Show simple item record

dc.contributor.advisorSteinshamn, Stein Ivar
dc.contributor.authorFrydenberg, Hauk
dc.contributor.authorBeltestad, Lars Kolbjørn
dc.date.accessioned2023-02-09T12:45:35Z
dc.date.available2023-02-09T12:45:35Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3049724
dc.description.abstractKlodens temperatur stiger, og klimautslipp har blitt et økende problem med globale konsekvenser. For å senke klimautslippene, hvor blant annet transportsektoren har stått for en stor andel av klimautslippene, samt dempe klodens oppheting har det blitt satt i gang et globalt samarbeid. For å senke klimautslippene innenfor transportsektoren har det blitt ønskelig å bytte ut biler med forbrenningsmotorer med helelektriske biler som eliminerer lokalt utslipp og ved de riktige forutsetningene kan gi et vesentlig lavere totalutslipp av klimagasser. Det å erstatte biler med forbrenningsmotor med biler som er helelektriske byr på utfordringer, både med tanke på infrastruktur, forbrukernes preferanser og vaner, samt økonomiske aspekter som at en helelektrisk bil som regel vil ha en høyere produksjonskostnad sammenlignet med en tilsvarende bil med forbrenningsmotor. For å øke andelen av helelektriske biler er det i mange nasjoner blitt innført forskjellige tiltak som kan stimulere og øke adopsjonen av helelektriske biler. På bakgrunn av dette har det i denne oppgaven blitt sett på de forskjellige tiltakene som er innført for å fremme adopsjon av helelektriske biler i 15 forskjellige europeiske land, både innenfor og utenfor den europeiske unionen. Ved bruk av en regresjonsanalyse for paneldata vil det med utgangspunkt i den avhengige variabelen «Markedsandel helelektriske biler av antall årlig nyregistrerte biler» bli brukt 13 uavhengige variabler til å etablere et svar på hvilke faktorer, insentiver og subsidier som utgjør en signifikans i adopsjon av elbiler på det europeiske markedet i tidsperioden 2016 til og med 2021. Det blir i denne oppgaven konkludert med at konsentrasjon av ladere per 100km vei er den mest signifikante variabelen for økning i andel helelektriske biler av antall nyregistrerte biler. Videre er det også variabler som insentiver for ladere, og langtidsvirkende finansielle insentiver som utgjør signifikans for en økende adopsjon av helelektriske biler.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectenergi, naturressurser og miljøen_US
dc.subjectbusiness analyticsen_US
dc.titleHvilke faktorer resulterer i økende andel elektriske biler i Europa? En analyse av 15 europeiske land fra et økonometrisk perspektiven_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record