Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndresen, Ørnulf
dc.contributor.authorNordahl, Odd
dc.date.accessioned2007-09-11T10:07:19Z
dc.date.available2007-09-11T10:07:19Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/167647
dc.description.abstractI denne utredningen har vi ved å gjennomføre og analysere intervjuer fått innsikt i hvordan sluttbrukere i tre norske bedrifter benytter datavarehus, hvordan de mener datavarehus bidrar i deres beslutningsprosesser og hvordan mulighetene som teoretisk ligger i bruk av datavarehus blir utnyttet i praksis. Vi har funnet tre grupper av effekter: Dataeffekter, beslutningsstøtteeffekter og verdiskapningseffekter. Generelt har vi funnet at datavarehuset gjennom dataeffekter bidrar til et større og kvalitativt bedre datagrunnlag for beslutningstaking. Gjennom ulike beslutningsstøtteeffekter blir alle fasene av beslutningstaking, slik Simon (1977) beskriver det, forbedret. Redusert risiko og økt effektivitet er de to verdiskapningseffektene vi har funnet. Datavarehuset blir i de undersøkte bedriftene brukt mest til operasjonell og taktisk planlegging og kontroll og kun i begrenset grad til strategisk planlegging og kontroll. I forhold til muligheter beskrevet i teori har bedriftene et uutnyttet potensial ved å utvide datavarehuset til å inkludere blant annet metadata og eksterne data.en
dc.language.isonoben
dc.subjectstrategi og ledelseen
dc.titleBruk av datavarehus i beslutningsprosesser : en studie av tre norske bedrifteren
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel