Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndreassen, Tor W.
dc.contributor.authorVestøl, Linn Kristin K.
dc.date.accessioned2021-08-11T07:49:20Z
dc.date.available2021-08-11T07:49:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2767299
dc.description.abstractehovet for å redusere klimautslipp gjør at bedrifter må finne nye bærekraftige løsninger og samtidig forbli lønnsomme. I løpet av den siste tiden, og særlig det siste året under den pågående pandemien har omsetningen fra netthandel akselerert kraftig. Dette fører til at den strategiske plasseringen av varelageret er viktig for redusering av klimautslipp og leveringstid til sluttkunden. Samfunnsendringer og det økte behovet etter rask vareleveringstid og positiv bærekraftig påvirkning åpner for nye måter å utforme varelager og endre den fremtidige handleopplevelsen til sluttkunden. Gjennom denne eksplorative tverrsnittundersøkelsen, blir både kvalitativ og kvantitativ metode brukt. Det gjennomføres fire intervjuer og to spørreundersøkelser, med totalt 160 innhentede svar. Hovedfokuset i oppgaven ligger på hvordan micro-fulfillment center (MFC) kan anvendes i urbane byer for å gjøre netthandelen mer bærekraftig samtidig som det øker handleopplevelsen til sluttkunden. Denne oppgaven er et viktig bidrag til å forstå samfunnstrender som påvirker varehandelen, og tydeliggjøre den nåværende situasjonen av hvordan MFC kan løse noen av morgendagens utfordringer i varehandelen. Dette arbeidet bidrar dermed til å komme et steg nærmere å sikre en bærekraftig varehandel. Hovedfunnene fra denne oppgaven relatert til hvordan MFC kan bidra til en bærekraftig utvikling i møte med e-handel er (1) MFC vil redusere antall “last mile deliveries” hvis plasseringen er nær sluttkunden eller ved kollektive knutepunkt, (2) MFC vil øke den sosiale bærekraften for innbyggerene i urbane strøk og de som jobber på varelager. Når det kommer til å øke kundeopplevelsen i møte med økt e-handel i urbaniserte byer er følgende funn av betydning, (1) bruk av mobilteknologi og avatarer vil redusere returer av klær og sko på internett, som vil bedre kundeopplevelsen, (2) for å bedre kundeopplevelsen ytterligere kan fysiske butikker ta i bruk MFC med klikk & hent med døgnåpen vareutlevering, i tillegg til å ha luftigere butikkgulv. Hovedfunnet relatert til hvordan MFC kan endre den fremtidige matvarehandelen er (1) å muliggjøre en løsning der produkter kunden vil se, kjenne og lukte på er utstilt, mens basis-og tørrvarene hentes i en MFC klikk & hent luke.en_US
dc.description.abstractThe demand to reduce climate emissions is making companies find new and sustainable solutions, while at the same time remaining profitable. In recent times, and especially in the last year during the ongoing pandemic, the revenue from e-commerce has had a rapid growth. In order to reduce climate emissions and delivery times, the strategic location of warehouses is of even more importance. The continuing society changes is making minimal delivery times and positive sustainable impact important features that will change the future shopping experience for the end customer. In this exploratory cross-sectional research, four interviews and two surveys are performed. The focus area in this thesis is to investigate how micro-fulfillment center’s (MFC) can be used in urban cities, both to make e-commerce more sustainable and also increase the shopping experience for the end customer. This thesis is thus an important contribution concerning the understanding of how different societal trends affect the retail trade, and in elaborating how MFC’s can solve some of the future challenges in retail trade. This work will contribute to a more sustainable trade in goods. The main findings from this thesis related to how MFC can contribute to sustainable development with regards to e-commerce are (1) MFC will reduce the number of “last mile deliveries” if the location is close to the end customer or at public transport hubs, (2) MFC will increase the social sustainability for citizens of urban areas and those working at warehouses. Related to an increased customer experience in relation to growth in e-commerce in urbanized cities, the following findings are significant, (1) the use of mobile technology and avatars will reduce the number of returns in the segment of clothing and shoes on the internet, which will improve the customer experience, (2) to further improve the customer experience, physical stores can use MFC with click collect with continuous product delivery, in addition to having a more spacious store floor. The main finding related to how MFC can change the future e-grocery is (1) to enable a solution where products that the customer typical want to see, touch and smell are displayed, while basic and dry goods could be picked up in an MFC click & collect area.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectEnergi, naturressurser og miljøen_US
dc.titleEt micro-fulfillment centers bidrag til en bærekraftig varehandel : en eksplorativ studie av løsninger for en bærekraftig varehandelen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel