Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorReutz, Fredrik Thyness
dc.date.accessioned2012-10-31T12:28:01Z
dc.date.available2012-10-31T12:28:01Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/169825
dc.description.abstractTreningssenterbransjen er i vekst. Denne oppgaven har studert pristilbud og prisingsatferd i bransjen. Det er blitt skrevet en presentasjon av teoriarbeid om priser og prissetting, en bransjebeskrivelse, samt analyser av en forundersøkelse og en spørreundersøkelse. Forundersøkelsen besto i å studere medieoppslag og annen tilgjengelig litteratur om bransjen, samt innhenting av pristilbud. Spørreundersøkelsen tok for seg bransjeaktørenes prisprosesser. Den grunnleggende tilnærmingen til prising i denne servicebransjen er etterspørselsbasert fremfor kostnadsbasert. Helhetlige gjennomganger av pristilbudet internt i organisasjonen skjer sjelden, det vanligste er på årlig basis. Undersøkelser viser at konsumenter som abonnerer på tjenester foretrekker periodiske betalingsplaner med fast takst fremfor å betale separat på enhetsbasis, og bruken av kontraktstilbud med bindingstid gjør sitt til at prisendringer skjer omtrent like sjeldent. Hensynet til kunden og mangel på prissamarbeid gjør sitt til at man utsetter eller unngår prisendringer. Pris inngår i en markedsmiks med andre elementer, slik at konkurransen ser ut til å foregå vel så mye på servicekvalitet og kostnadseffektivitet i bransjen.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.titlePrising i den norske treningssenterbransjen: en analyse av prisnivå, -struktur og prisprosesserno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213no_NO
dc.subject.nsiøkonomisk styringno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel