Blar i Thesis på tittel
Viser treff 2359-2378 av 4278
-
Lokal og nasjonal prising i norske dagligvarekjeder
(Master thesis, 2012)Prising er et strategisk virkemiddel i kampen om markedsandeler blant norske dagligvarekjeder. Lokal og nasjonal prising er ulike tilnærminger. Ved lokal prising avhenger pris av etterspørsel og konkurranse i det enkelte ... -
Lokale og nasjonale prisstrategier i det norske daglivaremarkedet : en empirisk undersøkelse av Kiwi og REMA 1000
(Master thesis, 2013)I denne utredningen har det blitt gjennomført empiriske undersøkelser av prisstrategier i Kiwi og REMA 1000. For å avdekke hvorvidt kjedene benytter lokale eller nasjonale prisstrategier har vi samlet inn 2572 priser i ... -
Lokalisering av flyavganger: en empirisk undersøkelse av avgangstidsmønsteret i det norske luftfartsmarkedet i perioden 2000 – 2008
(Master thesis, 2010)I denne mastergradsutredningen skal jeg undersøke graden av samlokalisering på det norske stamrutenettet som følge av at Norwegian etablerte seg i markedet i 2002. Oppgaven er inspirert av to tidligere studier. Salvanes ... -
Lokalisering, størrelse og butikkmiks på kjøpesentre : en teoretisk og caseorientert tilnærming
(Master thesis, 2015)Denne masterutredningen er en casestudie av to kjøpesentre i Bergen, hvor etablering, utforming og butikkmiks forklares ved hjelp av utvalgte økonomiske modeller. Gjennom disse modellene, observa ... -
Lokkevarer i dagligvaremarkedet : konkurransevirkninger
(Master thesis, 2012)I denne utredningen undersøker jeg hvordan bruken av lokkevarer og salg med tap påvirker konkurransen i den norske dagligvarebransjen. Utredelsen har en teoretisk tilnærming, og resonnementene er basert på norsk og ... -
Long-term diversification benefits across global industries : an empirical analysis of international return correlations
(Master thesis, 2019)This thesis contributes to the field of global capital allocations by examining the benefits of portfolio diversification across global equites, government bonds and industries for longhorizon investors over time. We use ... -
Long-term effects in the Norwegian housing market : an empirical analysis
(Master thesis, 2012)In this thesis we have analysed the Norwegian housing market. On the basis of our examination of possible factors affecting the housing market, we have estimated a model to explain the Norwegian housing prices. Especially, ... -
Longevity risk and the implications for Norwegian annuity providers : a quantitative analysis of longevity risk in light of the solvency II standard formula and internal model
(Master thesis, 2018)A significant part of the liabilities of Norwegian insurance companies and annuity providers consists of lifetime pension products. These pension products are subject to what is referred to as longevity risk, i.e. the risk ... -
Luksuriøs kosmetikk : følelser, kvalitet og sosial identitet : et studie av kvinners oppfattelse og meninger om kjøp og bruk av luksuriøs kosmetikk
(Master thesis, 2009)Spørsmålet som denne oppgaven skal svare på er følgende: Hva er kvinnens oppfatninger og meningsdannelser om kjøp og bruk av luksuriøs kosmetikk? Forbruksfeltet som denne masteroppgaven omfatter er det tidligere forsket ... -
Luksuriøs kosmetikk: troverdighet og dokumentasjon: en studie av produsenter av luksuskosmetikk i et marked med økt fokus på troverdighet og dokumentasjon
(Master thesis, 2012)I denne studien har jeg sett nærmere på hvordan det er mest hensiktsmessig for produsenter av luksuskosmetikk å profilere seg for å befeste sin posisjon i et marked med stort fokus på troverdighet og dokumentasjon. Formålet ... -
Luxury brands : a study of consumers' motivation to purchase luxury brands
(Master thesis, 2012)The purpose of this study was to examine consumers’ motives for buying luxury brands. The underlying motivation for why consumers buy luxury branded products is a field that is still lacking former research. The main ... -
Luxury consumption : how new dimensions of luxury brand management affect Norwegian generation Z’s attitude towards luxury brands and the intention to acquire them?
(Master thesis, 2020)It is evident that Generation Z will dominate marketing in the next few years. However, there are still limited researches about their buying behavior patterns. The luxury goods consumption among Generation Z is rather ... -
Den lyse siden av endring : en casestudie av positive og aktive reaksjoner på endring i Statens vegvesen
(Master thesis, 2012)Formålet med denne utredningen er å øke forståelsen for hvorfor enkelte ansatte reagerer positivt på endring og aktivt hjelper til for at endringen skal implementeres på best mulig måte. Utredningen er en singel casestudie ... -
Læring i allianser og oppkjøp : hvilke faktorer er viktig for læring i allianser og oppkjøp, og hvilke likheter og forskjeller er det mellom disse faktorene i de to ulike strategiene?
(Master thesis, 2008)Målet med denne studien er å kartlegge hvilke faktorer som fører til læring i allianser og oppkjøp, samt vise hvordan disse faktorene skiller seg fra hverandre ut fra hvilken strategi bedriften har valgt. Utredningen ... -
Læring og kunnskapsdeling i ein prosjektbasert organisasjon : ein casestudie gjennomført i Wärtsilä
(Master thesis, 2013)Vi har valt å skrive masterutgreiinga vår om læring og kunnskapsdeling i ein prosjektbasert organisasjon. Utgreiinga er ein casestudie utført i samarbeid med Wärtsilä, ei bedrift som opererar i energisektoren og den ... -
Læring på arbeidsplassen : en studie av uformell læring i en barnehage
(Master thesis, 2010)Formålet med denne utredningen er å bidra til forståelsen av hvordan ansatte lærer på arbeidsplassen. Gjennom intervjuer med fire pedagogiske ledere og seks medarbeidere i en barnehage ble aktiviteter som leder til uformell ... -
Læringsarenaer for kompetanseutvikling i en kompleks organisasjonsstruktur : en kvalitativ undersøkelse for sammenligning av to ulike resultatområder i Equinor
(Master thesis, 2019)For å opptre som en konkurransedyktig aktør i dagens arbeidsmarked, er både læring og kompetanseutvikling helt avgjørende. Det blir implementert ulike arenaer i organisasjoner med intensjon om læring og kompetanseutvikling. ... -
Lønn og motivasjon hos tannleger: En studie av sammenhenger mellom lønnsordning og motivasjon blant norske tannleger.
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven ser på sammenhengen mellom lønnsordning og motivasjon blant norske tannleger. Med bakgrunn i belønning- og motivasjonsteori undersøkes det hvorvidt variabel lønn og fastlønn innenfor privat sektor bidrar til ... -
Lønn som styringsverktøy i norsk toppfotball: En empirisk studie av lønnssystemene i tre eliteserieklubber
(Master thesis, 2022)Bruk av bonuslønn er utbredt i toppfotballen. I denne masteroppgaven studerer jeg utformingen og effekten av tre eliteserieklubbers lønns- og bonusordninger. Datamaterialet er innhentet gjennom dokumentanalyse og femten ...