Show simple item record

dc.contributor.authorRønneberg, Elisabeth Erdal
dc.date.accessioned2011-05-02T12:52:11Z
dc.date.available2011-05-02T12:52:11Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/168741
dc.description.abstractUtgangspunktet for denne utredningen er salget av Tandberg Telecom AS til det amerikanske selskapet Cisco Systems, høsten 2009. Tidspunktet for salg av selskapet kom som en overraskelse på flere, da det ikke kom noen forhåndsvarsling om at Cisco var interessert (e24.no, 3299801). Tandberg har vært verdensledende og visjonære i utviklingen av videokommunikasjon siden 1989 (See Hello, 2010), i tillegg har de vært markedsleder innenfor videokonferansesystemer siden 2006 (Årsrapport 2006), noe som gjorde at det var lite som tydet på at de måtte selge. Jeg synes derfor at det nå i etterkant av oppkjøpet har virket interessant å kunne avdekke hvorvidt oppkjøpet var tilfeldig, eller om salg var den eneste riktige løsningen for Tandberg. Med bakgrunn i dette har jeg foretatt en strategisk analyse av Tandberg Telecom AS ved å ta utgangspunkt i selskapets sentrale strategiske valg gjennom de ti siste årene, for å kunne se på hvilke muligheter de hadde på salgstidspunket. Jeg har funnet det naturlig å fokusere på sentrale beslutningsvariabler, og på hvorfor de valgte å selge selskapet til akkurat Cisco. I selve undersøkelsen har jeg foretatt kvalitative dybdeintervjuer med seks respondenter, hvorav tre av dem var sentrale personer i Tandberg Telecom AS og hvor de tre andre var analytikere som besatt god bransjekunnskap og som har fulgt Tandberg de siste årene. I tillegg har jeg gjort en grov innholdsanalyse av Tandberg sine ti siste årsrapporter, samt dokumentanalyse av visuelle og skriftlige medieklipp. Gjennom analysen har jeg kommet frem til at Tandberg Telecom AS ikke hadde noe annet alternativ enn å selge for å kunne hevde seg i markedet på sikt. Både fra et teknologiutviklings- og markedsutviklingssyn ser man at Tandberg stod ved et veiskille på oppkjøpstidspunktet, hvor den største muligheten på lang sikt lå i å la seg bli kjøpt opp. For å kunne klare å vokse på sikt var Tandberg avhengig av å bli større, og en sammenslåing med en større industriell aktør fremstod som den mest fornuftige løsningen. Timingen er imidlertid omdiskutert, da Tandberg sine resultater de siste årene indikerte at de kunne ha fortsatt som ”stand alone” i flere år fremover. Da Cisco imidlertid besitter høyere markedsmakt enn Tandberg, var de ikke i stand til å kunne påvirke oppkjøpstidspunktet. Risikoen for at Cisco heller ville gått for å kjøpe opp Tandberg sin hovedkonkurrent, Polycom, om de sa nei ble vurdert som for stor. I tillegg legger min utredning stor vekt på trusselen av stadig større aktører som nå har fått øynene opp og ser potensialet for videokonferansebransjen, i større grad enn tidligere.en
dc.language.isonoben
dc.titleOppkjøpet av Tandberg Telecom AS : tilfeldig?en
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record