Blar i NHH Brage på forfatter "Skard, Siv E. Rosendahl"
-
Eksperimentering for bærekraftig forretningsmodellinnovasjon
Jørgensen, Sveinung; Pedersen, Lars Jacob Tynes; Skard, Siv E. Rosendahl (Peer reviewed; Journal article, 2019)I møte med forventninger om økt bærekraft, rask teknologiutvikling og endrede kundepreferanser utfordres eksisterende forretningsmodeller stadig raskere. Samtidig er disse trendene drivere for nye forretningsmodeller. I ... -
Experimenting with sustainable business models in fast moving consumer goods
Bashir, Hussnain; Jørgensen, Sveinung; Pedersen, Lars Jacob Tynes; Skard, Siv E. Rosendahl (Peer reviewed; Journal article, 2020)The transition to more sustainable business requires comprehensive transformations of business models, and such innovation can benefit from business experimentation for sustainability (BES). In this paper, we investigate ... -
Fisk på døra : en studie av nordmenns holdninger til å kjøpe fersk fisk og sjømat på nett gjennom matkasse og hjemlevering.
Eikefjord, Henrik Kristian; Bue, Herman (Master thesis, 2019)Den nettbaserte dagligvarehandelen øker stadig i Norge, men netthandel av fersk fisk og sjømat utgjør fortsatt en marginal andel av det totale markedet. Formålet med utredningen er å undersøke barrierer nordmenn forbinder ... -
“How does the degree of sustainability improvements affect consumers’ perception of the company’s trustworthiness, and does it depend on the company’s reputation for sustainability?” : a moderated mediation of the degree of perceived sustainability improments, percieved innovativeness and perceived trustworthiness.
Vold, Irene; Dådåv, Zorab (Master thesis, 2020)In this research, we investigate how the degree of sustainability improvements implemented by companies, affect whether they are perceived as trustworthy by consumers, and if this effect depends on the company’s reputation ... -
Hvilken effekt har temporal distanse på forbrukeres holdninger og handlinger? En studie av hvordan opplevd distanse har en effekt på forbrukeres handlinger og holdninger for bærekraftige tiltak
Baardsen, Julia Liv Amanda Bjørnsdotter; Hjertenes, Nora Østvold (Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen tar for seg temaet temporal distanse, en dimensjon av det overordnede fenomenet psykologisk distanse, og forbrukerevaluering av bærekraftig konsum. Psykologisk distanse forklares som forbrukeres ... -
Hvordan virker egentlig sponsing?
Skard, Siv E. Rosendahl (Journal article; Peer reviewed, 2011)At publikum oppfatter at en sponsor og et sponsorobjekt passer godt sammen, er i faglitteraturen fremhevet som en viktig suksessfaktor i sponsing. Flere studier har dokumentert at vi både liker og husker sponsorsamarbeid ... -
Innovasjon i merkeopplevelser
Nysveen, Herbjørn; Pedersen, Per Egil; Skard, Siv E. Rosendahl; Thorbjørnsen, Helge (Journal article; Peer reviewed, 2012)I denne artikkelen presenterer vi et rammeverk for å forstå merkeopplevelsesdimensjoner og effekter av merkeopplevelser. Vi gir deretter en kort diskusjon av mulige forskjeller mellom produkter og tjenester og diskuterer ... -
Is Publicity Always Better than Advertising? The Role of Brand Reputation in Communicating Corporate Social Responsibility
Skard, Siv E. Rosendahl; Thorbjørnsen, Helge (Journal article; Peer reviewed, 2013)Previous studies on corporate social responsibility (CSR) communication suggest that firms’ social initiatives should be communicated through third-party, non-corporate sources because they are perceived as unbiased and ... -
Kildesortering på norske arbeidsplasser i dag : Hvilke faktorer påvirker de ansattes intensjon om å kildesortere på arbeidsplassen?
Halvorsen, Maia Trollsås; Ellingsen, Maria Rake (Master thesis, 2022)Denne masterutredningen har hatt som formål å kartlegge kildesortering på norske arbeidsplasser, og hvilke faktorer som påvirker de ansattes intensjon om å kildesortere. Den stadig økende avfallsmengden utfordrer det ... -
Psykologisk avstand mellom supportere og idrettslag : hvilke faktorer påvirker psykologisk avstand?
Gåre, Karoline; Langaas, Martin (Master thesis, 2018)Temaet for denne utredningen er psykologisk avstand mellom supportere og idrettslag. Formålet har vært å undersøke hvilke faktorer som påvirker en opplevd psykologisk avstand mellom supportere og idrettslag, og om denne ... -
Reshaping affordable luxury fashion : the green shift : how does the type of sustainability attribute impact young generations’ consumer behavior?
Heggem, Anne Sofie; Reistad, Ingrid (Master thesis, 2020)Luxury fashion consumers are increasingly becoming more environmentally concerned and consequently demand brands to meet their needs with responsible, yet luxurious products. This trend is especially evident in Millennials ... -
The role of brand sustainability and self-brand image congruity in developing brand trust and brand loyalty : A study on luxury brands for Generation consumers
PREMI, ALESSIA (Master thesis, 2023)Generation Z consumers are forecasted to become the most influential generation in the next years for the purchase of luxury goods. Understanding their needs and behaviors is becoming more and more crucial for luxury ... -
Sosiale normers påvirkning på interesse for redusert kjøttkonsum : en studie av holdninger til vegetarianisme, og hvordan ulike type sosiale normer påvirker interessen for å konsumere mindre kjøtt.
Holten, Elsa Marie (Master thesis, 2019)Denne utredningen ser på sosiale normer, holdninger til vegetarianisme og interessen for å konsumere mindre kjøtt. Hovedformålet var å utforske kombinasjonseffektene av ulike sosiale norm-dimensjoner, og hvordan disse ... -
The interplay of trustworthiness and perceived risk and their influence on consumer’s acceptance of self-service technology innovations: the case of Digipost by Posten Norge AS
Alexi, Anna Alexandra; Stögerer, Ines Maria (Master thesis, 2015)This paper looks at factors influencing consumer’s attitude formation in the light of adopting a new self-service technology (SST). Previous research has shed light on the importance of trustworthiness and risk, however, ... -
When is Sustainability a Liability, and When Is It an Asset? Quality Inferences for Core and Peripheral Attributes
Skard, Siv E. Rosendahl; Jørgensen, Sveinung; Pedersen, Lars Jacob Tynes (Peer reviewed; Journal article, 2020)