Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThue, Asgeir
dc.date.accessioned2006-08-15T09:50:46Z
dc.date.available2006-08-15T09:50:46Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/167541
dc.description.abstractBakgrunn: Dagspressen har hatt flere oppslag om variasjon i bensinpris til forbruker de siste årene. Likevel foreligger det få undersøkelser om mulige årsaker til denne variasjonen, og om prisen varierer systematisk. Metode: Innsamling av daglige prisdata fra tre bensinstasjoner i Bergen (Statoil og Shell) over 5 måneder, supplert med spørreskjema til bensinkunder og prisdata fra en stasjon i Bærum for en kortere periode. Som teoretisk forklaringsgrunnlag for prisvariasjon ble det brukt Edgeworth-sykluser, volalitet i produksjonskostnader, etterspørsel og prisdiskriminering. Resultater: Bensinprisen ser ut til å variere systematisk med høyest pris mandager og lavest pris i helger. Spørreskjemaundersøkelsen viser at de fleste kunder ikke er prisfølsomme forbrukere. Konklusjon: Prismønsteret for bensin til norske forbrukere forklares best ved dynamisk (intertemporal) prisdiskriminering. Produksjonskostnadene bestemmer bare den høyeste prisen, altså mandagsprisen.en
dc.format.extent426209 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.subjectøkonomisk politikk og offentlig organiseringen
dc.subjecten
dc.titleHva styrer bensinprisene til forbruker?en
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel