• Ownership Competence 

      Foss, Nicolai Juul; Klein, Peter G.; Lien, Lasse B.; Zellweger, Thomas; Zenger, Todd (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Ownership is fundamental to firm strategy, organization, and governance. Standard ownership concepts—mainly derived from agency and incomplete contracting theories—focus on its incentive effects. However, these concepts ...
    • Pacifying the Algorithm – Anticipatory compliance in the face of algorithmic management in the gig economy 

      Bucher, Eliane; Schou, Peter Kalum; Waldkirch, Matthias (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Algorithmic management is used to govern digital work platforms such as Upwork or Fiverr. However, algorithmic decision-making is often non-transparent and rapidly evolving, forcing workers to constantly adapt their ...
    • Påvirker kjønn forhandlinger? 

      Schei, Vidar; Rognes, Jørn Kjell (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Det synes å være en utbredt oppfatning at kvinner er dårlige til å forhandle. Nyere internasjonal forskning viser imidlertid at det er små forskjeller mellom kvinner og menn. Og det avgjørende er hvorvidt forhandlingssituasjonen ...
    • Perceived mortality and perceived morality: Perceptions of value-orientation are more likely when a decision is preceded by a mortality reminder 

      Nordmo, Mads; Norman, Elisabeth (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      The questions addressed in this paper are whether and how reported mortality reminders can function as an indication of sincerity when communicating ambiguously motivated decisions. In two experiments, ...
    • Positive uncertainty: the benefit of the doubt in advertising 

      Ketelaar, Paul; Van'T Riet, Jonathan; Thorbjørnsen, Helge; Buijzen, Moniek (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Positive uncertainty refers to uncertainty surrounding an anticipated positive outcome. It provides consumers with the opportunity to imagine and speculate on a product’s or experience’s potentially positive characteristics. ...
    • Prosessledelse og innovasjon: En litteraturstudie 

      Iden, Jon; Andestad, Martin; Grung-Olsen, Hans-Christian (Journal article, 2013)
      Denne artikkelen studerer hvilken innvirkning prosessledelse har på bedrifters innovasjonsevne. Artikkelen deler prosessledelse inn i seks dimensjoner, og det gjøres en litteraturstudie for å avdekke sammenhengen mellom ...
    • Psykologisk kontrakt - et nytt ledelsesperspektiv? 

      Sverdrup, Therese (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      I denne artikkelen kobles dyadisk ledelsesteori med psykologisk kontraktsteori. Det argumenteres for at fokus på den psykologiske kontrakten vil gi lederen mulighet til å forstå den enkelte medarbeider, samt at fokus flyttes ...
    • Psykologiske kontrakter i team 

      Egeland, Therese (Journal article, 2014)
      Denne artikkelen presenterer et nytt perspektiv for å forstå hva som ligger bak velfungerende team. Det horisontale psykologiske kontraktsperspektivet lanseres for å forstå bedre hvordan relasjoner mellom teammedlemmer ...
    • Related and unrelated variety in a tourism context 

      Aarstad, Jarle; Kvitastein, Olav Andreas; Jakobsen, Stig-Erik (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Although the topic of destination development has received much attention (Haugland, Ness, Grønseth, & Aarstad, 2011), there has been a limited focus on how the composition of an industry structure can influence growth in ...
    • The role of regulatory focus and trustworthiness in knowledge transfer and leakage in alliances 

      Qiu, Xinlu; Haugland, Sven Arne (Journal article; Peer reviewed, 2019)
    • Rom for læring: betydningen av handlingsrom for ledelse 

      Espedal, Bjarne; Kvitastein, Olav A. (Journal article, 2012)
      I ledelseslitteraturen framstilles handlingsrom som en faktor som gir a) ledere endringskapasitet eller evne til å fatte endringsrelaterte valg og b) mulighet til å gjennomføre valgene (endringene). Endringskapasitet er ...
    • Samskaping og innovasjon 

      Nysveen, Herbjørn; Thorbjørnsen, Helge; Pedersen, Per Egil (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Formålet med denne artikkelen er å se på betydningen av samspillet mellom kunder og organisasjoner som kilde til innovasjon – samskaping. Vi tar først et tilbakeblikk på utviklingen av dette samspillet og presenterer ...
    • Satisfaction in buyer-seller relationships - Influence of cultural differences 

      Voldnes, Gøril; Grønhaug, Kjell; Nilssen, Frode (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      This paper addresses the possible influence of cultural differences on satisfaction in cross-national buyerseller relationships. Building and maintaining buyer–seller relationships have for long been acknowledged as ...
    • Say it’s fantastic or say nothing at all: Effects of feedback on consumers’ satisfaction with the outcome of co-production 

      Furenes, May Irene; Gjerald, Olga; Øgaard, Torvald (Peer reviewed; Journal article, 2018)
    • Scenarioer som grunnlag for innovasjon 

      Christensen, Gunnar E.; Haxhiraj, Suela; Iden, Jon; Methlie, Leif B. (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Artikkelen belyser hvordan bedrifter kan omgjøre fremtidsbilder til strategiske beslutninger for innovasjon. I første del av artikkelen drøftes teori og begreper som omhandler koblingen mellom scenario­analyse og innovasjon. ...
    • Secularity, abortion, assisted dying and the future of conscientious objection: modelling the relationship between attitudes 

      Magelssen, Morten; Le, Nhat Quang; Supphellen, Magne (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Background Controversies arise over abortion, assisted dying and conscientious objection (CO) in healthcare. The purpose of the study was to examine the relationship between attitudes towards these bioethical dilemmas, and ...
    • Seleksjon i næringslivet 

      Knudsen, Eirik Sjåholm; Lien, Lasse B. (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Næringslivet kan ses på som en stor seleksjonsmekanisme. På sitt beste er det en seleksjonsmekanisme som kontinuerlig reallokerer ressurser dit produktiviteten er høyest og til de beste nye ideene. For at denne seleksjonsprosessen ...
    • Service-Dominant Logic and Licensing in International B2B Markets 

      Uusitalo, Olavi; Grønhaug, Kjell (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      This paper asks whether the service - dominant logic is superior to the traditional goods - dominant logic for the use of licensing to commercialize new technologies internationally – and why so. To answer this ...
    • Short-sighted greed? Focusing on the future promotes reputation-based generosity 

      Sjåstad, Hallgeir (Peer reviewed; Journal article, 2019)
    • Start smart : effektiv oppstart av team 

      Schei, Vidar; Sverdrup, Therese E. (Peer reviewed; Journal article, 2019)