Psykologiske kontrakter i professional service firms : En casestudie av et IT-konsulentselskap
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/277840Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Vi har i denne masterutredningen studert psykologiske kontrakter i konsulentbransjen. I et
forsøk på å utvide eksisterende teori har vi tatt for oss den psykologiske kontrakten i et ITkonsulentselskap
hvor det foreligger sterk tilhørighet. Dette har gjort det mulig å bedre forstå
hvordan kontrakten ser ut i denne konteksten, og avdekke viktige momenter for den etablerte
tilhørigheten i casen vi undersøker.
Det er interessant å studere fenomenet psykologiske kontrakter i et konsulentselskap da det
er få studier som har tatt for seg dette tidligere. Videre har antall konsulentselskap økt de
senere årene, noe som gjør konsulentbransjen til et aktuelt forskningsområde. Ved å øke
innsikten i hvordan den psykologiske kontrakten kan se ut i denne organisasjonsformen, kan
andre konsulentselskap få innsikt i sentrale momenter for å skape tilhørighet. Dette er viktig
i en bransje der det foreligger relativt høy turnover, og konsulentene opererer nokså
selvstendig og uavhengig av arbeidsgiverselskapet.
Oppgaven innebærer en kvalitativ forskningstilnærming, der data er samlet inn ved bruk av
semi-strukturerte intervjuer og medieklipp. Den psykologiske kontrakten studeres ved å
kartlegge dens innholdsmomenter og balanseforhold, samt hvilken type kontrakt vi ser
eksisterende i vår case. Det er særlig tre funn vi finner sentrale. Det første er eksistensen av
en ideologisk kontrakt mellom ansatte og arbeidsgiver. Videre har vi funnet et høyt nivå av
forpliktelser fra begge parter. Et tredje funn er at ledelsens verbale kommunikasjon og
atferd, samt en omstendelig rekrutteringsprosess, virker avgjørende for dannelsen av den
psykologiske kontrakten, og dens påvirkning på tilhørigheten i IT-Consult.