bremser eiernes innflytelse over det redaksjonelle inn-
holdet. Bedriftens økonomi er ansvarsområdet for direktør og styre, men via 
kontroll med økonomi, retten til å utnevne sjefredaktør, og en del andre forhold gjør 
at direktør og styre stor innflytelse over den langsiktige utviklinga av medie-
bedriftens redaksjonelle innhold. 

Mens det har vært en del diskusjon om forholdet mellom posisjonene direktør og 
redaktør, har det vært lite fokus på mediebedriftenes styre.  

Styret 

Styrene for selskaper har en sterk formell makt. Styremedlemmene sitter ofte på 
mye kompetanse, særlig hvis de har posisjoner i flere selskaper. Valg av medlemmer 
til ett selskaps styre vil ofte være en kombinasjon av at ulike eiergrupper ønsker å 
være representert (forsøk på styring eller kontroll), og alliansebygging og informa-
sjonsutveksling. 

Ben H. Bagdikian – kritisk amerikansk medieforsker – peker på ett aspekt ved 
utpeking av styrene i amerikanske mediekonglomerater. Styret («Board of directors») 
skal utpeke toppadministrasjonen i selskapet. Styret skal ivareta eiernes interesser, 
og ha et kritisk øye på hvordan selskapet drives. Men i praksis består styrene av 
folk som har samme bakgrunn og verdier som konsernets tilsatte ledere, og ikke 
eierne. Styrene brukes til å bygge opp strategiske allianser med store konsern, 
oftest i andre sektorer. Styrene fylles dermed med personer av samme type som 
selskapenes tilsatte lederskap, og styrene mister mye av sin funksjon som 
kontrollorgan overfor ledelsen. Et eksempel er styret i energiselskapet Enron, som 
ikke merket at selskapet ble systematisk svindlet av ledelsen (Bagdikian 2004:50-
54). Grønmo og Løyning sammenfatter denne teorien om styresammensetning slik6: 

[Direktørene] i bedriften […] kan kontrollere rekrutteringen til styret, og de har en 
tendens til å selektere personer som kan bidra til å legitimere strategiene og 
beslutningene til toppledelsen. (Grønmo og Løyning 2003:36) 

I regi av Makt- og demokratiutredningen ledet sosiologen Sigmund Grønmo et 
prosjekt om økonomisk makt i Norge, der han har studert styresammensetningen i 
de 200 største selskapene i Norge fra 1970 til 2000 (Grønmo og Løyning 2003). 
Grønmo var opptatt av overlappende styremedlemskap, altså at et styremedlem i ett 
selskap også er styremedlem i andre selskap. De øvrige styremedlemmene i det 
andre selskapet kan også være med i flere styrer. På den måten oppstår et nettverk 
der styremedlemmer og selskapsstyrer er enhetene. Grønmo og Løyning 

                                          

5 Lov av 13. juni 1977 nr. 44; se særlig § 6-12 og 6-13. 

6 Dette er en av tre personorienterte teorier om styremedlemskap som nevnes, og de tar også 
opp seks relasjonsorienterte teorier. 



 
5

argumenterer for at det ofte er verdifullt for et selskap å ha denne typen direkte og 
indirekte koplinger til andre selskaper. Nyttige ideer og informasjon spres på denne 
måten mellom selskapene, og gir muligheter for en ikke sentralstyrt koordinering. 
De har ikke funnet at overlappende styremedlemskap brukes som en kontroll.  

Johann Roppen har som del av sitt doktorgradsarbeid om Orkla som aviseier sett 
på hvordan styrene for Orklas avisbedrifter er satt sammen. I styrene for de store 
Orkla-avisene finner en alltid 1 – 2 representanter fra ledelsen i Orkla Media. Men 
det er også alltid representanter for området som avisa dekker, gjerne fra det lokale 
næringslivet. I tillegg er det tre representanter for de tilsatte. Styrelederen er gjerne 
hentet fra lokalmiljøet. Siden Orkla ofte har 100 % av aksjene, i hvert fall over 90 %, 
kan en rekne med at alle de aksjonærvalgte styremedlemmene som «Orklas folk» 
(sitat fra en av redaktørene som Roppen intervjuet). (Roppen 2003:237-244) 

Lokale styrerepresentanter har begrensede muligheter til å påvirke prosessen og 
beslutningene. For når store og følsomme saker kommer fra administrasjonen og 
legges fram i et styre, så vet jo styrerepresentantene at anbefalingen i grove trekk er 
avklart med hovedaksjonæren på forhånd. Og da har de lokale styrerepresen-
tantene ikke så mye å spille på. (sitat fra et av Roppens redaktørintervjuer; Roppen 
2003:242). 

I styrene for de mindre Orkla-eide avisene, er det ofte direktøren i distriktets store 
Orkla-avis som representerer konsernet.  

Roppen viser her at hovedaksjonæren lar seg representere med tilsatte direktører 
fra konsernledelsen i store aviser, og fra de store avisenes direktører i de små 
avisenes styrer. Det er en mulig svakhet ved Grønmo og Lynings prosjekt er at det 
ser ut til at en ikke har sett på det forhold at en tilsatt leder i ett selskap kan gå inn 
som styremedlemmer i et annet selskap. Det gir noe av den samme effekten som 
overlappende styremedlemskap med hensyn til informasjonsflyt, men det kan også 
brukes som del av en kontrollstrategi. Orklas system for styrerepresentasjon kan 
rimeligvis oppfattes som et kontrollsystem. 

Grønmo og Løyning studerte eksplisitt ikke datterselskaper, bare de 200 største, 
uavhengige norske bedriftene. Da er det rimelig at overlappende styremedlemskap 
først og fremst resulterer i potensiell informasjonsspredning og strategiske allianser 
er de viktigste resultatene. Roppen så nettopp på relasjoner mellom konsern og 
datterbedrifter (og datterdatterbedrifter). Der er nok kontrollfunksjonen svært 
viktig. 

Grønmo og Løyning ser nettverket som dannes med utgangspunkt i overlappende 
styremedlemskap som en styrke for bedriftene. De ser på direkte overlappende 
styremedlemskap og indirekte overlappende styremedlemskap via ett mellomledd 
(Grønmo og Løyning 2002:146). Et eksempel kan avklare dette. Jan Reinås er ett av 
styremedlemmene i Schibsted. Reinås er også medlem av styret i flere andre 
selskaper, bl a er han styreleder i Norsk Hydro ASA. Schibsted og Hydro bindes her 
sammen av ett direkte overlappende styremedlemskap (1-trinns kontaktflate). 
Nesteleder i Hydro-styret er Borger A. Lenth. Han er også nestleder i styret for 
Kommunal Landspensjonskasse (KLP). Schibsted og KLP er bundet sammen med 
en 2-trinns kontaktflate.  

 



 
6

 

 

 

 

 

Ved å se på hvor mange bedrifter som ligger innafor to trinns kontaktflate, kunne 
Grønmo og Løyning se hvilke bedrifter som var mest sentralt plassert i nettverket av 
de 200 største bedriftene i Norge. Undersøkelsen ble gjort for hvert femte år fra 
1970 til 2000. En hovedtendens er at nettverkene fra 1990 og utover blir mindre. 
Den mest sentralt plasserte bedriften i 1970 er Norcem, i 1975 Det Norske Luftfar-
tsselskap (DNL), i 1980 Elektrisk Bureau (EB), i 1985 Elkem, i 1990 igjen DNL, og i 
1995 Det Norske Veritas. Det kan synes som om det skjer en styrking av 
kommunikasjons- eller servicesektoren (DNL. Veritas) på bekostning av produksjon 
(Norcem, Elkem, EB). I 2000 er det Schibsted som topper lista. På 3. plass i 2000 
var for øvrig Orkla, som også er en viktig medieeier. (Grønmo og Løyning 2003:147-
148). 

Norges største mediekonsern, som lever av å selge informasjon og underholdning, er 
altså også mest sentralt plassert i nettverket av store norske bedrifter – en posisjon 
som Grønmo og Lyning blant annet oppfatter som nyttig i informasjonsnettverket 
mellom bedriftene. 

Dette notatet tar opp styresammensetninga innen Schibsted-konsernet. Hvem er 
det som sitter i de mest sentrale vervene, nemlig i styret for konsernet? Er det eiere, 
ansatte i eierselskap, eller er de såkalte profesjonelle styremedlemmer. Videre vil jeg 
se på styresammensetningen i noen sentrale medieselskaper i Schibsted-sfæren, 
dels selskaper der Schibsted har alle aksjene, eller i det minste aksjemajoriteten, 
men også selskaper uten én dominerende eier, men der Schibsted har en betydelig 
eierandel. 

Schibsted-gruppen 

Fra en relativt beskjeden start har Schibsted bygd seg gradvis opp til å bli Norges 
største mediekonsern. Boktrykker Christian Schibsted startet et trykkeri i 
Christiania (byen skiftet navn til Oslo i 1924) i 1839 og avisa Aftenposten i 1860 
(egentlig Christiania Adresseblad det første året). Chr. Schibsteds sønn, Amandus 
Schibsted, overtok ved farens død i 1878 virksomheten. Som eier, daglig leder og 
redaktør gjorde han Aftenposten til en av de 2 – 3 fremste hovedstadsavisene 
omkring hundreårsskiftet.  

Som navnet tilsier var Aftenposten fra starten en ettermiddagsavis, men da 
hovedkonkurrenten, Morgenbladet, i 1885 gikk over til to daglige utgaver, gjorde 
Aftenposten det samme dagen etter (Calmeyer og Mathisen 1974:17-19). Gradvis er 
morgenutgaven blitt avisas hovedutgave.  

Schib-
sted 

Norsk 
Hydro KLP 

Jan 
Reinås 

Borger A. 
Lenth 



 
7

Aftenposten ble i mellomkrigstida Norges største avis7, på 1930-tallet med Arbeider-
bladet som sterkeste konkurrent (Dahl og Høyer 2004). Fordi utgivelsen av 
Arbeiderbladet i august 1940 ble stoppet av tyske myndigheter, mens Aftenposten 
kom ut gjennom hele krigen, fikk Aftenposten et avgjørende forsprang på konkur-
renten etter krigen, både på annonse- og publikumsmarkedet (Hjeltnes 1990).   

Aftenposten var familieselskapets hovedvirksomhet, men man engasjerte seg gradvis 
i nærliggende virksomheter. Aftenposten hadde fra tid til annen gitt ut bøker, men 
fra midten av 1930-tallet begynte et samarbeid med den danske avisa Politiken om å 
utgi ei årbok, Hvem Hvad Hvor. Forlagsvirksomheten ble kalt Chr. Schibsteds 
forlag. 

Etter 2. verdenskrig befestet Aftenposten sin posisjon som landets største avis, men 
Schibsted-familien utvidet ikke som virksomhet ytterligere før man i 1966 overtok 
den konkurstruede Verdens Gang, som kort tid før hadde gått over til tabloidformat 
og gradvis gikk over til å bli VG. VG hadde på det tidspunktet et opplag på litt over 
30 000. Oppkjøpet av VG skjedde neppe som del av en langsiktig strategi, men mer 
for ikke å tape på de lån Aftenposten hadde gitt VG og for å opprettholde en 
konkurranse i forhold til Aftenpostens sterkeste konkurrent, Dagbladet (som var tre 
ganger så stor som VG, og de to konkurrerte på løssalgsmarkedet). VGs eierskifte ga 
støtet til tabloidavisas eventyrlige vekst. I 1972 ble VG større enn konkurrenten 
Dagbladet, og ytterligere ti år seinere ble Aftenposten passert. VG har siden vært 
landets største avis. Da ble VG også ei solid melkeku for eierne, til dels i en periode 
da Aftenposten på grunn av svak økonomisk styring ikke genererte normal profitt til 
eierne. (Eide 1995) 

På 1970-tallet begynte Schibsted å eksperimentere med nye medier. Selskapet 
Nord-Video ble etablert i samarbeid med Gyldendal Norsk Forlag og Ernst G. 
Mortensens forlag. Poenget var å produsere opplysningsfilmer og annet på video. 
Dette selskapet samarbeidet igjen med svenske Bonnier og danske Gutenberghus 
(Calmeyer og Mathisen 1974:25). Nord-Video ble ingen suksess – da video noe 
seinere slo gjennom, var det som en helt annen type medium enn man tenkte seg 
tidlig på 1970-tallet. Da det tidlig på 1980-tallet ble mulig for aviser å engasjere seg 
i nærradio- og lokal-tv-virksomhet, engasjerte Aftenposten/Schibsted seg, og tapte 
en god del penger på disse eksperimentene. 

Mer vellykket var aksjekjøp i noen av de store regionavisene langs kysten nordover 
til Trondheim (Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende og 
Adresseavisen). To andre prosjekter innen avissektoren hadde mindre suksess. Det 
merkeligste prosjektet var at konsernet tillot VG å satse på en ny avis i hovedstaden 
– Osloavisen. Den ble ingen suksess og ble nedlagt etter 8 måneders drift i 1988. 
Hadde den greid seg, ville den først og fremst ha tatt lesere fra aftenutgava av 
Aftenposten.  Det ble også gjort forsøk på å etablere en kjede av borgerlige nr 2-
aviser som hadde svake økonomiske resultater, og derfor kunne kjøpes billig. 

                                          

7 Redaktør og eneeier Amandus Schibsted ledet Aftenposten i en omfattende kiving med 
Morgenbladet om hvilken av avisene som var størst. Dette var før det fantes offisielle 
opplagstall, men i 1901 ble det foretatt en uavhengig telling, som viste at Aftenposten hadde 
et opplag på 14 000 mot Morgenbladets 10 000. Morgenposten (nedlagt i 1971) var imidlertid 
nesten dobbelt så stor som disse til sammen, med et opplag på 45 000 (Holm 1999:20). 



 
8

Planen var å få disse på fote, gjøre dem lønnsomme og – om mulig – konkurrere 
med den større konkurrenten fra A-pressen. Bare ei avis ble kjøpt etter dette 
konseptet, avisa Tromsø. Snuoperasjonen lyktes ikke, og avisa ble solgt til Harstad 
Tidende, som bygde opp et regionalt konsern av aviser, og som også greide å få 
Tromsø til å gå med overskudd. Ved salget av Tromsø ble Schibsted en betydelig 
aksjonær i Harstad Tidende AS.  

Tidlig på 1990-tallet begynte en gruppe entusiaster med utgangspunkt i 
informatikkmiljøet ved Universitetet i Oslo å tilby en internettjeneste til privat-
personer under navnet Oslonett. Postverket og Televerket startet omtrent samtidig 
en tjeneste rettet mot bedriftskundemarkedet, kalt TelePost (Telenor Online etter at 
Posten hadde solgt inne eierinteresser). Telenor utvidet virksomheten til også å 
gjelde privatkundemarkedet og kalte tjenesten Scandinavia Online – etter mønster 
fra America Online (AOL). Schibsted laget i 1995 en vurdering av framtida på 
mediemarkedet, og fant at Internett og andre multimedietjenester truet konsernets 
papirbaserte tjenester, og man valgte å engasjere seg på det nye markedet, i første 
omgang ved å kjøpe opp 100 % av aksjene i Oslonett, døpe det om til Schibsted Nett 
og opprette Multimedia som et eget forretningsområde i konsernet. I 1996 kom det 
virkelig fart i Internett-markedet i Norge. Høsten 1996 samlet Schibsted og Telenor 
sin internettsatsing i ett selskap, Scandinavia Online (SOL), med Telenor som 
hovedansvarlig for nettet og Schibsted som hovedleverandør av innhold. I 
ekspansjonsperioden gikk selskapet med underskudd (Frostad og Thomsen 2001). 
Schibsted solgte seg ned i selskapet før IT-bobla sprakk, og kunne bokføre et over-
skudd på virksomheten sjøl om de – i likhet med mange andre – tapte store summer 
da aksjekursene falt. Schibsted er ikke lenger involvert i denne typen internett-
aktivitet, men selskap i Schibsted-gruppen er blant de viktigste norske innholds-
leverandørene på Internett (VG, Aftenposten, TV 2/Nettavisen mm.). 

Schibsted kom med i et samarbeid med det danske Gutenberghus (etter kort tid 
omdøpt til Egmont) og noen norske kapitalinteresser da det tidlig på 1990-tallet ble 
aktuelt å starte en riksdekkende, kommersiell tv-kanal i Norge. Dette konsortiet 
fikk konsesjonen, og etablerte TV 2 AS. På samme måte som ved overtakelsen av 
VG lå det mest en defensiv strategi bak – redselen for at et kommersielt tv-selskap 
skulle ta en stor del av reklameinntektene og undergrave avisannonsene som gjorde 
Aftenposten lønnsom (Dahl og Høyer 2003). Schibsted har også aleine eller sammen 
med andre aktører etablert eller kjøpt ulike typer virksomhet innen felt som film- og 
video produksjon og distribusjon.  

Etter at Schibsted indirekte (via TV 2 og Kanal24) er blitt involvert i riksdekkende 
radiovirksomhet, er konsernet en viktig aktør på alle vesentlige medier i Norge, 
inklusive bøker og film. Gjennom oppkjøp har man også fått en sterk posisjon på 
det svenske avismarkedet, og Schibsted eier medieselskaper også i de baltiske land.  

Helt fram til utgangen av 1988 var Schibsted et familieselskap, men samarbeidet 
mellom ulike deler av familien ble etter hvert dårlig. I flere år ble det arbeidet for å 
omdanne selskapet til et aksjeselskap, og etter at Finansdepartementet i 1988 
innrømmet Schibsted skattelette (overgangen til AS ville ellers ført til en 
skattesmell) fikk der etterkommerne etter Amandus Schibsted aksjer i forhold til 
antallet barn i de ulike generasjonene bakover til den opprinnelige eneeieren. Einar 
Fr. «Tinius» Nagell-Erichsen ble, ved siden av sin søster, de største aksjonærene, 
hver med 25 % av aksjene. Disse to kontrollerte da aksjene fra den såkalte Lindboe-



 
9

greina av familien. Den andre halvdelen av eierandelene – Huidtfeldt-greina av 
familien – var mer spredt (Aftenposten nettutgave 15/4-2003). 

15. juli 1992 gikk Schibsted over fra å være familieaksjeselskap til å bli et 
børsnotert aksjeselskap (Aftenposten 16/7-92)8. De fleste Schibsted-arvingene 
valgte tidlig å selge seg ut av selskapet, men Tinius Nagell-Erichsen har, som nevnt, 
blitt igjen som hovedaksjonær med 26,1% av aksjene. Han var styreformann i 
selskapet ved børsintroduksjonen. 

Styrene i Schibsted-sfæren 

Schibsted er Norges største mediekonsern. Selskapet er største aktør innen 
avisbransjen i Norge (100% av aksjene i tre av de fire største avisene med ca 30% av 
opplaget og direkte og indirekte eierinteresser i om lag 25 aviser) og med store 
interesser også i Sverige og Estland, og gratisaviser i flere land. Selskapet er største 
private aksjonær i tv-bransjen (33% av aksjene i TV 2, produksjonsselskap, med 
mer, og indirekte involvert i flere lokal-tv-selskap). Schibsted er dessuten aktør I  
video og filmdistribusjon, bokforlag, Internett, og (indirekte) radio. 

Nedenfor er gitt en oversikt over styresammensetninga i konsernet, I to avisbedrifter 
som konsernet har full kontroll over (Aftenposten og VG), og i fire medieselskaper 
der Schibsted har betydelige eierinteresser i (TV 2, radiokanalen Kanal24, og de to 
regionavisene Fædrelandsvennen og Bergens Tidende). 

 

Avisbedrifter med Schibsted som 
eneeier 

  

Schibsted ASA 

Aftenposten VG 

Schibsted 
eierandel 

– 100% 100% 

Ant. ansatte 
2003 

83 (i konsern-
ledelsen) 

856 448 

Adm. dir Kjell Aamot Olav M Mugaas Aslak Ona 
Styreleder O.J Sunde Kjell Aamot Kjell Aamot 
Aksjonær-
valgte styre-
medlemmer 

Tinius Nagell-
Erichsen 

B.M. Caneman 
Grete Faremo 
A. Bech Gjørv 
Cato A. Holmsen 
Jan Reinås 

G. Strömblad 
Cato  A Holmsen 
Birger Magnus 
Tinius Nagell-

Erichsen 

Birger Magnus 
Jan Reinås 
Trond Berger 
Eva Joly 

Arbeidstaker-
repr. i styret 

Berit Bjerg 
Hilde Harbo 
O.H. Kjernsmo 
Gunnar Norby 

Tjalve Godaker 
Kaj Rune Dregan 
Berit Simenstad 

Liz Irene Ovesen 
Øyvind A. Øystå 

 

                                          

8 Denne og de fleste andre referanser til aviser, henviser til artikler som er lagret i Atekst. 



 
10

Mediebedrifter der Schibsted er betydelig eier  

TV 2 Kanal24 Fædrelands-
vennen 

BT 

Schibsted 
eierandel 

33% indirekte 25% 24% 

Ant. ansatte 
2003 

491 (startet 2004) 167 462 

Adm. dir Kåre Valebrokk Jan E. Pedersen L.E. Torjussen D. O. Munch 
Styreleder Alf Hildrum  Per Axel Koch Jan E. Knarbakk Jan Einar Greve 
Aksjonær-
valgte styre-
medlemmer 

Sverre C. Munck 
Jon Espen Lohne 
Tommy Melle 
Jan E. Knarbakk 
H.J. Carstensen 

Bjørn G. Rosvoll 
L.E. Torjussen 
Kåre Valebrokk 
Willem F. Sijthoff 
Kjell Jørn Nilsen 

Ruth E. Ropstad 
A.O. Haneborg 
Jan B. Stockfleth 
Lars Hoven 

Kjell Johnsen  
Olav M Mugaas 
Karen Melvær 
Lars G. Ander 

Arbeidstaker-
repr. i styret 

Stål Talsnes 
Jan-Arve Sandås 
Terje Dalen 

 L.H. Andersson 
G.S.D. Hansen 

Arthur Knudsen 
Britt Sørensen 
Per G. Høiland 

 

I konsernstyret (se forrige side) er Ole Jacob Sunde leder. Han er i likhet med Jan 
Reinås, Cato A. Holmsen og flere av de øvrige styremedlemmene med i styrene for 
mange andre selskaper, dvs. det vi kan kalle «profesjonelle styremedlemmer». Grete 
Faremo, som i tillegg til styreverv i noen få, men sentrale selskaper, er tidligere 
statsråd i flere arbeiderpartiregjeringer. Birgitta Monica Caneman er medlem av 
noen få norske selskapsstyrer, men har en lang erfaring fra tilsvarende arbeid i 
svensk næringsliv. Alexandra Bech Gjørv er ikke gjenganger i bedriftsstyrer, men 
har sjøl en ledende posisjon i den norske industrigiganten Norsk Hydro. Den siste 
av de aksjonærvalgte styremedlemmene er Tinius Nagell-Erichsen (nestleder i 
styret). Han er den eneste av de større aksjonærene i Schibsted som sitter i styret. 
Nagell-Erichsen møter Schibsteds styreleder Sunde også i en annen sammenheng, 
nemlig i Nagell-Erichsens selskap Ti Ro-Ro Shipping AS, der Sunde er Administrer-
ende direktør og Nagell-Erichsen styreleder. 

De fire arbeidstakerrepresentantene har ikke andre verv av betydning i nærings-
livet.  

I Schibsted-konsernets styre, er det lett å identifisere et tyngdepunkt omkring 
storaksjonær Tinius Nagell-Erichsen, som sjøl sitter i styret, og som også er tett 
knyttet til styreleder Sunde. Karakteristikken for de resterende aksjonærvalgte 
styremedlemmene passer også godt på Sunde: bedriftsledere eller profesjonelle 
styremedlemmer. Med unntak av Nagell-Erichsen, hadde ulike administrative 
lederposisjoner i Aftenposten (bl a en lang periode som administrerende direktør) i 
perioden 1966-83, har ingen av de øvrige styremedlemmene sentrale posisjoner i 
medier eller mediebedrifter. 

De seks mediebedriftene jeg her har sett på, er Aftenposten, VG, TV 2, Kanal24, 
Fædrelandsvennen og Bergens Tidende (BT). Flere andre kunne vært valgt. 

Aftenposten er, som nevnt, det opprinnelige utgangspunktet for Schibsted-
konsernet, og var Norges største avise gjennom store deler av 1900-tallet. Politisk 
har den vært uavhengig konservativ, men med oppløsningen av partipressen på 



 
11

1970-tallet er den blitt mer uavhengig og noe mindre konservativ. Det utgis to 
daglige aviser. Hovedutgaven av avisa (opplag 2004: 250 000) kommer om 
morgenen, og er nå Norges nest største avis. Den er er rettet inn mot Oslo og 
Østlandet, men den har også et visst preg av å være riksavis. Den gikk nettopp over 
fra å være fullformatavis til tabloidformat, men har prøvd å beholde det seriøse 
preget den har vært kjent for. Aften (opplag: 148 000) kommer tidlig på etter-
middagen, og den er ei lokalavis for Oslo og de aller nærmeste kommunene. 
Schibsted eier 100 % av aksjene i Aftenposten.  

VG – Verdens Gang – ble stiftet i 1945 som partipolitisk uavhengig avis med til-
knytning til Hjemmefronten. Den fikk raskt økonomiske problemer og gikk over til 
tabloidformat i 1963. De økonomiske problemene fortsatte helt til Schibsted overtok 
i 1966. Etter satsing på redaksjon og distribusjon fikk avisa en eventyrlig suksess 
og ble i 1972 større enn konkurrenten Dagbladet, og i 1981 passerte den 
Aftenposten og ble landets største avis, med et opplag på 365 000 i 2004. VG driver 
også den mest brukte nettavisa. Schibsted eier 100% av aksjene i VG.  

Fædrelandsvennen (opplag 44 000) kommer ut i Kristiansand og dekker store deler 
av Sørlandet. Avisa støttet partiet Venstre i partipressens tidsalder. Den hadde 
lokale eiere fram til Schibsted kjøpte 25 % av aksjene i 1986, og denne eierandelen 
har ikke blitt endret siden. 

Bergens Tidende (BT) er lokalavis for Bergen og regionavis for midtre deler av 
Vestlandet (opplag: 89 000). Også den var opprinnelig partipolitisk knyttet til 
Venstre. Lenge beholdt etterkommere etter stifteren, boktrykker Eide, kontroll over 
avisa, men på 1980-tallet ble aksjene mer omsettelige. Schibsted begynte å kjøpe 
seg opp i BT med en 10 % eierandel i 1989 og eier nå 24,4 %.  

TV 2 begynte sendingene i 1992 på en tiårs konsesjon som riksdekkende, reklame-
finansiert kanal. Schibsted var med fra første stund med maksimal eierandel (20 % 
ved starten, snart etter økt til 33,3 %). Konsesjonen ble fornyet i 2002. 

Kanal249 er en riksdekkende radiokanal. Den startet sendingene 1. januar 2004 på 
det såkalte fjerde FM-nettet − et nett som til da hadde vært disponert av P4 (P4 fikk 
i stedet et litt mindre attraktivt nett, det femte FM-nettet). Da Kanal24 søkte om 
konsesjon, var aviser tungt inne på eiersiden, med følgende eierandeler: 
Adresseavisen: 20,34 %, Agderposten: 11,27 %, Fædrelandsvennen 16,67 %, Gud-
brandsdølen Dagningen 11,18 %, Harstad Tidende 13 %, og Vårt Land 11,27 %. 
Dessuten hadde Norsk Telegrambyrå tegnet seg for 5 %, og investeringsselskapet 
21st Venture 11,27 %. Schibsted ASA har aldri vært direkte eier i Kanal24, men 
konsernet var viktig eier i flere av de selskapene som dro i gang Kanal24: 
Adresseavisen, Fædrelandsvennen, Harstad Tidende og Norsk Telegrambyrå. TV 2 
hadde søkt konsesjon for det riksdekkende radionettet, men hadde tapt I konkur-
ransen med Kanl24. Men etter at Kanal24 fikk konsesjon, varte det ikke lenge før 
TV 2 begynte å kjøpe aksjer i radiokanalen. Våren 2005 var aksjonærsammen-
setningen i Kanal24 slik: TV 2: 49 %, Adresseavisen: 19 %, Fædrelandsvennen: 
18,9 %, og Agderposten 13,2 %. Bortsett fra Agderposten, er Schibsted tung 

                                          

9 På søknadstidspunktet kalte selskapet seg Kanal4, men P4 protesterte mot navnet og vant 
fram i rettsapparatet. Rett før sendestart endret radioselskapet navn til Kanal24. 



 
12

aksjonær i alle disse mediebedriftene. På den måten kan en si at Schibsted er en 
sentral, men indirekte eier også i Kanal24.  

På hvilken måte gjør så Schibsted sin eie4rmakt gjeldene i styrene til disse 
selskapene? 

100 % eierskap, full kontroll: Aftenposten og VG 

I de to avisbedriftene som i lang tid har utgjort kjernen i Schibsteds virksomhet, 
Aftenposten og VG, er Schibsteds konsernsjef styreleder. I begge styrene sitter 
dessuten en annen direktør fra Schibsted, nemlig Birger Magnus. I VGs styre sitter 
dessuten ytterligere en Schibnsted-direktør10, Trond Berger. Største aksjonær i 
Schibsted ASA og nestleder i konsernets styre, Tinius Nagell-Erichsen sitter i styret 
for Aftenposten.  I både Aftenpostens og VGs styre, sitter dessuten ytterligere ett 
styremedlem fra Schibsted ASA, henholdsvis Cato Holmsen og Jan Reinås. I hver av 
styrene gjenstår da bare ett aksjonærvalgt styremedlem, Gunnar Strömblad i 
Aftenposten og Eva Joly i VG. Strömblad, administrerende direktør i det Schibsted-
eide Svenska Dagbladet, har lang aviserfaring. Joly er den eneste i de to styrene 
som er helt uavhengig av Schibsted ASA (konsernledelse og styre). Hun er norsk 
født, men ble kjent som forhørsdommer i Paris og ledet i den egenskap store 
etterforskninger av korrupsjon i Frankrike. Hun har også hatt et engasjement i det 
norske justisdepartementet som rådgiver i korrupsjonsspørsmål. Det kan være 
nettopp fordi hun er en kjent person med stor integritet at hun er hentet inn til 
posisjonen i VGs styre, 

Styrene i Norges to største avisbedrifter, Aftenposten og VG, er fullstendig dominert 
av personer med tett tilknytning (ansettelsesforhold eller som styremedlem) i 
moderselskapet. Flere har lang erfaring fra ledelse av mediebedrift eller medie-
konsern, men blant de aksjonærvalgte medlemmene er all erfaring på den 
økonomiske og administrative siden. Eva Joly er den eneste som kan sies å 
representere allmennheten. Ved at konserndirektøren er styreleder i begge avis-
bedriftene, kan en snakke om en nokså direkte kommandolinje fra konsernledelsen 
til styret og den tilsatte ledelsen for de to avisbedriftene. Dette inntrykket blir ikke 
svekket ved at det også ellers er så mange fra konsernledelsen og konsernstyret 
som sitter i avisbedriftens styrer. 

Direkte og indirekte innflytelse: TV 2 og Kanal24 

I TV 2 eier Schibsted 1/3 av aksjene. Da TV 2 startet opp, var Schibsted og danske 
Egmont (på det tidspunkt: Gutenberghus) de eierne som hadde medieerfaring og var 
mest aktive i I konsernstyret (se neste side) er Ole Jacob Sunde leder. Han er i 
likhet med Jan Reinås, Cato A. Holmsen og flere av de øvrige styremedlemmene 
med i styrene for mange andre selskaper, dvs. det vi kan kalle «profesjonelle 
styremedlemmer». Grete Faremo, som i tillegg til styreverv i noen få, men sentrale 
selskaper, er tidligere statsråd i flere arbeiderpartiregjeringer. Birgitta Monica 
Caneman er medlem av noen norske selskapsstyrer, men har en lang erfaring fra 

                                          

10 Denne betegnelsen brukes både på direktører i konsernledelsen og på toppledere i 
virksomheter som Schibsted eier. 



 
13

tilsvarende arbeid i svensk næringsliv. Alexandra Bech Gjørv er ikke gjenganger i 
bedriftsstyrer, men har sjøl en ledende posisjon i den norske industrigiganten 
Norsk Hydro. Den siste av de aksjonærvalgte styremedlemmene er Tinius Nagell-
Erichsen (nestleder i styret). Han er den eneste av de større aksjonærene i 
Schibsted som sitter i styret. Nagell-Erichsen møter Schibsteds styreleder Sunde 
også i en annen sammenheng, nemlig i Nagell-Erichsens selskap Ti Ro-Ro Shipping 
AS, der Sunde er Administrerende direktør og Nagell-Erichsen styreleder. 

De fire arbeidstakerrepresentantene har ikke andre verv av betydning i nærings-
livet.  

Holter-Hovind var i planleggingsfasen Schibsteds mann i TV 2, etter hvert i 
egenskap av styreleder for TV 2. Deretter ble han tv-selskapets første direktør 
(Halse og Østbye 2003:226-230). Egmont var skeptisk til Holter-Hovind, nettopp 
fordi han var Schibsteds mann. Etter kort tid ble han byttet ut med Arne A. Jensen, 
som var mer «spiselig» for Egmont. I tillegg til Schibsted og Egmont, var det fra 
starten av også flere andre aksjonærer i TV 2, men etter at TV 2 den første tida sleit 
med økonomien og det var behov for ytterligere kapitaltilførsel, valgte flere av disse 
å selge seg ut. Schibsted hjalp A-pressen inn som den tredje, store aksjonæren i tv-
selskapet. Schibsted, Egmont og A-pressen eider hver om lag 1/3 av aksjene. Etter 
økonomiske problemer I TV 2 ble Jensen i 1999 byttet ut med pressemannen Kåre 
Valebrokk, som mest var Schibsteds kandidat til stillingen (Andreassen 2004). 

På en helt annen måten enn i Schibsted ASA, er eierinteressene direkte representert 
i TV 2s styre. Blant de seks aksjonærvalgte representantene i styret (inkl. styre-
leder) kommer to fra hvert av de tre eierselskapene. Styreleder er Alf Hildrum, 
administrerende direktør i A-pressen ASA. De to som representerer Schibsted, er 
Jan E. Knarbakk og Sverre C. Munck. Munck er medlem av mange styrer, men bl a 
et par selskap knyttet til Schibsted-sfæren. Knarbakk er direktør i Schibsted.  

Kanal24 har hatt store problemer og en rask utskifting av ledelsen. Samtidig med at 
TV 2 har kjøpt seg opp, har de sikret seg plasser i styret. Tre av de seks 
styremedlemmene, har tilknytning til TV 2. Blant styremedlemmene er TV 2-sjef 
Kåre Valebrokk. De tre øvrige styremedlemmene, representerer de tre øvrige eierne. 
Styreleder er Per Axel Koch, som er adm.dir. i Adresseavisen. Ingen fra Schibsted-
konsernets styre eller tilsatte ledelse sitter i styret for Kanal24, men konsernet har 
sin innflytelse via representanter for TV 2, Adresseavisen og Fædrelandsvennen. 
Bare ett av styremedlemmene (Sitjhoff, som representerer Agderposten) har verken 
direkte eller indirekte koplinger til Schibsted-sfæren.  

Igjen ser vi at sentrale posisjoner i styret for medieselskapet inntas av administra-
tive ledere i andre medieselskap (Kanal24) og konsernledelsen i Schibsted (TV 2).  

Tung representasjon: regionavisene Fædrelandsvennen og Bergens Tidende 

Schibsted eier om lag ¼ av aksjene i Fædrelandsvennen og Bergens Tidende. I 
Fædrelandsvennen er de øvrige aksjene spredt, men mye fins hos lokale eiere. I 
Bergens Tidende er tre store mediekonsern de største aksjonærene: Orkla har en 
noe større eierandel enn Schibsted (28,5 %), mens svenske Nya Werlands-
Tidningens AB har 20 %. To lokale finansselskaper har til sammen ca 17 %.  



 
14

Styreleder i Fædrelandsvennen er Schibsted-direktør Jan E. Knarbakk. Ingen av de 
øvrige styremedlemmene ser ut til å ha koplinger til mediesektoren. Ruth Ropstad 
kommer fra en lokal gruppe som er nest største aksjonær. 

I Bergens Tidende er styrelederen en lokal advokat som sitter i mange bedrifts-
styrer. De tre store eierne har hver sin representant i styret. Schibsted er 
representert med Olav M. Mugaas, som var administrerende direktør i VG da han 
ble valgt.  

Mønsteret for de to regionavisene ser ut til å være om lag det samme som for tv- og 
radiokanalen: Schibsted lar seg representere med administrative ledere. Den eneste 
modifikasjonen er at det i BT-styret ikke sitter noen fra sjølve konsernledelsen. I 
stedet har Schibsted valgt å la seg representere ved en administrativ leder i en 
heleid mediebedrift. Men det er til gjengjeld en sentral mediebedrift i konsernet, som 
sikkert er godt orientert om konsernets synspunkter. 

Andre selskaper innen konsernet er ikke analysert systematisk, men en tilfeldig 
sjekk på Bladet Tromsø, kan gi litt tilleggsinformasjon. Bladet Tromsø eies (95 %) av 
Harstad Tidende Gruppen, som også eier flere andre aviser i landsdelen. Schibsted 
eier 49,3 % av aksjene i HT-gruppen. De øvrige aksjene er spredt på et antall 
personer og institusjoner, i hovedsak med lokal tilknytning. Styreleder i HT-
gruppen er den administrerende direktøren i den delvis Schibsted-eide Fædrelands-
vennen. Administrerende direktør i HT-gruppen er styreleder i flere av de avisene 
gruppen eier, blant annet Bladet Tromsø. Dette mønsteret samsvarer med det 
Roppen (2003) fant i Orkla.  

Et mønster? 

Schibsted er et stort konsern som helt eller delvis eier en stor mengde medie-
selskaper. Det virker som om selskapene kan rangeres i ulike divisjoner etter 
hvilken betydning de har for konsernet. Topplederen i konsernet er styreleder i de 
to største avisbedriftene. Andre direktører i konsernet er styreledere eller 
styremedlemmer i de store avisene eller TV 2 eller andre medievirksomheter innen 
konsernet (Schibstedforlagene, tv-produksjonsselskapet Metronome, distribusjons-
selskapet Bladcentralen, osv.). Administrative ledere i de store mediebedriftene i 
konsernet, opptrer som styreledere eller styremedlemmer i mindre medieselskaper. 

Vi ser konturene av et klart hierarki. Et nettverk trenger ikke være hierarkisk. I et 
nettverk med likeverdige aktører og mange forbindelseslinjer, kan det være slik at 
ingen sitter så sentralt at de kan blokkere eller kontrollere kommunikasjonen 
mellom de øvrige aktørene. Internett er bygd opp slik at om en node ikke fungerer, 
kan informasjonen normalt nå fram til mottakeren via andre forbindelser. Men det 
er ikke noe i begrepet nettverk som sier at nettverket må fungere slik. I nettverk, 
som i nesten alle andre relasjoner i samfunnet, er forutsetningen om likeverdige 
aktører en illusjon. Tilgangen til informasjon og utøvelse av makt er systematisk 
ulikt fordelt mellom aktørene. Et konsern som Schibsted har et klart hierarki. Det 
avspeiles i sammensetningen av styrene: Et hierarki av personer samsvarer rimelig 
godt med et hierarki av selskaper. Men dette er ikke hele sannheten.| 

Styremedlemskap representerer eiermakten, men de er også del av et informasjons- 
og kompetansenettverk. At styremedlemskap kan brukes på den måten, og frikoplet 



 
15

fra eierskap, fins det i hvert fall ett eksempel på: Bladet Sunnhordland på Stord eies 
med 50 % hver av Jens og Håvard Hystad. Disse sitter også som styremedlemmer i 
selskapet. Men styreleder er Olav M. Mugaas fra VG. Verken Schibsted eller VG har 
eierinteresser i Sunnhordland. Valget av Mugaas ble grunngitt med at det ga tilførsel 
av kompetanse som man tidligere ikke hadde i avisbedrifta. 

Avslutning 

Med unntak av én stor eier (26 %), har Schibsted et spredt eierskap, der norske og 
utenlandske finansinstitusjoner utgjør hovedtyngden av eierne. Storeier Tinius 
Nagell-Erichsen (født 1934) er opptatt av medievirksomheten, særlig avisdriften, og 
han interesserer seg avisenes redaksjonelle innhold. Med en eierandel på 26,1 % 
har han tilstrekkelig kontroll over konsernet til å hindre salg eller vesentlige 
endringer i organisasjonsforholdene fordi vedtektsendringer krever ¾ flertall på 
generalforsamlinga. Ved hans død eller på det tidspunkt bestemmer, vil hans aksjer 
i Schibsted ASA bli overført til en stiftelse – «Stiftelsen Tinius» (Allern 1996:126). 
Dermed søker han også etter sin død å sikre at selskapet ikke blir kjøpt opp eller at 
administrasjonen flyttes ut av Norge. Da Nagell-Erichsen på Schibsteds general-
forsamling i 1996 gjorde rede for etableringa sv stiftelsen, sa han bl a: 

Eierskapet betyr noe meget mer for en avis enn for en vanlig industribedrift. Avisen 
er ikke et vanlig produkt, men mer et forum for helt vital samfunnsinformasjon og 
meningsbrytning som vår demokratiske samfunnsform hviler på.  
Aviseierskapet bør derfor i tillegg til å være langsiktig, åpent forplikte seg til de 
verdier avisen står for. Til tider kan det være nødvendig å forsvare disse verdier slik 
at avisen fortsatt er fri og uavhengig. Det er da en fordel å eie en større part.11 

De finansielle eierne er neppe spesielt interessert i redaksjonelle forhold i de medie-
bedriftene de eier, ut over at de ønsker at virksomheten drives på en måte som gir 
sikkerhet for den investerte kapitalen og størst mulig profitt. Til å ivareta sine 
interesser, lar de seg i styret for Schibsted ASA representere av bedriftsledere og 
profesjonelle styremedlemmer. Gjennom disse har de finansielle investorene fortsatt 
kontroll over den vanlige virksomheten i konsernet. 

Grovt sett12 kan vi si at de som representerer Schibsted i de styrene som er 
analysert, ikke har erfaring fra medienes redaksjonelle side. Dette kan være en 
svakhet fordi de da kanskje har lite forståelse for det egenartede ved 
medievirksomheten (sitatet ovenfor viser at Nagell-Erichsen – en av de få med 
redaksjonell erfaring – viser en forståelse for det spesielle og viktige ved mediene). 
På den annen side vil de da kanskje lettere respektere at redaktørene sitter med den 
kunnskapen som skal til for å treffe avgjørelser av redaksjonell art og blande seg 
mindre inn i redaksjonelle avgjørelser. 

I de selskapene Schibsted helt eller delvis eier, blir de tunge vervene i styrene besatt 
av den tilsatte ledelsen i Schibstedkonsernet eller i ledende Schibstedbedrifter 
(unntaket er igjen Nagell-Erichsen, som sjøl sitter i Schibstedkonsernets og i 

                                          

11 http://www.schibsted.no/no/omschibsted/stiftelsentinius/ 

12 Unntakene er Tinius Nagell-Erichsen, som har vært fotograf, sports- og biljournalist, og 
Jan E. Knarbakk, som bl a har vært redaktør i ukebladet Familien. 



 
16

Aftenpostens styre). Med eiere som bare er opptatt av økonomi, slipper redaktørene 
i Schibsteds mediebredrifter innblanding i sitt daglige redaksjonelle arbeid. Til 
gjengjeld utsettes de for et vedvarende press i retning av økt profitt og det er fare for 
at styret viser liten interesse for ansvaret for medienes samfunnsmessige betydning. 
Og fordi styret og den tilsatte ledelsen i konsernet i så stor grad har tilsvarende 
bakgrunn og sammenfallende interesser, opptrer også de farer som Bagdikian (se s. 
4) har pekt på i retning av at styret slapper av på kontrollen og den kritiske år-
våkenheten overfor den tilsatte ledelsen i konsernet og de enkelte mediebedriftene. 

Schibsted er Norges klart største mediekonsern, og også ett av de store i Norden13. 
Gjennom representasjonen i styrene i de selskaper der konsernet er eier, utøver 
Schibsted en sterk innflytelse over bedriftene, og dermed over medievirksomheten i 
Norge (og i noen grad i Norden). Konsernet sitter i sentrum av et stort nett, og – som 
edderkoppen – føler gjennom vibrasjonene i nettet, og finner ut hva som skjer. 
Grønmo viste også Schibsted sentrale posisjon i nettverket av store norske bedrifter 
(se s, 6). Det speiler Schibsteds makt i det store, norske edderkoppnettet. 

 

Referanser 
Allern, Sigurd: Kildenes makt. Ytringsfrihetens politiske økonomi (2. utg.), Oslo: Pax 

1996 

Andreassen, Finn H.: Subjektivt kamera. Bak kulissene i mediehuset TV2, Oslo: 
Kagge forlag 2004 

Calmeyer, Bengt og Kjell-Olav Matthisen: Aftenposten, Oslo: Pax 1974 

Dahl, Hans Fredrik og Rolf Høyer: Spillet om TV 2. Da Norge fikk kommersielt 
fjernsyn, Oslo: Damm 2003 

Dahl, Hans Fredrik og Rolf Høyer: «From family firm to family trust: The 
Incorporation of Schibsted, Norway», paper, Symposium ’Family Firms in Media 
Business history’, Stockholm School of Economics 2004 

Eggen, Kyrre: «Om den rettslige beskyttelse av den redaksjonelle uavhengighet», i 
Stig Finslo (red.): "En Redaktør skal alltid ha pressens ideelle mål for øye…». 
Redaktørinstituttets status i 2003, Kristiansand: IJ-forlaget 2003 (se også 
http://www.nored.no/  ) 

Eide, Martin: Blod, sverte og gledestårer, Oslo: Verdens Gang 1995  

Frostad, Robert og Magnus Thomsen: Dot-konk. Historien om det kommersielle 
Internett i Norge, Oslo: Hegnar Media 2001 

Halse, Ketil Jarl, og Helge Østbye: Norsk kringkastingshistorie, Oslo: Samlaget 2003 

Hjeltnes, Guri: Avisoppgjøret etter 1945, Oslo: Aschehoug 1990 

Holm, Yngvar: «En gang Norges største avis», s. 9-31 i Holm: Sværta, Oslo: Orion 
1999 

                                          

13 I 2004 var det nr. 3 i Norden, etter finske Sanoma og svenske Bonnier – se Nordoicoms 
nordiske statistikk: 

http://www.nordicom.gu.se/common/stat_xls/446_11000_top25_%20Nordic_comp_2004.xls 



 
17

Murdock, Graham: «Large corporations and the control of communications 
industries», s. 118-150 i Michael Gurevitch (m.lf., red.): Culture, Society and the 
Media, London: Methuen 1982 

NOU 1999:27 «Ytringsfrihed bør finde sted». Forslag til ny Grunnlov § 100. 

Ottosen, Rune, Lars Arve Røssland og Helge Østbye: Norsk pressehistorie, Oslo: 
Samlaget 2002 

Roppen, Johann: «Medieeigarskap», i Nina Bjørnstad og Jens E. Kjeldsen (red.): 
MedieNorge 2002. Fakta om norske massemedier, Kristiansand: IJ-forlaget 2002 

Roppen, Johann: Orklas lange revolusjon. Konsern, redaktørar og journalistikk i 
Orkla medias norske aviser 1985-2000 (doktoravhandling), Bergen: Institutt for 
medievitenskap 2003 

Østbye, Helge: Om eierforhold i norske media, Bergen: Institutt for medievitenskap 
(Rapport nr. 46) 2000   

 


