Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSannarnes, Jan Gaute
dc.contributor.authorSingh, Balbir
dc.date.accessioned2006-07-05T11:36:09Z
dc.date.available2006-07-05T11:36:09Z
dc.date.issued2001-06
dc.identifier.isbn82-491-0144-8 (trykt versjon)
dc.identifier.issn0803-4036
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/164643
dc.description.abstractProblemstillinger omkring organisering av transmisjonsnett i et markeds-basert kraftsystem er på den internasjonale dagsorden. Dette notatet tar for seg den debatten som har pågått rundt oppsplitting av transmisjonsfunksjonen i en systemoperatørdel (ISO) og en netteierdel (TO). Vi er opptatt av om det finnes realøkonomiske grunner for oppdeling av transmisjonsfunksjonen i en ISO og en TO. Fokus i dette notatet er på investeringsspørsmål og hovedspørmål som blir stilt er: Hvilke effektivitetsimplikasjoner for investeringer har det at man velger integrert eller delt løsning? Notatet tar i bruk nyere kontraktsteori, nærmere bestemt bilateral monopolteori, for å belyse problemstillingen. Ved valg av organiseringsmodell for Statnett er det viktig å finne en organisasjonsmodell som sikrer at investeringsbeslutninger på en best mulig måte tar hensyn til alle de implikasjoner investeringer har. Ideelt sett skulle man ønske at beslutningstaker tar inn over seg virkningene knyttet til både intern og ekstern effektivitet. Eksempler på virkninger som har betydning for intern effektivitet er tapskostnadene i nettet, kostnader knyttet til systemtjenester, vedlikeholdskostnader, flaskehalshåndteringer og kostnader knyttet til ikke levert energi, mens eksempler på virkninger som har betydning for ekstern effektivitet er samfunnsøkonomiske kostnader knyttet til imperfekt konkurranse i markedet, etc. Vår modell tilsier at den enkleste måten å oppnå dette på er å internalisere de eksterne virkningene investeringsbeslutningen har for andre parter. For Statnetts del vil det si at man opprettholder en integrert løsning av systemoperatør og netteier. Vår modell ser imidlertid ikke på interne problemer knyttet til organisering aven større integrert enhet med hensyn til informasjonsasymmetri etc., eller på problemstillinger knyttet til regulering av en integrert enhet i forhold til regulering av en delt løsning. Ved hjelp av vår modell forsøker vi også å gå et steg lenger ved å se på om det er mulig å ta hensyn til de eksterne virkningene i investeringsbeslutningen ved hjelp av kontrakter mellom en uavhengig systemoperatør og netteier. I diskusjonen knyttet til dette spørsmålet er det viktig å skille mellom investeringer til egen nytte og investeringer med kooperative element (øker nytten for den andre aktøren enn investoren). Når det gjelder investeringer kun til egen nytte, kan det i modellen vises at man ved hjelp av forhåndskontrakter mellom netteier og systemoperatør også kan oppnå samfunnsøkonomisk optimale investeringer selv om man deler opp netteierskap og systemoperatør virksomhet. For investeringer av ren kooperativ karak-ter vil det derimot ikke være mulig å oppnå samfunnsøkonomiske optimale investeringer med mindre den investerende part gis hele makten i kontraktsforhandlingene. I de fleste slike tilfeller vil nettinvesteringene både ha elementer av egen nytte for netteier og være av kooperative karakter ved å øke nytten for systemoperatør. En investering som foretas av netteier vil ofte både påvirke netteiers vedlikeholdskostnader og systemoperatørens kostnader knyttet til flaskehalshåndtering, nettap, etc. I de fleste tilfeller vil det være vanskelig å oppnå samfunnsøkonomiske optimale investeringer. Hvilke implikasjoner har dette for myndighetenes reguleringer av to slike uavhengige monopolvirksomheter? For det første er det viktig at reguleringene virker som et ris bak speilet, dvs. at reguleringene medvirker til klar ansvarsfoldeling mellom enhetene når det gjelder systemansvar og systemsikkerhet og -pålitlighet, og dette i tillegg sikres ved tilstrekkelig straffemekanismer i tilfeller partene ikke klarer sine oppgaver. For det andre tilsier modellen at ved investeringer som også har kooperative elementer, vil ansvarsfordelingen påvirke forhandlingsmakten, og dermed også de muligheter man har gjennom avtaler å oppnå investeringer som er mer i tråd med hva som er samfunnsøkonomisk optimalt. Uansett type investeringer, bør reguleringsmyndighetene unngå detaljregulering av investeringene, og disse bør overlates til forhandlingene mellom netteier og systemoperatør. Inntektsrammeregimer for to separate enheter basert på dagens reguleringsregime vil medføre fare for feilaktige insitamenter til investeringer som har kooperative elementer i seg. Netteier vil ikke ta hensyn til de implikasjonene investeringen han gjør har for systemoperatøren. Det vil derfor være behov for videreutvikling av dagens reguleringsregime for å håndtere en delt løsning.en
dc.format.extent1657180 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherSNFen
dc.relation.ispartofseriesRapporten
dc.relation.ispartofseries2001:23en
dc.titleOrganisering av transmisjonsfunksjonenen
dc.typeResearch reporten


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel