Browsing NHH Brage by Author "Steen, Frode"
Now showing items 21-40 of 56
-
Flypassasjeravgiften: en empirisk analyse av avgiftens effekter på norske innenlandsruter
Runsjø, Håkon Lohne; Moum, Amanda Høyen (Master thesis, 2017)1. juni 2016 ble det innført en flypassasjeravgift på flygninger fra norske lufthavner. Ettersom flytrafikk er en sentral del av transportnettet i Norge, skapte avgiften sterke reaksjoner. Til tross for at avgiften har ... -
Forskning og utvikling i de maritime næringene
Henriksen, Espen R.; Midelfart, Karen Helene; Steen, Frode (Rapport, Research report, 2000-11)Potensielle samvirkegevinster mellom de maritime næringene har vært et sentralt spørsmål i norsk politisk debatt. Gjennom flere studier har forskere forsøkt å kartlegge eksistens og form av mulige samvirkegevinster. Forskning ... -
From a regulated duopoly to a private monopoly : the deregulation of the Norwegian airline industry
Steen, Frode; Sørgard, Lars (Working Paper, Working paper, 2002-07)We explain the economics of deregulation in the Norwegian market. We observed a transition from a regulated duopoly prior to 1994 to a monopolised airline market in 2001. We explain how eight years of deregulation and ... -
Fusjoner og konkurranse : kostnads- og etterspørselsestimering i markedsmodeller
Steen, Frode (Arbeidsnotat, Working paper, 2000-01)I forbindelse med fusjons- og konkurransesaker kommer det ofte frem et behov for å kunne måle konkurranseeffektene av eventuelle bedriftssammenslåinger. Dette krever bruk av ulike markedsmodeller der økonomisk adferd ... -
Gasoline prices jump up on Mondays : an outcome of aggressive competition?
Foros, Øystein; Steen, Frode (Discussion paper, Working paper, 2008-03)This paper examines Norwegian gasoline pump prices using daily station-specific observations from March 2003 to March 2006. Whereas studies that have analyzed similar price cycles in other countries find support for the ... -
Gasoline prices jump up on Mondays : an outcome of aggressive competition?
Foros, Øystein; Steen, Frode (Discussion paper, Working paper, 2009-04)This paper examines Norwegian gasoline pump prices using daily station-specific observations from March 2003 to March 2006. Whereas studies that have analyzed similar price cycles in other countries find support for the ... -
Hump-shaped cross-price effects and the extensive margin in cross-border shopping
Friberg, Richard; Steen, Frode; Ulsaker, Simen A. (DP SAM;20/2019, Working paper, 2019-09-23)This paper examines the effect of cross-border shopping on grocery demand in Norway using monthly store×category sales data from Norway’s largest grocery chain 2011-2016. The sensitivity of demand to foreign price is ... -
Hump-shaped cross-price effects and the extensive margin in cross-border shopping
Friberg, Richard; Steen, Frode; Ulsaker, Simen A. (DP SAM;29/2018, Working paper, 2018-12-21)This paper examines the effect of cross-border shopping on grocery demand in Norway using monthly storexcategory sales data from Norway’s largest grocery chain 2011-2016. The sensitivity of demand to foreign price is ... -
Hvordan påvirkes dagligvaremarkedet av nyetablerte bredsortimentsbutikker? : en empirisk studie av hvordan normal-etableringer påvirker Meny-butikker på norske kjøpesentre
Syverinsen, Magnus Haugland; Eide, Kjetil Lund (Master thesis, 2019)Nye salgskanaler og tilgrensende markeder er i økende grad med på å påvirke konkurranserommet til aktørene i det norske dagligvaremarkedet. Butikker med bredt vareutvalg og netthandel er kilder til økt bransjeglidning, ... -
Individuelle priser i dagligvaremarkedet
Foros, Øystein; Kind, Hans Jarle; Steen, Frode (Journal article; Peer reviewed, 2017)Bedrifter har fått større mulighet til å samle informasjon om hver enkelt kunde. I dagligvaremarkedet samler kjedene informasjon om hvor og hva vi handler. NorgesGruppen og Coop har i mange år hatt rabattprogrammer hvor ... -
Individuelle priser i dagligvaremarkedet : et fangens dilemma for kjedene?
Foros, Øystein; Kind, Hans Jarle; Steen, Frode (Arbeidsnotat;2017:4, Working paper, 2017-06)Bedrifter har fått større mulighet til å samle informasjon om hver enkelt kunde. I dagligvaremarkedet samler kjedene informasjon om hvor og hva vi handler. NorgesGruppen og Coop har i mange år hatt rabattprogrammer hvor ... -
Kampen mot matsvinn i dagligvarebransjen : en empirisk undersøkelse av innføringen av Too Good To Go i Meny
Lund, Kjersti Maite; Øi, Mette Viddal (Master thesis, 2019)Med bakgrunn i FNs bærekraftsmål om å redusere matsvinn med 50 prosent innen 2030, har myndighetene og matbransjen iverksatt tiltak for å redusere matsvinn gjennom hele matverdikjeden. I den forbindelse har det kommet ... -
Kostnaden ved å være utsolgt i det norske dagligvaremarkedet : en empirisk studie av omsetningsendringen ved en utsolgtsituasjon og andre utsolgtkostnader for NorgesGruppens butikker
Myhre, Renate Skjolden; Østby, Åse Margrethe (Master thesis, 2018)Det å være utsolgt for en vare vil representere en betydelig kostnad for dagligvareaktører. Årsakene til at aktørene er utsolgt er i stor grad kartlagt av aktørene selv, mens størrelsen på kostnaden er mer usikker. Det ... -
Market Power in Retail Gasoline Markets
Nguyen-Ones, Mai; Steen, Frode (DP SAM;21/2019, Working paper, 2019-07)We estimate a structural model to uncover the degree of competition in retail gasoline markets using daily station-level data on quantity and price from the Swedish market. The structural model enables us to consider key ... -
Measuring Market Power in Gasoline Retailing: A Market- or Station Phenomenon?
Nguyen-Ones, Mai; Steen, Frode (Discussion paper;4/18, Working paper, 2018-04-19)Applying detailed consecutive daily micro data at the gasoline station level from Sweden we estimate a structural model to uncover the degree of competition in the gasoline retail market. We find that retailers do exercise ... -
Measuring Market Power in Gasoline Retailing: A Market- or Station Phenomenon?
Nguyen-Ones, Mai; Steen, Frode (DP SAM;6/2018, Working paper, 2018-04)Applying detailed consecutive daily micro data at the gasoline station level from Sweden we estimate a structural model to uncover the degree of competition in the gasoline retail market. We find that retailers do exercise ... -
Norway – the Black Sheep in the Scandinavian Grocery Industry : A Comparative Study of Profitability, Efficiency, and Productivity in the Scandinavian Grocery Market
Jacobsen, Adrian Magnus; Jansson, Douglas (Master thesis, 2022)The prevalent view of excessive profits in Norwegian grocery chains has made it an important matter for politicians, competition authorities, and the media. It is often claimed that the competition in the Norwegian grocery ... -
The Norwegian market for fish : the distribution channels and demand conditions
Asche, Frank; Steen, Frode (Report, Research report, 2002-12)The report consists of three parts. The first part of the report looks at the price interdependencies in the distribution chain for fresh fish in Norway. Using cointegration methodology the relationship in prices between ... -
On the workings of a cartel : evidence from the Norwegian cement industry
Steen, Frode; Röller, Lars-Hendrik (Discussion paper, Working paper, 2003-06)Using the institutional set-up of the Norwegian cement industry, in particular its sharing rule, we are able to identify the workings of a cartel in some detail. We focus on the two problems that any cartel faces: deciding ... -
On the workings of a cartel : evidence from the Norwegian cement industry
Röller, Lars-Hendrik; Steen, Frode (Working Paper, Working paper, 2005)Using the institutional set-up of the Norwegian cement industry, in particular its sharing rule, we are able to identify the workings of a cartel in some detail. Given data on prices, production, and exports, we are able ...