Aksjeanbefalinger formidlet i norske internettmedia : en empirisk studie
Abstract
Denne masteroppgaven er en empirisk studie som tar for seg temaet aksjeanbefalinger
formidlet gjennom norske internettmedia. Mer spesifikt studeres anbefalinger fra nettstedet
www.hegnar.no formidlet gjennom RSS-feeden Aksjetips1 i tidsrommet mellom 1. oktober
2006 og 31. mars 2007. Det er totalt 1596 artikler som studeres for denne perioden.
Oppgaven opererer med nullhypotesen om at anbefalingene formidlet av nettstedet ikke
bringer noen ny informasjon til markedet og at det derfor ikke er noen sammenheng mellom
disse artiklene og aksjene på Oslo Børs.
Oppgaven konkluderer med at den ikke kan forkaste nullhypotesen. Det er likevel påvist en
svak statistisk sammenheng om at både de positive og de negative anbefalingene har størst
påvirkning på eventdagen -1. Studien påviser videre en svak antydning til at vi er vitne til en
overreaksjon med en tilhørende reversering. Avkastningen viser korrekt fortegn i dagene før
anbefalingene publiseres, mens fortegnet skifter for de to påfølgende dagene.