Show simple item record

dc.contributor.authorRøsok, Kjell Ove
dc.date.accessioned2020-12-22T09:15:55Z
dc.date.available2020-12-22T09:15:55Z
dc.date.created2020-12-15T18:40:31Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.isbn9788202706463
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2720705
dc.description.abstractSammenlignbarhet er en ønsket kvalitet ved finansregnskapet, og IASB referer hyppig til denne kvaliteten i sitt arbeid med utvikling av IFRS. Men sammenlignbarhet er et vanskelig konsept å forstå (Zeff, 2007), og forskning viser at det er vanskelig å måle (De Franco et al., 2011). I dette kapitlet analyserer jeg IASBs bruk av konseptet. IASB legger stor vekt på konsistens, spesielt for at like ting skal fremstå som like, men IASB søker også å utvikle standarder som er tilstrekkelig robuste til at ulike ting skal fremstå som ulike. Samtidig baserer IASB sin argumentasjon delvis på uuttalte forutsetninger uten å drøfte hva som gjør ting like og ulike. Analysene i kapitlet indikerer at IASB refererer til konseptet vel så mye for å skape inntrykk av kvalitet i standardene som for å gi reell begrunnelse for valgte løsninger.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.relation.ispartofAktuelle temaer i regnskap og revisjon
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectIASBen_US
dc.subjectkonsistensen_US
dc.subjectsammenlignbarheten_US
dc.titleIASBs syn på sammenlignbarhet i finansregnskapeten_US
dc.typeChapteren_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber55-81en_US
dc.source.journalAktuelle temaer i regnskap og revisjonen_US
dc.identifier.cristin1860245
dc.source.articlenumberKapittel 2en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal