Gjenopprettelse av tillit etter konfliktfylte endringsprosesser
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/282637Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Articles (SOL) [143]
Originalversjon
Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse 2012, 15(8):39-49Sammendrag
I denne artikkelen ser vi på hva som kan gjøres dersom store omstillinger resulterer i tap av tillit til ledelsen. Vi tar utgangspunkt i litteraturen om tillit for å forstå hva som menes med tillit, hva som leder til tap av tillit og hvordan tillit kan gjenopprettes. Med utgangspunkt i ett konkret case analyserer vi hvordan man arbeidet for å forbedre relasjonen mellom ansatte og ledelsen etter en konfliktfylt endringsprosess. Vi finner at man i motsetning til litteraturen, som ofte anbefaler at ledelsen må utøve bot for å kunne gjenopprette tillit, la opp til en prosess bestående av både formelle og uformelle aktiviteter som gjorde at man knyttet nye bånd og utviklet en mer tillitsfull relasjon igjen.
Beskrivelse
-With permission from publisher, Fagbokforlaget