Show simple item record

dc.contributor.authorSætrevik, Astrid Bru
dc.date.accessioned2008-08-27T10:42:50Z
dc.date.available2008-08-27T10:42:50Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/168045
dc.description.abstractI dag er det viktigere enn noen gang å tilpasse seg det endrende markedet. Alle bedrifter har mye å hente på effektivisering. Tradisjonelle konkurransekriterier som pris, markedsføring og kundeoppfølging vil selvsagt fortsatt gjelde i framtiden, men logistikk og kvalitetskostnader utgjør en stadig større del av bedriftens totale kostnader. Det å effektivisere verdikjeden og fokusere på disse kostnadene vil derfor være et svært sentralt konkurransemiddel i årene som kommer. Strategiske samarbeid, og da spesielt tette samarbeid med leverandøren, kan være et viktig hjelpemiddel for å oppnå dette, men det er likevel slett ikke alle verdisystem som vil tjene på slik integrering. Med utgangspunkt i Porters kjente verdikjedemodell vil jeg forklare hvordan enkelte bedrifter kan øke sin økonomiske effektivitet og konkurranseposisjon ved å jobbe tett sammen med både leverandør og kunde for å samkjøre deres verdikjeder med ens egen. Målet er å integrere verdikjedene til alle aktørene i verdisystemet (vertikal integrasjon) i den grad at de nesten kan kalles én enkelt enhet (”the extended enterprise”). Hovedargumentet i utredningen er at noen bedrifter kan oppleve store fortrinn i konkurranse med andre ved å innføre tettere samarbeid med de andre aktørene i sin egen forsyningskjede. På denne måten kan de hjelpe hverandre til bedre økonomiske resultater som medfører synergieffekter som skaper økt effektivitet totalt i verdisystemet. I faglitteraturen kalles dette gjerne for strategiske partnerskap. Jeg vil drøfte hvorvidt dette vil være et effektivt virkemiddel i utviklingen av langsiktige konkurransefordeler. I siste del av utredningen bruker jeg møbelbedriften Ikea som illustrasjonscase for å vise hvordan strategiske samarbeid kan fungere i praksis.en
dc.language.isonoben
dc.subjectøkonomisk styringen
dc.titleStrategiske samarbeid - lønner det seg? : leverandørsamarbeid og innkjøpspolitikk med IKEA som caseen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record