Show simple item record

dc.contributor.authorHagen, Marius
dc.contributor.authorNøstdal, Øyvind
dc.date.accessioned2011-12-20T13:05:07Z
dc.date.available2011-12-20T13:05:07Z
dc.date.issued2011-09
dc.identifier.issn1503-2140
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/166656
dc.description.abstractI denne utredningen studeres årsakene bak opplagsutviklingen til VG fra 1978 til 2009. Dette gjøres ved å gjennomføre en økonometrisk analyse av tidsseriedata. Forfatterne finner at i underkant av 60 % av opplagsutviklingen kan forklares ut i fra velstandsutviklingen i Norge og den økte konkurransen fra nettavisene til Dagbladet, VG og Aftenposten. Nettavisene til lokal- og nisjeaviser har ingen signifikant effekt på opplaget. Videre konkluderes det med at VGs økte fokus på sport og sex i analyseperioden har påvirket opplaget negativt. Avisens økte reklameandel har derimot ikke hatt noen signifikant påvirkning på opplaget. I tillegg finner forfatterne at konjunktursjokk har en symmetrisk påvirkning på VGs opplag. Analysene viser også at valg av redaktør kan ha stor innvirkning på opplaget.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherSNFno_NO
dc.relation.ispartofseriesArbeidsnotat;2011:23
dc.titleDrivkreftene bak opplagsutviklingen til en landsdekkende norsk tabloidavis. En økonometrisk tidsserieanalyse av Verdens Gang fra 1978 til 2009no_NO
dc.typeWorking paperno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Econometrics: 214no_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Media science and journalism: 310no_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record