Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHelle, Grete
dc.contributor.authorBruaas, Tina
dc.date.accessioned2024-02-08T12:53:28Z
dc.date.available2024-02-08T12:53:28Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3116399
dc.description.abstractFormålet med denne utredningen er å identifisere hvordan styringssystemet tilrettelegger for at bedrifter kan tilpasse seg omgivelsene. Bedrifter må stadig forbedre seg og må derfor ha et styringssystem som tilpasser seg omgivelsene raskere (Abernethy & Lillis, 1995). Det argumenteres for i tidligere litteratur at systemet enten er organisk eller mekanisk, og organiske systemer lett tilpasser seg omgivelsene, mens mekaniske ikke gjør det like godt (Burns & Stalker, 1961). Tradisjonelt er en høy grad av formalisering - formelle regler, prosedyrer og rutiner - assosiert med at styringssystemet er mekanisk. Adler og Borys’ (1996) bryter med det tradisjonelle synet på formalisering, og mener at opplevelsen av styringssystemet ikke bare er avhengig av grad av formalisering, men også designet av det. De introduserer et rammeverk som viser en teoretisk fremstilling av det, og er også brukt til analyse i denne studien. Denne studien viser med en case-studie av Hydro Høyanger, hvordan opplevelsen av styringssystemet samsvarer med intensjonen av det. Det er foretatt kvalitative intervju av ansatte og ledere i en valgt avdeling. Intervjuene er analysert med hensyn på fire egenskaper som i følge rammeverket skal identifisere om systemet er designet brukervennlig, og påvirker om ansatte opplever det som om systemet gjør deres jobb lettere eller om det virker hemmende. Studien konkluderer i likhet med andre studier, at organisasjoner sjeldent er enten mekanisk eller organisk (Ahrens & Chapman, 2004; Brown & Eisenhardt, 1997). Den undersøkte bedriften har en høy grad av formell struktur, men oppleves likevel ikke som mekanisk på grunn av hvordan styringssystemet er designet. Operatørene i studien opplever at de har handlingsrom, kan påvirke og har fleksibilitet. Studien viser også at til tross for at systemet på et punkt ikke er designet som brukervennlig, likevel ikke oppleves som hemmende for operatørene. På en annen side, kan implementering av system påvirke den interne transparensen i styringssystemet i en mindre muliggjørende retning. Operatørene opplever at opplæring og involvering, både i utviklingen og i etterkant av en implementering er viktig for at de skal kunne gjøre jobben best mulig.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectøkonomisk styringen_US
dc.titleStyringssystemet i en produksjonsbedrift : En case-studie om styringssystemet i elektrolyseavdelingen ved Hydro Aluminium Høyangeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel