Browsing NHH Brage by Title
Now showing items 4547-4566 of 8148
-
Markedets reaksjon på medieomtalt mistanke om lovbrudd : en begivenhetsstudie av banker børsnotert i EU/EØS-området
(Master thesis, 2017)Banker har en viktig rolle som formidlere av lån og sparemuligheter. På tross av streng regulering i sektoren skriver media tidvis om mistenkte lovbrudd begått av banker. Disse sakene omhandler blant annet mistanke om ... -
Markedsbasert forvaltning av sei
(Rapport, Research report, 2005-03)I denne rapporten har vi presentert resultater fra to forskjellige modeller for forvaltning av sei, som i stor grad utfyller hverandre. Den første modellen er en bioøkonomisk feedbackmodell som gir optimale fangstkvoter ... -
Markedsdynamikk i dataindustrien
(Arbeidsnotat, Working paper, 2004-08)Hensikten med dette notatet er å betrakte den dynamiske utviklingen i dataindustrien og belyse teorien ved å betrakte hvordan Microsoft har lyktes i å bli dominerende og befeste sin dominans. Vi vil i dette notatet prøve ... -
Markedseffisiens og asymmetrisk informasjon på Oslo Børs : En begivenhetsstudie av markedets reaksjoner på resultatvarsel i perioden 01.01.2000 til 31.12.2012
(Master thesis, 2013)Denne utredningen undersøker markedsreaksjoner i forbindelse med negative og positive resultatvarsler ved Oslo Børs i perioden fra 1.januar 2000 til 31.desember 2012. Vi finner en signifikant negativ (positiv) gjennomsnittlig ... -
Markedseffisiens på Oslo Børs : en studie av prisanomalier før, under og etter finanskrisen
(Master thesis, 2016)Hensikten med denne masterutredningen er å teste hvorvidt Oslo Børs var effisient på semisterk form i perioden 01.1996-09.2016 og om effisiensen endret seg under og etter den globale finanskrisen. Dette gjør vi ved å ... -
Markedseffisiensteorien og momentum på Oslo børs
(Master thesis, 2006)Denne masterutredningen tar for seg markedseffisiens og momentum på Oslo børs. Analysene bygger på tidsseriedata fra perioden 31.01.1996 til 28.02.2005, totalt 8030 observasjoner. Dataene er hentet fra børsdatabasen ved ... -
Markedseksponering: konsekvenser for samarbeid i interne kunde-leverandør-relasjoner
(Doctoral thesis, 2002) -
Markedsendringer og styringsstruktur : hvordan påvirker liberaliseringen av det europeiske gassmarkedet gassprodusenters valg av styringsstruktur?
(Rapport, Research report, 2002-11)Eksport av gass fra norsk kontinentalsokkel er viktig både for de involverte selskaper og for den norske stat. Det viktigste markedet for norsk gass er EU. Inntil for kort tid siden har storparten av norsk gass blitt solgt ... -
Markedsfinansiering og privatisering av allmennkringkasting
(Arbeidsnotat, Working paper, 2010-01)I denne rapporten diskuteres mulige følger av endrede finansierings- og eierskapsforhold av NRK. Endringene innebærer å selge NRK til private aktører, og finansiere virksomheten gjennom reklame i stedet for gjennom dagens ... -
Markedsføring av høykvalitetssykler : markedsundersøkelse
(Master thesis, 2010)Denne utredningen ser på effekten av ulike markedsføringsstrategier ved promotering og salg av sykler i segmentet for høykvalitetssykler. Besvarelsen omhandler spesielt tre markedsføringsstrategier, som virker å være meget ... -
Markedsføring av kjøtt i Norge : organisering og finansieringskilder
(Arbeidsnotat, Working paper, 2008-06)Dette notatet belyser statens bidrag til dekning av markedsføringskostnader i kjøttbransjen, og beskriver hvordan de ulike finansieringsordningene er organisert. -
Markedsmakt i det norske kraftmarkedet : en RSI-analyse av konkurransen i det norske kraftmarkedet
(Master thesis, 2010)Det vi har funnet ut om markedsmakten i Norge er at Statkraft som største aktør først om fremst har lokal markedsmakt, det vil si markedsmakt til å øke kraftprisene opp til nivået på prisene i de omkransende prissonene. ... -
Markedsreaksjon ved annonsering av CFO-bytter : en empirisk analyse av CFO-bytter på Oslo Børs i tidsperioden 2010-2020
(Master thesis, 2020)Denne utredningen undersøker hvordan annonsering av avgangen til finansdirektør (CFO) påvirker selskapers verdsettelse. Ved å gjennomføre en event-studie på et utvalg av 245 annonserte CFO-avganger i perioden 2010 til ... -
Markedsreaksjon ved annonsering av SCRIP-program : en begiventhetsstudie om markedsreaksjon ved annonseringen av et SCRIP/utbytteaksje-program, med Statoil som case-eksempel
(Master thesis, 2016)I denne utredningen tar vi for oss annonseringseffekten av SCRIP-utbytteprogrammer og Statoils implementering av SCRIP for utbyttet i fjerde kvartal 2015. Hensikten med denne utredningen er å finne ut om det foreligger ... -
Markedsreaksjon ved utbytteannonsering : en empirisk studie av utbytteannonseringers effekt på aksjepris for selskaper på Oslo Børs før og etter finanskrisen
(Master thesis, 2015)Utredningens hensikt er å undersøke om utbytteannonseringer for selskaper på Oslo Børs er forbundet med abnormal avkastning i aksjepris, og om det eksisterer forskjeller i markedsreaksjonene før og etter finanskrisen i ... -
Markedsreaksjoner på nedskrivningsannonseringer : En eventstudie av selskaper på Oslo Børs
(Master thesis, 2021)Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan årlige og kvartalsvise annonseringer av nedskrivninger påvirker aksjeavkastningen til selskapene på Oslo Børs. Regnskapsstandarden IAS 36 åpner for bruk av skjønn både når det ... -
Markedsreaksjoner på salg- og tilbakeleieannonseringer : En eventstudie av selskaper på Oslo Børs og NASDAQ OMX Stockholm
(Master thesis, 2012)I denne oppgaven undersøker vi hvilken effekt annonsering av salg og tilbakeleietransaksjoner har på norske og svenske selskapers markedsverdi, notert på henholdsvis Oslo Børs og NASDAQ OMX Stockholm. Den empiriske studien ... -
Markedsreaksjoner ved annonsering av topplederbytter : En event-studie av det norske aksjemarkedet i perioden 2001-2012
(Master thesis, 2014)Vi gjennomfører en event-studie som undersøker annonseringseffekter av topplederavganger i norske selskap i perioden 2001 til og med 2012. Dette gjøres ved å måle den unormale avkastningen ved annonsering topplederavganger. ... -
Markedssegmentering innenfor telekommunikasjonsbransjen : en studie om hvordan Telenor Norge AS segmenterer sine kunder.
(Master thesis, 2016)Aktøren Telenor Norge AS eier i dag operatører som Telenor, Djuice og Talkmore. Aktøren kontrollerer til sammen 51 % av det norske mobilmarkedet. Problemstillingen i oppgaven er: Hvordan differensierer Telenor, Talkmore ... -
Markedssvikt i TV-markedet og behovet for offentlige kanaler : sett i lys av digitaliseringen av bakkenettet
(Master thesis, 2008)Gjennom denne utredningen har jeg forsøkt å gi et svar på hvorvidt det fremdeles vil være behov for NRK, som en offentlig allmennkringkaster, etter lanseringen av det digitale bakkenettet. Allmennkringkasting kan forstås ...