Fusjon i tosidige markeder
Journal article, Peer reviewed
View/ Open
Date
2013Metadata
Show full item recordCollections
- Articles (SAM) [119]
Original version
Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse 2013, 16(8):51-62Abstract
Hvis en bedrift betjener to distinkt forskjellige kundegrupper som påvirker hverandres etterspørsel, vil den typisk operere i et tosidig marked.
Eksempelvis betjener en avis både lesere og annonsører. Empiriske undersøkelser viser at lesernes betalingsvilje for avisen avhenger av annonsevolumet,
samtidig som betalingsviljen for å annonsere avhenger av antall lesere. Avisene må ta hensyn til disse kryssvirkningene når de setter
abonnements- og annonsepriser. I denne artikkelen drøftes det hvordan fusjoner i tosidige markeder generelt, og avismarkedet spesielt, påvirker priser,
kvalitet og produktbredde. Vi forklarer hvorfor fusjoner i slike markeder kan være gunstig både for samfunnet og for bedriftene. Eksempelvis kan en profitabel fusjon mellom to aviser gi større mediemangfold, lavere abonnementspriser og høyere profitt for annonsørene selv om den ikke leder til
kostnadsbesparelser. Teorien om tosidige markeder var relevant ved A-Pressens oppkjøp av Edda Media, og vi drøfter Konkurransetilsynets tilnærming i den aktuelle saken.
Description
-With permission from publisher, Fagbokforlaget