Show simple item record

dc.contributor.authorFagereng, Hanne Eline
dc.contributor.authorAskevold, Elisabeth Cathrine
dc.date.accessioned2010-08-13T06:59:18Z
dc.date.available2010-08-13T06:59:18Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/169227
dc.description.abstractVi ønsker å måle i hvor stor grad norske bedrifter har implementert lean, og for å måle grad av lean har vi utviklet et rammeverk basert på lean teori. Hovedformålet med lean er å øke kundeverdi med minst mulig ressursbruk, anstrengelse, energi, utstyr, tid, plass, material og kapital (Womack, Roos and Jones 2007). Vi vil utforske om høyere grad av lean fører til mer tilfredse kunder enn de som har lavere grad av lean. Altså om hovedformålet med lean blir oppnådd hvis man implementerer lean i større grad. Vi har derfor utformet følgende hypotese som utgangspunkt for vår oppgave: ”Norske bedrifter som er mer lean, opplever større økning i kundetilfredshet enn de som er mindre lean.” Våre funn indikerer at norske bedrifter har implementert lean i varierende grad og vi har i vår undersøkelse sett en klar sammenheng mellom grad av lean og økning i kundetilfredshet. Dette kan tyde på at hovedformålet med lean, økt kundeverdi, blir oppnådd ved å implementere lean i stor grad i norske bedrifteren
dc.language.isonoben
dc.subjectøkonomisk styringen
dc.titleLean i Norge : opplever norske bedrifter som er mer lean, større økning i kundetilfredshet enn de som er mindre lean?en
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record