Show simple item record

dc.contributor.authorHøen, Hans-André Aadland
dc.date.accessioned2008-11-14T09:18:04Z
dc.date.available2008-11-14T09:18:04Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/168137
dc.description.abstractI perioden 1965-1999 etablerte mange norske rederier seg i Singapore. Flere tiår senere, i perioden 1995-2008, etablerer flere av de største norske rederiene seg i Shanghai. Hvorfor gjør de det? Er det et sammenfall i lokaliseringsfaktorer mellom de to stedene? Ved hjelp av Dunnings eklektiske paradigme forsøker denne utredningen å gjøre rede for nettopp dette. Hovedfunnet er at mens de norske rederiene vektlegger et mangfold av syv ulike lokaliseringsfaktorer i Singapore, er rederiene entydige om at det er kun to signifikante lokaliseringsfaktorer i Shanghai: 1. Geografisk nærhet til kunder og marked. 2. Ønske om å etablere seg i det kinesiske markedet. Kina er et spesielt vanskelig land å betjene fra Norge, mye fordi Kinas forretningskultur er så preget av guanxikulturen. Skal man lykkes stort i det kinesiske markedet kreves det personlig tilstedeværelse. Rederiene tiltrekkes av det store markedet som eksisterer i dag og øyner omrisset av hvilket potensial som vil ligge i det kinesiske markedet i fremtiden.en
dc.language.isonoben
dc.subjectfinansen
dc.titleHvorfor Shanghai? : norske rederiers direkteinvesteringer i Shanghaien
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500::Marin teknologi: 580::Skipsteknologi: 582en
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record