Now showing items 69-88 of 127

    • Matched on job qualities? Single and coupled parents in European comparison 

      Esser, Ingrid; Olsen, Karen Modesta (Chapter; Peer reviewed, 2018)
    • Medarbeidereide bedrifter : når de ansatte eier arbeidsplassen 

      Økland, Gunnar Magne (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      Medarbeidereide bedrifter betyr at ansatte som arbeider i en bedrift, har ervervet og besitter en del av egenkapitalen. Artikkelen gir oversikt over tre former for medarbeidereide bedrifter, geografisk utbredelse, ...
    • Motiver for å delta i eventer: betydningen av deltakernes rolle 

      Pedersen, Per Egil; Nysveen, Herbjørn; Oklevik, Ove (Chapter; Peer reviewed, 2019)
      I dette kapitlet ser vi på hvordan ulike motiver påvirker eventdeltakelse blant deltakere med ulike roller – rolle som kun publikum, kun frivillig, kun utøver eller kombinasjoner av disse. Resultatene fra en forstudie og ...
    • My first employee: an empirical investigation 

      Coad, Alex; Nielsen, Kristian; Timmermans, Bram (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      The challenge for solo entrepreneurs to add their first employee is arguably the single biggest growth event facing any growing firm. To understand how this event affects performance, and the antecedents of hiring, we ...
    • Når kreative team mangler kreativitet 

      Schei, Vidar; Sverdrup, Therese (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      Mange ledere sverger til bruken av team for å utvikle kreative ideer. Forskning viser imidlertid at team ofte er lite kreative. Formålet med denne artikkelen er å gi innsikt i hvorfor team mangler kreativitet, og hvordan ...
    • Norske bedrifter gjennom krisen: en oversikt 

      Lien, Lasse B.; Knudsen, Eirik Sjåholm (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Finanskriser studeres stort sett på aggregert nivå med fokus på hvordan BNP, konkursfrekvenser, sysselsetting, renter og andre aggregerte størrelser endrer seg. Dette gjør at vi vet relativt mye om de overordnede effektene ...
    • Ny organisering av Statoils virksomhet på norsk sokkel: standardisering og fleksibilitet 

      Nesheim, Torstein; Olsen, Karen Modesta; Stensaker, Inger G.; Tharaldsen, Jorunn Elise; Kjærland-Haga, Maria (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      I denne artikkelen har vi gjort rede for den nye driftsmodellen i Statoil. Hvordan Statoil organiserer sine aktiviteter på norsk sokkel, er interessant ut fra den økonomiske betydningen av petroleumsvirksomheten, ut fra ...
    • Organisasjonskultur: Aktivum eller barriere for radikal innovasjon og transformasjon? 

      Hillestad, Tore; Grönquist, Daniel Nordstad; Yttri, Birgitte (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Bedrifters kapasitet til innovasjon og omstilling har gjennom en rekke studier blitt trukket frem som en viktig potensiell kilde til varige konkurransefortrinn. Samtidig viser forskning og teoretiske bidrag hvordan ...
    • Organizational Transformation Through Service Design: The Institutional Logics Perspective 

      Kurtmollaiev, Seidali; Fjuk, Annita; Pedersen, Per Egil; Clatworthy, Simon; Kvale, Knut (Journal article; Peer reviewed, 2018)
    • Påvirker kjønn forhandlinger? 

      Schei, Vidar; Rognes, Jørn Kjell (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Det synes å være en utbredt oppfatning at kvinner er dårlige til å forhandle. Nyere internasjonal forskning viser imidlertid at det er små forskjeller mellom kvinner og menn. Og det avgjørende er hvorvidt forhandlingssituasjonen ...
    • Perceived mortality and perceived morality: Perceptions of value-orientation are more likely when a decision is preceded by a mortality reminder 

      Nordmo, Mads; Norman, Elisabeth (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      The questions addressed in this paper are whether and how reported mortality reminders can function as an indication of sincerity when communicating ambiguously motivated decisions. In two experiments, ...
    • Positive uncertainty: the benefit of the doubt in advertising 

      Ketelaar, Paul; Van'T Riet, Jonathan; Thorbjørnsen, Helge; Buijzen, Moniek (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Positive uncertainty refers to uncertainty surrounding an anticipated positive outcome. It provides consumers with the opportunity to imagine and speculate on a product’s or experience’s potentially positive characteristics. ...
    • Prosessledelse og innovasjon: En litteraturstudie 

      Iden, Jon; Andestad, Martin; Grung-Olsen, Hans-Christian (Conference object; Journal article; Peer reviewed, 2013)
      Denne artikkelen studerer hvilken innvirkning prosessledelse har på bedrifters innovasjonsevne. Artikkelen deler prosessledelse inn i seks dimensjoner, og det gjøres en litteraturstudie for å avdekke sammenhengen mellom ...
    • Psykologisk kontrakt - et nytt ledelsesperspektiv? 

      Sverdrup, Therese (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      I denne artikkelen kobles dyadisk ledelsesteori med psykologisk kontraktsteori. Det argumenteres for at fokus på den psykologiske kontrakten vil gi lederen mulighet til å forstå den enkelte medarbeider, samt at fokus flyttes ...
    • Related and unrelated variety in a tourism context 

      Aarstad, Jarle; Kvitastein, Olav Andreas; Jakobsen, Stig-Erik (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Although the topic of destination development has received much attention (Haugland, Ness, Grønseth, & Aarstad, 2011), there has been a limited focus on how the composition of an industry structure can influence growth in ...
    • Rom for læring: betydningen av handlingsrom for ledelse 

      Espedal, Bjarne; Kvitastein, Olav A. (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      I ledelseslitteraturen framstilles handlingsrom som en faktor som gir a) ledere endringskapasitet eller evne til å fatte endringsrelaterte valg og b) mulighet til å gjennomføre valgene (endringene). Endringskapasitet er ...
    • Samskaping og innovasjon 

      Nysveen, Herbjørn; Thorbjørnsen, Helge; Pedersen, Per Egil (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Formålet med denne artikkelen er å se på betydningen av samspillet mellom kunder og organisasjoner som kilde til innovasjon – samskaping. Vi tar først et tilbakeblikk på utviklingen av dette samspillet og presenterer ...
    • Satisfaction in buyer-seller relationships - Influence of cultural differences 

      Voldnes, Gøril; Grønhaug, Kjell; Nilssen, Frode (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      This paper addresses the possible influence of cultural differences on satisfaction in cross-national buyerseller relationships. Building and maintaining buyer–seller relationships have for long been acknowledged as ...
    • Say it’s fantastic or say nothing at all: Effects of feedback on consumers’ satisfaction with the outcome of co-production 

      Furenes, May Irene; Gjerald, Olga; Øgaard, Torvald (Peer reviewed; Journal article, 2018)
    • Scenarioer som grunnlag for innovasjon 

      Christensen, Gunnar E.; Haxhiraj, Suela; Iden, Jon; Methlie, Leif B. (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Artikkelen belyser hvordan bedrifter kan omgjøre fremtidsbilder til strategiske beslutninger for innovasjon. I første del av artikkelen drøftes teori og begreper som omhandler koblingen mellom scenario­analyse og innovasjon. ...