Motivasjon og incentivsystemer i salgsbransjen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/170257Utgivelsesdato
2007Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Student Papers [69]
Sammendrag
Dagens fokus på motivasjon og incentiver i arbeidslivet har oss til å velge dette som tema for
vår siviløkonomutredning. En stor aktør innen elektronikkbransjen har gitt oss i oppdrag å
analysere bedriftens incentivstruktur og dennes innvirkning på de ansattes motivasjon.
Som bakgrunn har vi først presentert ulike teorier om begrepet motivasjon, hvoretter det
følger en redegjørelse og drøfting av fordeler og ulemper ved ulike incentiver. Vi har dessuten
diskutert effekter av ytre belønning på ansattes indre motivasjon. Videre har vi utformet seks
hypoteser med basis teori og informasjon fra bedriften. Gjennom en spørreundersøkelse rettet
mot bedriftens ansatte og deretter ved hjelp av mediantesten, fant vi at to av de seks
hypotesene måtte forkastes; verken bonussystemet eller karrieremuligheter hadde positiv
innvirkning på arbeidsinnsatsen. En kritisk begrensning ved resultatene våre var de ansattes
motvilje mot å oppgi stillingsbrøk, kjønn og avdeling. Dette kan ha hatt innvirkning på
hypotesetestens utfall.