Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBalandin, Even
dc.contributor.authorTrnovac, Anel
dc.date.accessioned2012-10-16T10:58:42Z
dc.date.available2012-10-16T10:58:42Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/169729
dc.description.abstractI dagens konkurransebilde blir de menneskelige ressurser en stadig viktigere ressurs for organisasjoner. Det er derfor avgjørende for organisasjoner hvordan de velger å benytte disse konkurransefortrinnene, slik at de beholder dyktige ansatte i en stadig hardere konkurranse med andre organisasjoner. Med dette som bakteppe har vi valgt å skrive masteroppgave om hvordan opplæring påvirker organizational commitment direkte og igjennom mestringstro, dette sett på med utgangspunkt i et endringsperspektiv. Begrepene endring, læring, mestringstro og organizational commitment er som følge av dette svært sentral i presentasjon av tidligere teori og empiri. Får å gjennomføre vår forskning har vi tatt utgangspunkt i Grounded Theory for å undersøke vår problemstilling nærmere. Dette gir oss muligheten til å gå i dybden på et område som er relativt lite forsket på. Vi har dermed tatt utgangspunkt i valgt metode i metodekapitlet, og forsøkt å formidle våre valg samt fremgangsmåte med tanke på metode så godt det har latt seg gjøre. Ved bruk av Grounded Theory har vi fått en bred forståelse av det temaet vi har undersøkt. Vi har kommet frem til en rekke interessante funn som både samstemmer med tidligere empiri, men også noen funn hvor vi ikke samsvarer i like stor grad. Hovedfunnene våre er at opplæring har positiv påvirkning på mestringstro og normativ commitment. Under mestringstro var det særlig mestring i forholdt til endring som dominerte. Vi så at opplæring spilte både positivt og negativt inn på continuance commitment, men under de fleste tilfeller ville opplæring totalt sett slå positivt ut på continuance commitment. Vi fant ingen sammenhenger av betydelig størrelse mellom opplæring og affective commitment, selv om dette er funnet i tidligere empiri. Vi fant også ut at mestringstro påvirket normative og continuance commitment. Et siste interessant funn var betydningen sosiale forhold hadde for organizational commitment, noe som vi ser på som svært interessant.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectno_NO
dc.subjectstrategi og ledelseno_NO
dc.titleOpplæringens påvirkning på Organizational Commitment : en studie av opplæring i Alta Kraftlag under en strategisk endringsprosess, og dens effekter på organisasjonenno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Organizational psychology: 268no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel