Show simple item record

dc.contributor.authorFlikka, Erik
dc.date.accessioned2008-10-22T11:20:46Z
dc.date.available2008-10-22T11:20:46Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/169165
dc.description.abstractJeg har i denne oppgaven vist ved hjelp av økonomisk teori og modellrammeverk hvorfor fokus på teknologiutvikling og innovasjon kan være en viktig konkurransefaktor for aktører i oljeservice industrien. Dette har jeg forsøkt å gjøre ved å først beskrive næringsstrukturen og konkurransen i markedet, og deretter benytte økonomiske modeller med basis i konkurranse – og næringsøkonomi for å vise dette. Jeg har delt oppgaven inn i en teoridel der relevant teori presenteres, og en analysedel der jeg forsøker å knytte teori og modellrammeverk opp mot hva som faktisk kan observeres i oljeservice markedet. Det sentrale gjennomgangspoenget i analyse og teori-delen er sammenhengen mellom næringsstruktur/konkurransesituasjon og mulige positive effekter for aktører som benytter innovasjon og teknologiutvikling som strategi. Jeg har til slutt i oppgaven gjort rede for en del ordninger som aktører i markedet kan benytte seg av som kan stimulere til økt innovasjons omfang.en
dc.language.isonoben
dc.subjectmarkedsføring og konkurranseanalyseen
dc.titleNæringsstruktur, konkurranse og innovasjon : en studie av den norske petroleumsrettede leverandørindustrien : hvorfor kan innovasjon og teknologiutvikling være en viktig kilde til konkurransefortrinn, gitt næringsstrukturen i den norske petroleumsrettede leverandørindustrien?en
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500::Marin teknologi: 580::Offshoreteknologi: 581en
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record