Baker Hansen : motivasjon og bonussystemer
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/170321Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Student Papers [69]
Sammendrag
Motiverte ansatte er en av nøkkelforutsetningene for å drive butikk på en tilfredsstillende måte. Denne oppgaven hadde som problemstilling å kartlegge motivasjonen til butikkmedarbeiderne i Baker Hansen. Videre ønsket jeg å finne ut hvordan de stiller seg i forhold til implementering av et felles bonussystem for alle butikker. Utredningen tar utgangspunkt i teori om motivasjon og insentiver, inkludert prinsipal-agentteori.
Data som fremlegges i oppgaven baserer seg på en web-basert spørreundersøkelse jeg sendte ut til i overkant av 100 Baker Hansen-ansatte. Undersøkelsen viser at de fleste innrømmer å ha et forbedringspotensiale når det gjelder innsats og motivasjon. Videre stiller et flertall av respondentene seg positive ovenfor implementering av bonussystemer. De mener at butikkenes salg i stor grad påvirkes av innsatsen de yter på jobben, hvilket betyr at et bonussystem med salg som prestasjonsmål trolig vil oppfattes som svært motiverende.
Analysen av spørreundersøkelsen avslører signifikante forskjeller i motivasjon avhengig av hvor engasjert lederen i butikken er. Dette sier noe om vesentligheten av å ha butikksjefer som aktivt støtter opp under de ansattes motivasjon. Det er også verdt å merke seg at heltidsansatte virker å være mer motivert enn de som jobber deltid.