Strategisk analyse av en bedrift i entreprenørbransjen : en studie av Ove Skår AS
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/170217Utgivelsesdato
2007Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Student Papers [69]
Sammendrag
Denne utredningen tar for seg en entreprenørbedrift lokalisert på Østlandet, nærmere bestemt i
Sarpsborg. Bedriften har siden 1995 gått fra å være et lite byggmesterfirma til å bli et lønnsomt og
godt drevet entreprenørfirma med en omsetning på over kr. 200 millioner.
Bedriftsledelsen ønsker fortsatt lønnsom vekst i fremtiden, men føler nå at maksimal ressursutnyttelse
er nådd. De ønsker derfor å se på ulike muligheter til valg for fortsatt vekst og utfordringene ved de
ulike alternativene.
For å kartlegge bedriftens utfordringer og muligheter foretok jeg noen analyser. For å se på forholdene
innad i bedriften valgte jeg å gjøre en VRIO-analyse. Her kom det frem hvilke ressurser bedriften
besitter, men også noen de mangler. Bakgrunnen for analysen var å avdekke om bedriften har
ressurser som skaper konkurransefortrinn.
Videre så jeg på den eksterne delen av bedriften, det vil si det som kjennetegner markedet bedriften
opererer i. I denne eksterne delen benyttet jeg to modeller, PEST-analysen og Porters femkrefter
modell.
PEST-analysen har liten strategisk verdi, men visste hvordan bedriftens omgivelser er med tanke på
fremtiden.
Bakgrunnen for Porters femkrefter modell var å avdekke i hvilken grad konkurranseforholdene i
markedet påvirker selskapets valg av strategier.
Svarene fra analysedelen ble deretter knyttet opp mot ulike strategiske valg bedriften ser på som
aktuelle for fortsatt lønnsom vekst. Her skiller jeg mellom vekst i eksisterende marked og ekspansjon.
Innenfor vekst så jeg på oppkjøp, organisk vekst, opprettelse av datterselskap, eierskapsstruktur og
andre strukturelle endringer. Innenfor ekspansjon så jeg på de ulike alternativene geografisk utvidelse,
diversifisering og vertikal integrasjon.
Dette bunnet så ut i en konklusjon om hva som synes mest hensiktsmessig for bedriften å satse på
fremover.