Browsing NHH Brage by Author "Steen, Frode"
Now showing items 21-40 of 61
-
Effekter av nedprising på salg og svinn : en analyse av nedprising av dagsferske brød i SPAR-butikker
Daae, Elisabeth; Grebstad, Ragnhild Leine (Master thesis, 2018)I denne masteroppgaven studerer vi effekten av et tiltak mot matsvinn i NorgesGruppen der dagsferske brød prises ned med 50 prosent den siste timen før stengetid. Matsvinn er et alvorlig problem, fordi det innebærer ... -
Får Kiwi mer til overs med Europris i nærheten? : en empirisk studie av hvordan Europris-etableringer påvirker nærliggende Kiwi-butikker
Walle-Hansen, Mia Meyer; Ankerud, Henriette Cecilie (Master thesis, 2018)Økende tendens til bransjeglidning mellom det norske dagligvaremarkedet og tilgrensende sektorer tilsier at stadig flere aktører kan utøve konkurransepress overfor dagligvarekjedene. Innenfor tilgrensende sektorer øker ... -
Flypassasjeravgiften: en empirisk analyse av avgiftens effekter på norske innenlandsruter
Runsjø, Håkon Lohne; Moum, Amanda Høyen (Master thesis, 2017)1. juni 2016 ble det innført en flypassasjeravgift på flygninger fra norske lufthavner. Ettersom flytrafikk er en sentral del av transportnettet i Norge, skapte avgiften sterke reaksjoner. Til tross for at avgiften har ... -
Forskning og utvikling i de maritime næringene
Henriksen, Espen R.; Midelfart, Karen Helene; Steen, Frode (Rapport, Research report, 2000-11)Potensielle samvirkegevinster mellom de maritime næringene har vært et sentralt spørsmål i norsk politisk debatt. Gjennom flere studier har forskere forsøkt å kartlegge eksistens og form av mulige samvirkegevinster. Forskning ... -
From a regulated duopoly to a private monopoly : the deregulation of the Norwegian airline industry
Steen, Frode; Sørgard, Lars (Working Paper, Working paper, 2002-07)We explain the economics of deregulation in the Norwegian market. We observed a transition from a regulated duopoly prior to 1994 to a monopolised airline market in 2001. We explain how eight years of deregulation and ... -
Fusjoner og konkurranse : kostnads- og etterspørselsestimering i markedsmodeller
Steen, Frode (Arbeidsnotat, Working paper, 2000-01)I forbindelse med fusjons- og konkurransesaker kommer det ofte frem et behov for å kunne måle konkurranseeffektene av eventuelle bedriftssammenslåinger. Dette krever bruk av ulike markedsmodeller der økonomisk adferd ... -
Gasoline prices jump up on Mondays : an outcome of aggressive competition?
Foros, Øystein; Steen, Frode (Discussion paper, Working paper, 2008-03)This paper examines Norwegian gasoline pump prices using daily station-specific observations from March 2003 to March 2006. Whereas studies that have analyzed similar price cycles in other countries find support for the ... -
Gasoline prices jump up on Mondays : an outcome of aggressive competition?
Foros, Øystein; Steen, Frode (Discussion paper, Working paper, 2009-04)This paper examines Norwegian gasoline pump prices using daily station-specific observations from March 2003 to March 2006. Whereas studies that have analyzed similar price cycles in other countries find support for the ... -
Hump-shaped cross-price effects and the extensive margin in cross-border shopping
Friberg, Richard; Steen, Frode; Ulsaker, Simen A. (DP SAM;20/2019, Working paper, 2019-09-23)This paper examines the effect of cross-border shopping on grocery demand in Norway using monthly store×category sales data from Norway’s largest grocery chain 2011-2016. The sensitivity of demand to foreign price is ... -
Hump-shaped cross-price effects and the extensive margin in cross-border shopping
Friberg, Richard; Steen, Frode; Ulsaker, Simen A. (DP SAM;29/2018, Working paper, 2018-12-21)This paper examines the effect of cross-border shopping on grocery demand in Norway using monthly storexcategory sales data from Norway’s largest grocery chain 2011-2016. The sensitivity of demand to foreign price is ... -
Hva skjer med produktiviteten i kassepunktet når kundene gjør jobben?: en empirisk studie av produktivitetseffekten ved innføring av selvbetjente kasser i MENY-butikker
Nøkleby, Henrik; Søreng, Christian (Master thesis, 2019)Denne masterutredningen søker å finne hvilken effekt innføring av selvbetjente kasser har på produktiviteten i kassepunktet. Analysen er basert på tre år med kvitteringsdata fra ni MENY-butikker på Østlandet. Produktiviteten ... -
Hvordan påvirkes dagligvaremarkedet av nyetablerte bredsortimentsbutikker? : en empirisk studie av hvordan normal-etableringer påvirker Meny-butikker på norske kjøpesentre
Syverinsen, Magnus Haugland; Eide, Kjetil Lund (Master thesis, 2019)Nye salgskanaler og tilgrensende markeder er i økende grad med på å påvirke konkurranserommet til aktørene i det norske dagligvaremarkedet. Butikker med bredt vareutvalg og netthandel er kilder til økt bransjeglidning, ... -
Hvorfor mislyktes Lidl med å etablere seg på det norske markedet? En kvalitativ casestudie av faktorer som påvirket Lidls inntreden og tilbaketrekning
Selmani, Kosovare; Førre, Ellen Krossgått (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar for seg en viktig periode i den norske dagligvarebransjen, der vi undersøker Lidls forsøk på etablering i Norge og gransker hvorfor de til slutt trakk seg ut. Til tross for at Reitan Gruppen, ... -
Individuelle priser i dagligvaremarkedet
Foros, Øystein; Kind, Hans Jarle; Steen, Frode (Journal article; Peer reviewed, 2017)Bedrifter har fått større mulighet til å samle informasjon om hver enkelt kunde. I dagligvaremarkedet samler kjedene informasjon om hvor og hva vi handler. NorgesGruppen og Coop har i mange år hatt rabattprogrammer hvor ... -
Individuelle priser i dagligvaremarkedet : et fangens dilemma for kjedene?
Foros, Øystein; Kind, Hans Jarle; Steen, Frode (Arbeidsnotat;2017:4, Working paper, 2017-06)Bedrifter har fått større mulighet til å samle informasjon om hver enkelt kunde. I dagligvaremarkedet samler kjedene informasjon om hvor og hva vi handler. NorgesGruppen og Coop har i mange år hatt rabattprogrammer hvor ... -
Kampen mot matsvinn i dagligvarebransjen : en empirisk undersøkelse av innføringen av Too Good To Go i Meny
Lund, Kjersti Maite; Øi, Mette Viddal (Master thesis, 2019)Med bakgrunn i FNs bærekraftsmål om å redusere matsvinn med 50 prosent innen 2030, har myndighetene og matbransjen iverksatt tiltak for å redusere matsvinn gjennom hele matverdikjeden. I den forbindelse har det kommet ... -
Kostnaden ved å være utsolgt i det norske dagligvaremarkedet : en empirisk studie av omsetningsendringen ved en utsolgtsituasjon og andre utsolgtkostnader for NorgesGruppens butikker
Myhre, Renate Skjolden; Østby, Åse Margrethe (Master thesis, 2018)Det å være utsolgt for en vare vil representere en betydelig kostnad for dagligvareaktører. Årsakene til at aktørene er utsolgt er i stor grad kartlagt av aktørene selv, mens størrelsen på kostnaden er mer usikker. Det ... -
Market Power in Retail Gasoline Markets
Nguyen-Ones, Mai; Steen, Frode (DP SAM;21/2019, Working paper, 2019-07)We estimate a structural model to uncover the degree of competition in retail gasoline markets using daily station-level data on quantity and price from the Swedish market. The structural model enables us to consider key ... -
Measuring Market Power in Gasoline Retailing: A Market- or Station Phenomenon?
Nguyen-Ones, Mai; Steen, Frode (Discussion paper;4/18, Working paper, 2018-04-19)Applying detailed consecutive daily micro data at the gasoline station level from Sweden we estimate a structural model to uncover the degree of competition in the gasoline retail market. We find that retailers do exercise ... -
Measuring Market Power in Gasoline Retailing: A Market- or Station Phenomenon?
Nguyen-Ones, Mai; Steen, Frode (DP SAM;6/2018, Working paper, 2018-04)Applying detailed consecutive daily micro data at the gasoline station level from Sweden we estimate a structural model to uncover the degree of competition in the gasoline retail market. We find that retailers do exercise ...