Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHals, Knut Andreas
dc.date.accessioned2010-08-13T06:43:45Z
dc.date.available2010-08-13T06:43:45Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/170321
dc.description.abstractMotiverte ansatte er en av nøkkelforutsetningene for å drive butikk på en tilfredsstillende måte. Denne oppgaven hadde som problemstilling å kartlegge motivasjonen til butikkmedarbeiderne i Baker Hansen. Videre ønsket jeg å finne ut hvordan de stiller seg i forhold til implementering av et felles bonussystem for alle butikker. Utredningen tar utgangspunkt i teori om motivasjon og insentiver, inkludert prinsipal-agentteori. Data som fremlegges i oppgaven baserer seg på en web-basert spørreundersøkelse jeg sendte ut til i overkant av 100 Baker Hansen-ansatte. Undersøkelsen viser at de fleste innrømmer å ha et forbedringspotensiale når det gjelder innsats og motivasjon. Videre stiller et flertall av respondentene seg positive ovenfor implementering av bonussystemer. De mener at butikkenes salg i stor grad påvirkes av innsatsen de yter på jobben, hvilket betyr at et bonussystem med salg som prestasjonsmål trolig vil oppfattes som svært motiverende. Analysen av spørreundersøkelsen avslører signifikante forskjeller i motivasjon avhengig av hvor engasjert lederen i butikken er. Dette sier noe om vesentligheten av å ha butikksjefer som aktivt støtter opp under de ansattes motivasjon. Det er også verdt å merke seg at heltidsansatte virker å være mer motivert enn de som jobber deltid.en
dc.language.isonoben
dc.subjectøkonomisk styringen
dc.titleBaker Hansen : motivasjon og bonussystemeren
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel