Show simple item record

dc.contributor.authorAabø, Marius
dc.date.accessioned2006-06-15T02:09:30Z
dc.date.available2006-06-15T02:09:30Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.isbn82-491-0435-8 (elektronisk versjon)
dc.identifier.isbn82-491-0433-1 (trykt versjon)
dc.identifier.issn0803-4036
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/165141
dc.description.abstractDenne utredningen tar for seg analytikeres rolle som informasjonsformidlere i markedet og egenskaper ved analytikeres resultatestimater på selskaper ved Oslo Børs i perioden fra 1997 til 2004. Utredningen gir et teoretisk rasjonale for analytikere gjennom diskusjon av markedseffisiens, verdsettelsesmodeller og behovet for et objektivt måltall. Videre belyser utredningen teori rundt egenskaper ved analytikerestimat, og fremmer hypoteser i forhold til estimatenes nøyaktighet, skjevhet og effisiens. Hypotesene testes empirisk, og de viktigste resultatene viser at analytikere er mer nøyaktige enn tidsseriemodeller, at treffsikkerheten er høyere for selskaper som forventes å gjøre det bra, at analytikere er mer positive til teknologiselskaper og selskaper som meglerhuset deres har forretningsforhold til, og at analytikere er ineffisiente ved at de overreagerer på tidligere resultatutvikling og ikke inkluderer all tilgjengelig informasjon i sine estimater.
dc.format.extent688972 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherSNFen
dc.relation.ispartofseriesRapporten
dc.relation.ispartofseries2006:10en
dc.titleMeglerhusene på Oslo børs : analytikeres informasjonsmiljø og egenskaper ved analytikeres resultatestimateren
dc.typeResearch reporten


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record