Blar i Master Thesis på tittel
Viser treff 1627-1646 av 4209
-
Historiefortellende bærekraftsrapporter : en kvalitativ analyse av eksterne interessenters oppfatninger.
(Master thesis, 2020)Formålet med denne studien er å få økt forståelse for hvordan bedrifter effektivt kan kommunisere sitt bærekraftsarbeid til eksterne interessenter. Dette er med bakgrunn på den økte oppmerksomheten rundt bærekraft, som ... -
Historien bak lavrisikoanomalien : en empirisk studie av aksjer med lav volatilitet på Oslo børs
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven ser nærmere på sammenhengen mellom volatilitet og avkastning for aksjeporteføljer på Oslo Børs i perioden 1985-2013. Inspirert av den internasjonalt dokumenterte lavrisikoanomalien og de motstridende resultatene ... -
Historisk sammenheng mellom finans- og realøkonomiske kriser i Norge
(Master thesis, 2010)Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke sammenhengen mellom finans- og realøkonomiske kriser i Norge. Hvorfor sprer noen finanskriser seg til realøkonomien, og fører til økt arbeidsledighet og fallende BNP, mens ... -
Historiske boligbobler i Norge 1819-2013 : finnes det avvikende bobletendenser i byene Oslo, Bergen, Trondheim og Kristiansand?
(Master thesis, 2015)Jeg har i denne oppgaven avdekket boligbobler i det norske markedet i perioden 1819-2013. Jeg har funnet bobletendenser i forbindelse med Kristianiakrakket 1900, Etterkrigsdepresjonen rundt 1920, Bankkrisen 1987-1993 og ... -
Hodepine - før og etter "Forskrift om omsetning mv. av visse reseptfrie legemidler utenom apotek"
(Master thesis, 2006-05-12) -
Horisontal konkurranse i dagligvaremarkedet : bruken av egne merkevarer i konkurransen mellom norske dagligvarekjeder
(Master thesis, 2012)Til tross for en mye lavere andel egne merkevarer i Norge enn i andre vestlige land, utgjør disse produktene en betydelig andel av omsetningen i dagligvarebransjen, både målt i verdi og i volum. Når utbredelsen er av det ... -
Horisontale oppkjøp i Europa: En empirisk analyse av reprisingen til sammenlignbare selskaper ved annonsering av horisontale oppkjøp i Europa
(Master thesis, 2022)Denne avhandlingen undersøker hvilken rolle eierstatusen til et målselskap spiller for reprisingen av sammenlignbare selskaper ved annonsering av horisontale oppkjøp i Europa. Avhandlingen er inspirert av Derrien et al. ... -
Hotelledelse i Grenland
(Master thesis, 2006)I Grenland har hotellbransjen hatt en hard konkurransesituasjon med et begrenset markedet og lave belegg på de fleste hotellene. Det var derfor interessant å studere hvordan ledelsen ved disse hotellene ble utøvd og oppfattet ... -
Hotelling Under Injected Pressure : An empirical study on the price responsiveness of waterflooding in US oil production
(Master thesis, 2023)Harold Hotelling's (1931) canonical model of exhaustible resource extraction, featuring resource-owners that maximize profits by trading off extraction today versus extraction in the future, is widely cited in the ... -
Hotellkonsept er viktig, men økt kundeverdi koster mer enn det smaker : Hvilke faktorer kan forklare lønnsomheten i norske hoteller?
(Master thesis, 2022)Til tross for sterk vekst, har lønnsomheten i hotellbransjen lenge vært under gjennomsnittet sammenliknet med annet norsk næringsliv. Med økende strøm- og råvarepriser, samt ettervirkninger av koronapandemien, er det ... -
Hotellprising : by versus distrikt
(Master thesis, 2008)I vår masteroppgåve har vi sett nærare på kva prisingsprosess og –metode hotell nyttar for hotellrom. Vi har tatt føre oss hotell i Bergen og Sogn og Fjordane og samanlikna hotella i dei ulike områda. Vi vil i første ... -
House Prices - On a Kite, or in Free Flight? An empirical analysis of fundamental price in the Norwegian housing market, and its interaction with actual price.
(Master thesis, 2022)In the past few decades, there has been a considerable increase in real house prices in Norway. It is therefore important to understand what this increase is based upon. In this study, we analyse the relationship between ... -
How accurate are individual forecasters? : an assessment of the Survey of Professional Forecasters
(Master thesis, 2012)This master thesis addresses the forecast accuracy of individual inflation forecasts from the Survey of Professional Forecasters. Based on a variety of accuracy statistics, there are five main findings to report of. First, ... -
How Analysts Value ESG: An Empirical Analysis of the Impact of ESG Performance on the Price Target Bias
(Master thesis, 2021)This thesis examines how firm ESG performance and ESG reporting affect the price target bias, a normalized and directional measure of how analysts' price targets predict the market price. To examine this relationship, ... -
How and When does strategic CSR work? : Experimenting the Impact of Brand Equity and Persuasive Story on Consumer Response to Imitated CSR Initiatives
(Master thesis, 2014)TOMS is a shoe company that gives away a pair for each pair you buy. In light of their success, the imitator BOBS entered offering similar shoe design and the same buy one give one initiative. Corporate Social responsibility ... -
How and why Ebay failed and Alibaba/TAOBAO had success in the Chinese market?
(Master thesis, 2016)This Master thesis is about the American multinational internet C2C corporation eBay and its failure in the Chinese market. As a successful multinational enterprise with much international market share, eBay experienced a ... -
How business models in the newspaper industry are selected and innovated : a case study of two Norwegian media groups
(Master thesis, 2014)The newspaper industry is a dynamic industry and the extent of this has increased in recent years. A likely consequence of this is a need to adjust and innovate the business models applied in the industry. Through a ... -
How can corruption affect corporate behaviour? : a two-stage game theory model approach
(Master thesis, 2020)This paper rationalizes the behaviour of decision makers within several countries where such behaviour is mainly non-existent or illegal. In particular, we study the Telecom Corruption Scandal in 2012 and build a two-stage ... -
How can Retailers Take Responsibility? : Responsible Business Model Innovation in the Retail Industry a quantitative approach
(Master thesis, 2016-03-17)This master thesis is one of a series of papers and reports published by the Center for Service Innovation (CSI). CSI is a coordinated effort by NHH to focus on the innovation challenges facing the service sector and ... -
How can service organizations improve the customer orientation of frontline employees? : a cross cultural study
(Master thesis, 2013)Frontline employees, the employees with customer contact, are the face of service organizations and play a critical role in determining customer satisfaction. Service quality is greatly improved when these employees are ...