Browsing Master Thesis by Title
Now showing items 1678-1697 of 3258
-
Kostnader i hjemmesykepleietjenesten : en studie for å avdekke årsaker til variasjon mellom enheter i Bergen kommune
(Master thesis, 2020)Fremtidsutsiktene for helsesektoren viser at etterspørsel for helsetjenester øker stadig. En sentral politisk målsetning innenfor norsk helsesektor er å tilrettelegge for at flere innbyggere skal kunne bo hjemme så lenge ... -
Kostnader ved sykehusinfeksjoner : et bedriftsøkonomisk perspektiv på kostnadene av sykehusinfeksjoner etter innsettelse av totalhofteprotese
(Master thesis, 2020)About 500,000 people are admitted to Norwegian hospitals every year. According to the Norwegian Institute of Public Health, 4.1% of these patients get a hospital infection during their stay. Hospital infections are among ... -
Kostnadsoptimal bekjempelsesstrategi mot lakselus : en simuleringsmodell for optimalisering av lakseproduksjon
(Master thesis, 2018)Den norske lakseoppdrettsnæringen har stått overfor en kraftig vekst og er i dag en av Norges største industrier. Samtidig opplever næringen store utfordringer knyttet til bekjempelse av lakselus. Frem til nå har oppdretterne ... -
Kreativ regnskapsføring og Sponsor service
(Master thesis, 2006)I denne oppgaven har jeg utredet temaet kreativ regnskapsføring og praktisert det på et case. Jeg har først definert kreativ regnskapsføring og satt dette i en sammenheng. Deretter har jeg beskrevet og diskutert insentiver, ... -
Krig, spekulasjon og monetær ekspansjon : en studie av de markedsmessige årsakene til Krimkrisen i Bergen
(Master thesis, 2016)Formålet med denne masterutredningen er å undersøke hvilke faktorer som ledet frem til Krimkrisen i Bergen og avgjøre hvorfor byen ble så hardt rammet. Utredningen vurderer årsaker til krisen ved å analysere den i et ... -
Krise uten krakk? : eller krakk uten krise?
(Master thesis, 2008)Oppgaven har til formål å undersøke om der er empirisk regularitet mellom norske økonomiske finansielle, og reelle, størrelser. Rent konkret vil det si utarbeiding av tallmateriale for analyse. Deretter undersøke korrelasjonen, ... -
Kriser og læring i oppdrettsnæringen
(Master thesis, 2009)Oppgaven undersøker hvordan læring påvirker organisasjoner i oppdrettsnæringens evne til å håndtere kriser, her under rømming av, eller sykdomsutbrudd blant, oppdrettsfisken. Teorigrunnlaget presenterer og kombinerer ... -
Kritiske suksessfaktorer for ERP-systemer i offentlig sektor : en litteraturstudie
(Master thesis, 2006-05-16)Denne utredningen presenterer en teoretisk gjennomgang av hva som kjennetegner offentlig sektor og går systematisk gjennom litteraturen om kritiske suksessfaktorer (KSF) for ERP-systemer. 21 kritiske suksessfaktorer ... -
Kryssubsidiering : rammeverk for samfunnsøkonomisk analyse, eksemplifisert gjennom praktisk anvendelse.
(Master thesis, 2007)I denne oppgaven utredes hvordan man i praksis kan påvise kryssubsidiering, samt når man bør foreta undersøkelser. Rammeverket er utarbeidet med mål om maksimal samfunnsøkonomisk gevinst. I del 1 av oppgaven (kapitlene ... -
Kultur og næringsliv : hvordan relasjonstype og aktiveringsgrad påvirker konsumentens evaluering av bedrift og arrangement ved event-markedsføring og sponsing
(Master thesis, 2016)Kultursamarbeid gjennom sponsing og event-markedsføring er økende, men forskningen på feltet er begrenset. Vi ønsker at denne utredningen skal bidra til å utvide forskningsfeltet om event-markedsføring og sponsing via ... -
Kundeforhold i regnskapsførerbransjen
(Master thesis, 2013)Formålet med denne masterutredningen er å forbedre innsikten i, og forståelsen av, kundeforhold i regnskapsførerbransjen. Studien er en kvalitativ studie som bygger på tilsammen 17 dybdeintervjuer. 12 av disse har blitt ... -
Kundelojalitet og -lønnsomhet i dagligvarebransjen : en empirisk studie av kundelojalitetsprogrammers påvirkning på kundelojalitet og -lønnsomhet hos en aktør i dagligvarebransjen
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven har som formål å undersøke lojalitetsprogrammer i dagligvarebransjen, og deres effekt på kundelønnsomhet og -lojalitet. Målet er å avdekke om lojalitetsprogrammer har en positiv eller negativ effekt på ... -
Kundelojalitetsprogrammer i det norske dagligvaremarkedet : konkurransevirkninger
(Master thesis, 2017)Denne utredningen tar for seg det norske dagligvaremarkedet sin bruk av kundelojalitetsprogrammer, samt gjør rede for hvordan dette i sin tur kan påvirke konkurransebildet. Med utgangspunkt i mikroøkonomisk teori analyseres ... -
Kundelønnsomhet : en casestudie av Uni micro AS - leverandør av økonomisystemer til SMB-markedet i Norge
(Master thesis, 2017)Hovedtemaet i denne masteroppgaven er kundelønnsomhet. Hensikten er å avdekke lønnsomhetsforskjeller blant kundene til Uni Micro, basert på aktivitetsbasert kalkulasjon. Motivasjonen for en slik analyse er at selskapet ... -
Kundelønnsomhet i bank : en casestudie av Sparebanken Sogn og Fjordane
(Master thesis, 2012)Hovedtemaet i denne masterutredningen er hvordan man kan tilnærme seg fenomenet kundelønnsomhet i bank. Vi har ved hjelp av to forskningsspørsmål forsøkt å besvare vår hovedproblemstilling: Hvordan kan vi ved hjelp av ... -
Kundelønnsomhetsanalyser - lønner det seg? : en kvantitativ studie av norske foretak
(Master thesis, 2015)Denne utredningen ser på sammenhengen mellom kundelønnsomhetsanalyser og foretaksprestasjoner. Utredningen finner at beslutninger tatt på bakgrunn av kundelønnsomhetsinformasjon har en positiv påvirkning på foretakspre ... -
Kundelønnsomhetsanalyser i gasellebedrifter : en kvantitativ studie av bruksgrad og nytte
(Master thesis, 2015)I konkurranseutsatte næringer er det kritisk å velge de produktene og prosjektene som gir det beste resultatet. Bedrifter har i senere tid søkt konkurransefortrinn ved å gjennomføre kundefokuserte strategier og ... -
Kundelønnsomhetsanalyser i Norge : en studie av bruksgrad og nytteverdi
(Master thesis, 2012)I senere tid har interessen for kundelønnsomhetsanalyser vært økende. Fagområdet har utviklet seg mye de siste tiårene, men mye er fortsatt uutforsket. Denne studien er den første i Norge til å se på utbredelsen av ulike ... -
Kundelønnsomhetsanalyser – bruk i beslutninger : en studie av norske foretak
(Master thesis, 2018)Flere bedrifter rapporterer at kundelønnsomhetsanalyser potensielt kan ha en høyere nytte enn det som oppleves ved dagens bruk. I tillegg er det relativt mange bedrifter som ikke bruker kundelønnsomhetsanalysene som ... -
Kunderelasjoners betydning for en bedrifts produktutvikling : hvilke egenskaper ved en kunderelasjon har betydning for involvering av kunder i en bedrifts produktutvikling?
(Master thesis, 2009)Denne utredningen har som formål å peke på hvilke egenskaper ved en relasjon som kan ha betydning for hvorvidt og hvordan kunder involveres i en bedrifts produktutvikling. Studien gir svar på hvilke egenskaper som har ...