Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHovland, Marta Heidi
dc.date.accessioned2007-07-17T07:49:20Z
dc.date.available2007-07-17T07:49:20Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/169135
dc.description.abstractMålsetningen med utredningen er å avdekke reklamenivå og differensiering mellom TV-kanalene i Norge. Den reelle konkurransen er mellom de fem riksdekkende kanalene NRK1, NRK2, TV2, TV3 og TVNorge. For å finne svar på disse spørsmålene har jeg brukt seertall fra film på søndager i årene 2001 til 2006. Det viste seg at reklame syntes å være uønsket av seerne, men at reklamenivået blir begrenset av nivået tillat av respektiv reklameregulering. På bakgrunn av statistikk og regresjonsanalyse på datamaterialet virker det som om TV-kanalene til en viss grad er differensiert på aldersnivå, med TVNorge med en hovedsaklig yngre seerskare, og deretter TV3, TV2 og NRK-kanalene for den eldre generasjonen. Det viste seg også at NRK2 og TVNorge skiller seg ut fra de andre kanalene med vekt på nisjeprogram. TV3, TV2 og NRK1 er tilsynelatende i sterkere konkurranse med hverandre. Resultatene kan diskuteres, ettersom utvalget er noe lite, og det er problemer med heteroskedastisitet i datamaterialet.en
dc.language.isonoben
dc.titleReklame og konkurranse i det norske TV-markedet : en økonometrisk og statistisk analyseen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212en
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Medievitenskap og journalistikk: 310en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel