Browsing NHH Brage by Author "Pedersen, Lars Jacob Tynes"
Now showing items 1-20 of 23
-
Addressing femininity in green consumption : an experimental study on how degrees of feminine communication affect purchase intention for green products
Pehrson, Julie Sofie; Risan, Astrid Holm (Master thesis, 2019)The purpose of this study is to investigate how different degrees of feminine communication can have an impact on purchase intention for green products and whether this can be mediated by perceived effectiveness. The ... -
Addressing gender differences in green consumption : does communication of effectiveness make a difference?
Jerndahl, Siri Rygh; Næss, Synne Helletun (Master thesis, 2018)Purpose: Existing literature has established that, to consumers, there are several drivers and barriers behind the adoption of environmentally friendly products. We explore gender differences in perceived environmental ... -
Attestasjon av bærekraftsrapporter : En utforskende studie av forholdet mellom attestasjon og bærekraftsrapporters kvalitet og opplevde verdi
Skrede, Marte Eek; Fisknes, Martine Bones (Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke om attestasjon av bærekraftsrapporter på noen måte påvirker rapportenes kvalitet og deres opplevde verdi for utsteder. Bakgrunnen for studien er at næringslivet stadig ... -
Bildelerne i Norge : en studie om norske bildelere: hvem er de og hva driver dem?
Bertheussen, Runar Bleie; Arnestad, Mari (Master thesis, 2016-09-02)Formålet med denne utredningen har vært å undersøke hva som karakteriserer bildelerne i Norge og hva som driver deres tilfredshet med bildeling. Med denne utredningen ønsker vi å bidra med innsikt og forståelse av ... -
Bærekraftig atferd i vinmarkedet : effekten av kommunikasjon på valg av vin med plastemballasje
Almås, Petter; Schøyen, Helene Sofie (Master thesis, 2020)Formålet med denne studien er å finne ut hvordan kommunikasjon kan brukes til å skape en bærekraftig atferdsendring i vinmarkedet. En vesentlig del av målbare utslipp i vinindustrien er knyttet til emballasje, og et ... -
Bærekraftig avfallshåndtering : Hvordan lykkes med utsortering av avfall på norske kjøpesentre
Bæra, Solveig Midttun; Foyn-Bruun, Sofie (Master thesis, 2021)Denne masterutredningen har hatt som formål å kartlegge hvordan kjøpesentre i Norge skal lykkes i å øke utsorteringsgraden av avfall, og på denne måten bidra til sirkularitet og økt verdiskapning. Den stadig økende ... -
Circular economy in Norway : a qualitative study of how collaboration across firms, industries and sectors act as an enabler of a circular economy in Norway
Zagragja, Arber; Rydningen, Jon-Kristian (Master thesis, 2016-09-02)Volatile resource prices, supply disruptions, economic losses and environmental strain has lead researchers and businesses to seek for an alternative to the linear production model. Circular economy has risen as a ... -
Eksperimentering for bærekraftig forretningsmodellinnovasjon
Jørgensen, Sveinung; Pedersen, Lars Jacob Tynes; Skard, Siv E. Rosendahl (Peer reviewed; Journal article, 2019)I møte med forventninger om økt bærekraft, rask teknologiutvikling og endrede kundepreferanser utfordres eksisterende forretningsmodeller stadig raskere. Samtidig er disse trendene drivere for nye forretningsmodeller. I ... -
Encouraging sustainable behaviour in the wine market : the effect of carbon labeling on the choice of wine contained in climate-smart packaging
Gulliksen, Ylva; Moh, Sarah Sørensen (Master thesis, 2021)The purpose of this study is to investigate if carbon labels can be used to encourage consumers to act more sustainably in the wine market. As most of the CO2-emissions of a bottle of wine are linked to the packaging, ... -
Enterprise Risk Management : utfordringer med ERM-designen?
Kaarbøe, Katarina; Pedersen, Lars Jacob Tynes; Andvik, Christian Eide; Meidell, Anita (Journal article; Peer reviewed, 2013)I de siste tiårene har selskaper viet mer oppmerksomhet til å styre risiko. COSO har utviklet et rammeverk som de kaller Enterprise risk management (ERM). I denne artikkelen diskuterer vi utfordringer med ERM-design og ... -
ESG Integration in the Nordic private equity industry
Falch, Annik Cecilie Saxegaard (Master thesis, 2016)After the financial crisis, the private equity industry is increasingly regulated. Macroeconomic developments are changing the business landscape, and firms are finding that they have to work harder to create returns. ... -
Experimenting with sustainable business models in fast moving consumer goods
Bashir, Hussnain; Jørgensen, Sveinung; Pedersen, Lars Jacob Tynes; Skard, Siv E. Rosendahl (Peer reviewed; Journal article, 2020)The transition to more sustainable business requires comprehensive transformations of business models, and such innovation can benefit from business experimentation for sustainability (BES). In this paper, we investigate ... -
Fra avfall til ressurs : drivere og barrierer for kildesortering av glass- og metallemballasje blant enkeltindivider med ulike innsamlingsløsninger
Saltvik, Dina Fjærvoll; Kvåse, Jenny Theresie (Master thesis, 2019)Denne masterutredningen studerer individers intensjon om å kildesortere glass- og metallemballasje for å kartlegge drivere og barrierer for kildesortering for de ulike innsamlingsløsningene: returpunkt, felles beholder, ... -
Grønn kundeatferd og emballasjefri matvarehandel : drivere og barrierer for sirkulære forretningsmodeller i matvarehandelen
Lysø, Sindre; Hexeberg, Vilde (Master thesis, 2018)I denne masteroppgaven har vi studert norske forbrukeres villighet til å handle emballasjefrie matvarer. Temaet er valgt basert på miljøutfordringene rundt plastproblematikk, et stadig større fokus på sirkulære ... -
Historiefortellende bærekraftsrapporter : en kvalitativ analyse av eksterne interessenters oppfatninger.
Mjell, Ida Løvås; Bø, Stina Aksnes (Master thesis, 2020)Formålet med denne studien er å få økt forståelse for hvordan bedrifter effektivt kan kommunisere sitt bærekraftsarbeid til eksterne interessenter. Dette er med bakgrunn på den økte oppmerksomheten rundt bærekraft, som ... -
Kan målsetting og feedback påvirke skipsoffiserer til å redusere drivstoffbruk? : et felteksperiment på drivstoffeffektivitet i oppdrettsbransjen
Rotevatn, Kristiane Oline Sperre; Bjelland, Marte (Master thesis, 2017)I denne avhandlingen undersøker vi om målsetting og feedback påvirker skipsoffiserer på brønn- og prosessbåter til å endre arbeidsinnsats for å redusere drivstofforbruk. Formålet er å avdekke virkningsfulle metoder for ... -
Measuring what matters in a dynamic business world : an exploratory case study of company and stakeholder perceptions of materiality in the renewable energy sector
Sveum, Joakim; Fossan, Arvind (Master thesis, 2020)An important step towards reaching the United Nations’ 2030 Agenda and the associated Sustainable Development Goals, is to illuminate what impact companies and industries have on environmental, social and economic aspects. ... -
Navigating the process of sustainable business model innovation : a multiple case study of three large German firms
Rehm, Kristina (Master thesis, 2020)Purpose – The main purpose of this study is to increase the understanding of the sustainable business model innovation (SBMI) process in large firms by holistically examining the process from “idea to launch.” Design/ ... -
Not your problem? Exploring the relationship between problem formulation and social responsibility
Jørgensen, Sveinung; Pedersen, Lars Jacob Tynes (Journal article; Peer reviewed, 2011)This article explores the relationship between organizational problem formulation and social responsibility. The purpose of the article is to illuminate how organizational problem formulations (1) determine the manner ... -
The sustainability communication challenge : two-sided message framing and virtual reality to tackle the self promoting paradox
Accerbi, Francesca; Aannestad, Torkel (Master thesis, 2018)Although consumers have proven to be increasingly appreciative of companies’ responsibility efforts, sustainability communication toward them is not a widespread practice because of its paradoxical effects on consumers’ ...