• Ad-avoidance technology : who should welcome It? 

      Bergh, Harald Nygård (Working paper;17/12, Working paper, 2012-06)
      The business model of many commercial TV-networks is to interrupt TV programs with advertising breaks. In this paper we investigate consequences of the fact that ad-averse viewers today can adopt technology which enables ...
    • An analysis of the interplay among the dimensions of the business model and their effects on performance 

      Methlie, Leif B.; Haugland, Sven Arne (;2011:35, Working paper, 2011-12)
      he main research issue raised in this paper is the relationship between business model conduct and performance. We have in this paper developed and discussed a business model framework based on a literature review of ...
    • Avisprodukter til nettbrett : redningen for den norske avisbransjen? 

      Nes, Elisabeth Heimdal (Arbeidsnotat;19/12, Working paper, 2012-08)
      De norske papiravisene sliter med fallende opplag, lave lesertall og synkende annonseinntekter. Avisbransjen er derfor på stadig leting etter nye, mer lønnsomme forretningsområder. Da nettbrettet ble lansert i 2010 var ...
    • Bindende videresalgspriser i bokmarkedet : bør forlaget eller bokhandleren sette prisen? 

      Evertsen, Cathrine (Arbeidsnotat;41/13, Working paper, 2013-10)
      Denne utredningen handler om hvem som bør sette prisen i bokmarkedet, forlaget eller bokhandelen. Først ser jeg på bindende videresalgspriser generelt, i en modell av Rey og Tirole (1986). Deretter setter jeg dette i ...
    • Competition between content distributors in two-sided markets 

      Bergh, Harald Nygård; Kind, Hans Jarle; Reme, Bjørn-Atle; Sørgard, Lars (Working paper;11/12, Working paper, 2012-05)
      We analyze strategic interactions between two competing distributors of an independent TV channel. Consistent with most of the relevant markets, we assume that the distributors set end-user prices while the TV channel sets ...
    • Dagligvareportal. Til forbrukernes beste? 

      Krosby, Therese Ugelvik; Stusvik, Vibeke (Arbeidsnotat;28/13, Working paper, 2013-08)
      Selv om norske forbrukere har det dårligste utvalget av dagligvarer i Norden, møter de det høyeste prisnivået. Dagligvaremarkedet i Norge består i hovedsak av fire store grupperinger, og har en konsentrasjon av markedsmakt ...
    • Effekten av fastpris på bøker. En teoretisk tilnærming 

      Andersen, Jørgen Roberg (Arbeidsnotat;22/12, Working paper, 2012-06)
      Bokavtalen mellom Den norske Forleggerforening og Bokhandlerforeningen innebærer at medlemsforlagene har rett og plikt til å sette bokhandlernes salgspris på bøkene deres til og med 30. april året etter utgivelse. Dette ...
    • Empirisk undersøkelse av foretakssammenslutningen mellom Norli Gruppen AS og NorgesGruppen Bok og Papir AS : anvendelse av diversjonsrater for fusjonsvurdering 

      Baisgård, Kristine (Arbeidsnotat;2011:31, Working paper, 2011-09)
      Denne utredningen tar sikte på å vurdere foretakssammenslutningen mellom Norli Gruppen AS og NorgesGruppen Bok og Papir AS for bokmarkedet i Trondheim. For å vurdere om foretakssammenslutningen vil være i strid med ...
    • Employee evaluation of leader-initiated crisis preparation 

      Selart, Marcus; Johansen, Svein Tvedt; Nesse, Synnøve (Working paper;35/12, Working paper, 2012-10)
      Crisis prevention plans are usually evaluated based on their effects in terms of preventing or limiting organizational crisis. In this survey-based study, the focus was instead on how such plans influence employees’ reactions ...
    • Forhandlingsmakt i legemiddelmarkedet : en empirisk analyse av grossistenes forhandlede innkjøpspriser 

      Graaner, Kathrine Håland; Klemsdal, Ragnhild (Arbeidsnotat;24/13, Working paper, 2013-08)
      Grossistleddet i det norske legemiddelmarkedet domineres i dag av tre aktører som betjener hele markedet. Disse er vertikalt integrert med hver sin apotekkjede. Grossistenes forhandlingsmakt påvirker hvilke priser man vil ...
    • Horisontal konkurranse i dagligvaremarkedet. Bruken av egne merkevarer i konkurransen mellom norske dagligvarekjeder 

      Sandanger, Elise (Arbeidsnotat;25/12, Working paper, 2012-08)
      Denne utredningen belyser endringer i konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen som en følge av at egne merkevarer har blitt en viktig del av markedet. Ved å tilby egne merkevarer styrker detaljistene sin maktposisjon i ...
    • Lokkevarer i dagligvaremarkedet : konkurransevirkninger 

      Didriksen, Lene Hole (Arbeidsnotat;26/12, Working paper, 2012-08)
      Lokkevarer og salg med tap benyttes på en rekke ulike områder, blant annet i pakkerabatter, tosidige markeder og markedsføring av merkevarer. Utvalgte varer prises så lavt at bedriftene pådras et tap, et tap som i de fleste ...
    • Netthandel : litteraturgjennomgang innenfor emnet internetthandel og prissammenligning 

      Lea, Kim Ø. (Arbeidsnotat;23/12, Working paper, 2012-08)
      Denne utredningen er en litteraturgjennomgang innenfor emnet netthandel. Utredningen fokuserer på modeller og teori innenfor emnet, spesielt med fokus på prissammenligningssider. Jeg undersøker tre bestemte modeller som ...
    • Quality competition with profit constraints 

      Brekke, Kurt Richard; Siciliani, Luigi; Straume, Odd Rune (Working paper;30/12, Working paper, 2012-09)
      Firms in markets such as health care and education are often profit constrained due to regulation or their non-profit status, and they are often viewed as being altruistic towards consumers. We use a spatial competition ...
    • The market for consumption devices : on complementary products and seller-side revenue-extraction 

      Bergh, Harald Nygård (Working paper;40/12, Working paper, 2012-11)
      Some products and services are perfect complements to technological devices, such as video games to video game consoles. We analyze how competition between two firms selling such devices is affected by the fact that they ...
    • The turn-around of Uninor 

      Gooderham, Paul N.; Ulset, Svein (Working paper;06/13, Working paper, 2013-01)
      On October 29, 2008, Telenor of Norway announced its plans to enter the Indian mobile telecom market. Despite a strong start, revenue did not grow in line with business projections. In a highly congested market, price war ...