Show simple item record

dc.contributor.authorEkeland, Bård Bartz-Johannessen
dc.date.accessioned2014-01-24T08:50:31Z
dc.date.available2014-01-24T08:50:31Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/170200
dc.description.abstractTosidige markeder innehar mange egenskaper som lett kan feiltolkes når man i en analyse beveger seg fra et ensidig marked over på et tosidig marked. Markedsforhold som kan bli sett på som konkurranseskadelig i ensidige markeder, kan være gangbare og også samfunnsøkonomisk ønskelige i tosidige markeder. Dette gjør det vanskelig for konkurransemyndigheter å trekke noen generelle slutninger for hvordan man eventuelt bør regulere disse markedene. Man må vurdere de individuelt, og ta hensyn til begge sider av markedet når man vurderer prisstrukturen. Rubrikkmarkedet er et tosidig online-marked som i dag blir dominert innen de fleste segmenter av én stor aktør – Finn. Finn har oppnådd denne posisjonen gjennom sitt sterke utgangspunkt i samarbeidet mellom store avishus og selvforsterkende nettverkseffekter i markedet. De kapitaliserer på sin posisjon ved å ta relativt høye priser fra annonsører ved å kunne tilby stor eksponering for annonsene. Finns stilling gjør at det stilles særskilte krav om forsiktighet rundt deres praksis, og det er i så måte et interessant marked å følge for Konkurransetilsynet om Finns posisjon skulle bli utfordret av en konkurrent.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectsamfunnsøkonomino_NO
dc.titleKonkurransepolitiske utfordringer i tosidige markeder : med spesiell fokus på rubrikkmarkedetno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212no_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record