• Home bias in shareholder voting 

      Li, Xuan (Discussion paper;21/23, Working paper, 2023-11-10)
      Institutional investors’ proxy voting decisions are influenced by their geographic proximity to portfolio firms. Using a sample of over 50 million votes cast by U.S. and non-U.S. investors globally, I find that investors ...
    • Home Equity-Based Borrowing and Corporate Financing : Evidence from Norwegian Private Firms 

      Lan, Jing; Mjøs, Aksel; Su, Xunhua; Xia, Han (Working paper, 2023)
      Home equity-based borrowing has been blamed in the literature for causing financial instability (e.g., Mian and Sufi, 2011). In this study, we examine the bright side of home equity-based borrowing. Using Norwegian ...
    • Hordaland på nett - en analyse av kommunenes websider 

      Stensheim, Ingvill; Rusten, Grete (Arbeidsnotat, Working paper, 2006-12)
      Denne studien er en analyse av hjemmesidene til kommunene i Hordaland i 2006, og en oppfølger av en tilsvarende analyse som vi utførte for Hordaland fylkeskommune i 2003. Formålet med studien var i 2003 å få økt oppmerksomhet ...
    • Horisontal konkurranse i dagligvaremarkedet : bruken av egne merkevarer i konkurransen mellom norske dagligvarekjeder 

      Sandanger, Elise (Master thesis, 2012)
      Til tross for en mye lavere andel egne merkevarer i Norge enn i andre vestlige land, utgjør disse produktene en betydelig andel av omsetningen i dagligvarebransjen, både målt i verdi og i volum. Når utbredelsen er av det ...
    • Horisontal konkurranse i dagligvaremarkedet. Bruken av egne merkevarer i konkurransen mellom norske dagligvarekjeder 

      Sandanger, Elise (Arbeidsnotat;25/12, Working paper, 2012-08)
      Denne utredningen belyser endringer i konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen som en følge av at egne merkevarer har blitt en viktig del av markedet. Ved å tilby egne merkevarer styrker detaljistene sin maktposisjon i ...
    • Horisontale karteller 

      Munthe, Preben (Doctoral thesis, 1961)
    • Horisontale oppkjøp i Europa: En empirisk analyse av reprisingen til sammenlignbare selskaper ved annonsering av horisontale oppkjøp i Europa 

      Gundersen, Fredrik Bjanger; Kleppa, Kristoffer (Master thesis, 2022)
      Denne avhandlingen undersøker hvilken rolle eierstatusen til et målselskap spiller for reprisingen av sammenlignbare selskaper ved annonsering av horisontale oppkjøp i Europa. Avhandlingen er inspirert av Derrien et al. ...
    • Horizontal mergers and product quality 

      Brekke, Kurt Richard; Siciliani, Luigi; Straume, Odd Rune (Discussion paper;4/2014, Working paper, 2014-02)
      Using a spatial competition framework with three ex ante identical firms, we study the effects of a horizontal merger on quality, price and welfare. The merging firms always reduce quality. They also increase prices if ...
    • Hospital competition and quality with regulated prices 

      Brekke, Kurt Richard; Straume, Odd Rune; Siciliani, Luigi (Discussion paper, Working paper, 2008-02)
      We analyse the effect of competition on quality in hospital markets with regulated prices, considering both the effect of free patient choice (monopoly versus competition) and increased competition through lower transportation ...
    • Hospital competition in the national health service : evidence from a patient choice reform 

      Brekke, Kurt R.; Canta, Chiara; Siciliani, Luigi; Straume, Odd Rune (Arbeidsnotat;2018/10, Working paper, 2018-12)
      We study the impact of exposing hospitals in a National Health Service (NHS) to non-price competition by exploiting a patient choice reform in Norway in 2001. The reform facilitates a di§erence-in-di§erence research ...
    • Hospital Competition in the National Health Service: Evidence from a Patient Choice Reform 

      Brekke, Kurt R.; Chiara, Canta; Luigi, Siciliani; Straume, Odd Rune (DP SAM;28/2018, Working paper, 2018-12)
      We study the impact of exposing hospitals in a National Health Service (NHS) to non-price competition by exploiting a patient choice reform in Norway in 2001. The reform facilitates a difference-in-difference research ...
    • Hospital competition with soft budgets 

      Brekke, Kurt Richard; Siciliani, Luigi; Straume, Odd Rune (Discussion paper;6/2012, Working paper, 2012-03)
      We study the incentives for hospitals to provide quality and expend cost-reducing effort when their budgets are soft, i.e., the payer may cover deficits or confiscate surpluses. The basic set up is a Hotelling model with ...
    • Hospital mergers : a spatial competition approach 

      Brekke, Kurt Richard; Siciliani, Luigi; Straume, Odd Rune (Discussion paper;8/2013, Working paper, 2013-04)
      Using a spatial competition framework with three ex ante identical hospitals, we study the effects of a hospital merger on quality, price and welfare. The merging hospitals always reduce quality, but the non-merging hospital ...
    • Hospital mergers with regulated prices 

      Brekke, Kurt Richard; Siciliani, Luigi; Straume, Odd Rune (Discussion paper;21/2014, Working paper, 2014-05)
      We study the effects of a hospital merger using a spatial competition framework with semialtruistic hospitals that invest in quality and expend cost-containment effort facing regulated prices. We find that the merging ...
    • Hotelledelse i Grenland 

      Uldal, Alf Olav (Master thesis, 2006)
      I Grenland har hotellbransjen hatt en hard konkurransesituasjon med et begrenset markedet og lave belegg på de fleste hotellene. Det var derfor interessant å studere hvordan ledelsen ved disse hotellene ble utøvd og oppfattet ...
    • Hotelling competition with multi-purchasing 

      Anderson, Simon P.; Foros, Øystein; Kind, Hans Jarle (Discussion paper, Working paper, 2010-12)
      We analyze a Hotelling model where consumers either buy one out of two goods (single-purchase) or both (multi-purchase). The firms pricing strategies turn out to be fundamentally different if some consumers multi-purchase ...
    • Hotelling competition with multi-purchasing : time magazine, newsweek, or both? 

      Anderson, Simon P.; Foros, Øystein; Kind, Hans Jarle (Working paper, Working paper, 2010-06)
      Equilibrium prices behave quite differently if consumers single-purchase (buy either Time Magazine or Newsweek) or if some consumers multi-purchase (buy both). Prices are strategic complements under single-purchase, and ...
    • Hotelling Under Injected Pressure : An empirical study on the price responsiveness of waterflooding in US oil production 

      Enstad, Erik; Torvik, Isak Bruun (Master thesis, 2023)
      Harold Hotelling's (1931) canonical model of exhaustible resource extraction, featuring resource-owners that maximize profits by trading off extraction today versus extraction in the future, is widely cited in the ...
    • Hotellkonsept er viktig, men økt kundeverdi koster mer enn det smaker : Hvilke faktorer kan forklare lønnsomheten i norske hoteller? 

      Fritzøe, Marte Helene; Johnstad, Vilde Marie (Master thesis, 2022)
      Til tross for sterk vekst, har lønnsomheten i hotellbransjen lenge vært under gjennomsnittet sammenliknet med annet norsk næringsliv. Med økende strøm- og råvarepriser, samt ettervirkninger av koronapandemien, er det ...
    • Hotellprising : by versus distrikt 

      Hatlevoll, Jon Arve; Hatlevoll, Leif Kåre (Master thesis, 2008)
      I vår masteroppgåve har vi sett nærare på kva prisingsprosess og –metode hotell nyttar for hotellrom. Vi har tatt føre oss hotell i Bergen og Sogn og Fjordane og samanlikna hotella i dei ulike områda. Vi vil i første ...