Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHøiby, Karoline Elsa Forsberg
dc.date.accessioned2010-08-31T09:21:25Z
dc.date.available2010-08-31T09:21:25Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/168619
dc.description.abstractEtter at strukturerte produkter tilnærmet ble forbudt i 2008, har bankene introdusert nye eksotiske spareprodukter på markedet. I denne utredningen analyseres to relativt nye produkter: markedswarrants og kupongsertifikat. Markedswarrants er en form for opsjoner med høy markedseksponering, og tilsvarer avkastningsdelen i de strukturerte produktene. Kupongsertifikat er et verdipapir med kupongutbetaling som avhegner av utviklingen på underliggende. Totalt vurderes seks produkter av store privatbanken/investeringsselskap i Norge, hvor fire av produktene er markedswarrants og to er kupongsertifikat. I første del av analysen verdsettes produktene ved hjelp av to ulike metoder. Resultatet viser at produktene er verdt mindre enn det bankene hevder. Det tyder på at investorene må betale mer for produktene er det de er verdt, og at bankene sikrer seg et skjult gebyr i tillegg til tegningskostnader og produktmargin. Til sammen utgjør de totale gebyrene en ganske stor prosentandel av investeringsbeløpet. Den andre delen av analysen består av forventet avkastning for produktene. Forventet avkastning beregnes ved hjelp av Monte Carlo-simulering. Resultatet av simuleringene viser at forventet årlig avkastning er lavere enn risikofri rente for samtlige produkter. I tillegg er risikoen for å tape hele eller deler av investeringen høy. Baser på analysen i utredningen anbefales ikke produktene som investeringsalternativ.en
dc.language.isonoben
dc.titleMarkedswarrants og kupongsertifikat : en analyse basert på verdsettelse og forventet avkastningen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel