Kommunikasjonsteknologier i organisasjoner : en empirisk studie av evalueringer og bruk
Doctoral thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/162582Utgivelsesdato
1997Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette arbeidet tar utgangspunkt i de vansker organisasjoner ofte har med å oppnå lønnsomhet
fra investeringer i moderne kommunikasjonsteknologier. En vanlig årsak er at brukeren
foretrekker å kommunisere med tradisjonelle kommunikasjonsteknologier som møter, telefon og
brev. I litteraturen er det ingen klar forståelse av årsakene til dette.
I denne studien sammenliknes evalueringer og bruk aven rekke alternative
kommunikasjonsteknologier. Slike sammenlikninger kan påvise årsaker til at visse teknologier
vurderes mer egnet og velges framfor andre under bestemte forhold. Variasjoner i evalueringer
av ulike teknologier ble videre forklart av egenskaper ved oppgaver, teknologier, brukere og
sosiale omgivelser. Inkluderingen av disse variablene representerer en utvidelse i forhold til
tradisjonelle forklaringsmodeller som antar at kun egenskaper ved teknologier vil påvirke
evalueringer.
Resultatene viser at teknologievalueringer både kan gis en teknologi- og en individforklaring.
Resultatene viste f.eks. at brukere kan oppleve kommunikasjonsfrykt overfor bestemte
kommunikasjonsteknologier. Når slik frykt er tilstede, ble alternative teknologier med relativt
like egenskaper, foretrukket. Et annet individbasert funn viste at brukere som identifiserte seg
med organisasjonen, uttrykte mer positive evalueringer av teknologier som organisasjonen satser
på, enn brukere som ikke identifiserte seg med organisasjonen. Samlet viser dette at for å forstå
brukerevalueringer for om mulig å øke lønnsomheten i teknologiinvesteringer, bør dagens
forklaringsmodeller utvides med nye variabler.