Show simple item record

dc.contributor.authorSærvoll, Trine
dc.contributor.authorTjøm, Merete Bøe
dc.date.accessioned2014-08-13T08:22:54Z
dc.date.available2014-08-13T08:22:54Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/217098
dc.description.abstractI denne utredningen har det blitt gjennomført empiriske undersøkelser av prisstrategier i Kiwi og REMA 1000. For å avdekke hvorvidt kjedene benytter lokale eller nasjonale prisstrategier har vi samlet inn 2572 priser i totalt 16 Kiwi- og REMA 1000-butikker i Hordaland. Det er lagt stor vekt på forklaring av metode for datainnsamling, da liknende undersøkelser i liten grad er utført tidligere. Resultater fra undersøkelsene analyseres i henhold til teori om lokale og nasjonale prisstrategier i kjeder. Vi finner at Kiwi i hovedsak har en nasjonal prisstrategi. Våre undersøkelser viser at kasseprisene på tvers av undersøkte Kiwi-butikker i Hordaland er like. Dette er i tråd med uttalelser fra Kiwis ansatte og hovedkontor. REMA 1000 hevder derimot at deres priser tilpasses den lokale konkurransesituasjonen. I en omfattende prisundersøkelse var prisene på mange varer forskjellige i undersøkte REMA 1000-butikker. Oppfølgingsundersøkelser av REMA 1000 ble utformet for å avdekke en eventuell lokal tilpasning, og vi finner at få priser i REMA 1000 tilpasses tilbud hos nærliggende konkurrenter i Hordaland. Basert på utsagn fra ansatte og hovedkontor, tror vi at priser i større grad tilpasses lokale konkurranseforhold i andre geografiske områder.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213nb_NO
dc.subjectøkonomisk styringnb_NO
dc.titleLokale og nasjonale prisstrategier i det norske daglivaremarkedet : en empirisk undersøkelse av Kiwi og REMA 1000nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record