• Fusjon i tosidige markeder 

      Kind, Hans Jarle; Sørgard, Lars (Journal article; Peer reviewed, 2013)
      Hvis en bedrift betjener to distinkt forskjellige kundegrupper som påvirker hverandres etterspørsel, vil den typisk operere i et tosidig marked. Eksempelvis betjener en avis både lesere og annonsører. Empiriske undersøkelser ...
    • Fusjoner og oppkjøp 

      Thorbjørnsen, Helge (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      Forskning har vist at selskaper som fusjonerer, ofte ikke klarer å nå sine finansielle mål og gjerne gjør det dårligere enn konkurrentene i årene etter fusjonen. Mange forhold har vært undersøkt for å forsøke å forklare ...
    • Fører investering i kvalitetssystem til prosessledelse? 

      Iden, Jon (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      Denne artikkelen undersøker hvorvidt investering i et kvalitetssystem fører til prosessledelse. Bedrifter i ulike bransjer møter i dag krav fra myndigheter og kunder om å dokumentere bedriftens arbeidsprosesser i et ...
    • Gjenopprettelse av tillit etter konfliktfylte endringsprosesser 

      Stensaker, Inger G.; Graham, William E. (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      I denne artikkelen ser vi på hva som kan gjøres dersom store omstillinger resulterer i tap av tillit til ledelsen. Vi tar utgangspunkt i litteraturen om tillit for å forstå hva som menes med tillit, hva som leder til tap ...
    • Grunnleggende utfordrende – utfordringer i undervisning i grunnleggende organisasjonsfag 

      Eide, Dorthe; Ladegård, Gro; Langåker, Lise; Lines, Rune; Nilsen, Etty; Wennes, Grete (Journal article; Peer reviewed, 2013)
      Denne artikkelen tar opp utfordringer ved å undervise på grunnleggende kurs i organisering og ledelse. Problematikken er hovedsakelig motivert av to forhold. For det første er undervisningen ofte studentenes første møte ...
    • Har kvaliteten på lærere falt over tid? 

      Møen, Jarle; Salvanes, Kjell Gunnar; Thorsen, Helge Sandvig (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Bekymringer om opptakskravene til lærerstudiet er et tilbakevendende tema i offentlig debatt, og myndighetene har også forsøkt ulike tiltak for å bedre rekrutteringen. Det er derfor interessant å studere de lange linjene ...
    • Håndhevelse av konkurransereglene : er ad hoc-løsninger veien å gå? 

      Hjelmeng, Erling Johan (Journal article; Peer reviewed, 2013)
      Effektiv håndhevelse er en forutsetning for implementeringen av konkurransepolitikken. En slik effektiv håndhevelse forutsetter at overtredelser av reglene avdekkes og avskrekkes, samtidig som det legges til rette for gode ...
    • Humankapital og omstilling? 

      Salvanes, Kjell Gunnar (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Norsk økonomi står overfor omstilling til næringer der høykompetent arbeidskraft både innen tjenesteytende virksomheter og industrien står sentralt. Spørsmålet vi stiller i denne artikkelen, er hvordan Norge er rustet til ...
    • Hva er regnskapsmanipulasjon, og hvordan kan den best avdekkes? 

      Kinserdal, Finn (Journal article, 2017)
      Regnskapsmanipulasjon (earnings management) er bevisste avvik fra regnskapsreglene og balanserte estimater. Denne artikkelen diskuterer først hva regnskapsmanipulasjon er, hvor ofte den skjer, og hva konsekvensene er. For ...
    • Hva påvirker direkte og myndiggjørende ledelse? 

      Sandvik, Alexander Madsen (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Studien undersøker om autonomi, kreativitet og prestasjonsmål og lederes indre og ytre motivasjon påvirker valg av direkte og myndiggjørende ledelse. Data er basert på et representativt utvalg av norske ledere der 2 910 ...
    • Hva vet vi om dem som skjuler inntekt og formue i skatteparadis? 

      Andersson, Jonas; Lillestøl, Jostein; Støve, Bård; Schjelderup, Guttorm (Journal article; Peer reviewed, 2013)
      I denne artikkelen presenteres resultater fra et prosjekt utført for SNF (Samfunns- og Næringslivsforskning) på oppdrag av Skattedirektoratet (SKD). Hensikten med prosjektet var å finne kjennetegn ved personlige skattytere ...
    • Hvordan bekjempe priskarteller? 

      Jensen, Sissel; Sørgard, Lars (Journal article; Peer reviewed, 2013)
      I denne artikkelen drøftes det hvordan en kan utforme en bøtepolitikk som bidrar til å bekjempe priskarteller. Det forklares hvordan bøter og lempningsordning (amnesti) kan utformes slik at en enten gjør dannelse av karteller ...
    • Hvordan digitalisering endrer regnskaps- og styringsinformasjonen 

      Kaarbøe, Katarina; Knudsen, Dan-Richard; Meidell, Anita (Peer reviewed; Journal article, 2018)
    • Hvordan kan kulturutvikling bidra til økt innovasjon og omstilling? 

      Hillestad, Tore; Yttri, Birgitte (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      Virksomheter i både privat og offentlig sektor står overfor store omstillings- og innovasjonsutfordringer for å tilpasse seg endrede rammebetingelser. Sentrale drivkrefter er teknologiutvikling, endrede kundepreferanser ...
    • Hvordan sikre innovasjon ved å samarbeide med en konkurrent? : et ledelsesperspektiv 

      Nesse, Synnøve (Peer reviewed; Journal article, 2018)
    • Hvordan virker egentlig sponsing? 

      Skard, Siv E. Rosendahl (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      At publikum oppfatter at en sponsor og et sponsorobjekt passer godt sammen, er i faglitteraturen fremhevet som en viktig suksessfaktor i sponsing. Flere studier har dokumentert at vi både liker og husker sponsorsamarbeid ...
    • Hvorfor samarbeide? 

      Audy, Jean-Francois; Lehoux, Nadia; D'Amours, Sophie; Rönnqvist, Mikael (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      Mange bedrifter ser på samarbeid som en mulighet til å styrke sin egen konkurransekraft, få tilgang til nye markeder og innfri operasjonelle, samfunnsmessige og miljørelaterte krav og restriksjoner. Samtidig har hver enkelt ...
    • Individuelle priser i dagligvaremarkedet 

      Foros, Øystein; Kind, Hans Jarle; Steen, Frode (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Bedrifter har fått større mulighet til å samle informasjon om hver enkelt kunde. I dagligvaremarkedet samler kjedene informasjon om hvor og hva vi handler. NorgesGruppen og Coop har i mange år hatt rabattprogrammer hvor ...
    • Innovasjon i merkeopplevelser 

      Nysveen, Herbjørn; Pedersen, Per Egil; Skard, Siv E. Rosendahl; Thorbjørnsen, Helge (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      I denne artikkelen presenterer vi et rammeverk for å forstå merkeopplevelsesdimensjoner og effekter av merkeopplevelser. Vi gir deretter en kort diskusjon av mulige forskjeller mellom produkter og tjenester og diskuterer ...
    • Innovasjon når markedene endres i turbofart! 

      Nysveen, Herbjørn; Andreassen, Tor W. (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      I denne artikkelen drøfter vi betydningen av innovasjon under hyperkonkurranse: hurtig og dynamisk konkurranse kjennetegnet ved mangel på varige fortrinn. Utgangspunktet er at stadig flere organisasjoner opererer i markeder ...