Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAlvseike, Ingunn
dc.date.accessioned2010-09-01T09:22:39Z
dc.date.available2010-09-01T09:22:39Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/168665
dc.description.abstractI denne mastergradsutredningen skal jeg undersøke graden av samlokalisering på det norske stamrutenettet som følge av at Norwegian etablerte seg i markedet i 2002. Oppgaven er inspirert av to tidligere studier. Salvanes et. al (2005) undersøkte graden av samlokalisering som følge av dereguleringen i 1994, mens Sandal (2007), baserte seg på Salvanes et. al (2005), og analyserte hvordan åpningen av Oslo Lufthavn Gardermoen i 1998 påvirket avgangstidsmønsteret. Denne oppgaven er en videreføring av disse studiene, ved at samme fremgangsmåte benyttes på nyere data. Perioden oppgaven tar for seg er årene 2000 – 2008. I perioden 2000 – 2001 var det kun to aktører på det norske stamrutenettet, SAS og Braathens. I oktober 2001 ble Braathens erklært fallitt, og SAS fikk kjøpe selskapet. Fra oktober 2001 var det dermed monopol på det norske stamrutenettet. Monopolperioden varte imidlertid ikke lenge ettersom Norwegian etablerte seg i markedet i august 2002. Konkurranseteori kan lede frem til en forventning om avgangstidsmønsteret gitt konkurranseform. Jeg vil i utredningen spesifisere empiriske modeller som testes med tanke på å avdekke en eventuell endring i avgangstidsmønsteret etter at Norwegian etablerte seg i markedet.en
dc.language.isonoben
dc.subjectsamfunnsøkonomi
dc.titleLokalisering av flyavganger: en empirisk undersøkelse av avgangstidsmønsteret i det norske luftfartsmarkedet i perioden 2000 – 2008en
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel