dc.description.abstract | Budsjettet har historisk hatt en viktig rolle i virksomhetenes økonomiske styring, men i den
senere tid har budsjettet blitt utsatt for utstrakt kritikk. Kritikerne hevder blant annet at
budsjettet er for tidkrevende, at det bygger på svake antakelser og derfor fort blir utdatert,
tilfører lite relevant styringsinformasjon, fordrer sentralisering, og mangler strategisk relasjon.
Til tross for enighet i budsjettkritikken er det uenighet i løsningen. De radikale mener
budsjettet må forkastes i sin helhet og at nye styringsverktøy må introduseres, mens de
konservative mener budsjettet må komplementeres med andre styringsverktøy for å redusere
problemene knyttet til budsjettet. Til tross for utstrakt kritikk viser tidligere studier (Libby og
Lindsay 2010; Ekholm og Wallin 2000) at budsjettet fortsatt brukes i utstrakt grad. Imidlertid
hevder Hope og Fraser (1999) at Skandinaviske virksomheter leder an i prosessen med å
forkaste budsjettet. I Norge har allerede Statoil, Orkla, SpareBank 1 gruppen og Telenor
forkastet budsjettet. Denne utredningen vil derfor utforske budsjetteringspraksis i norske
virksomheter, og undersøke i hvilken grad kritikken mot budsjettet har fått oppslutning i
norsk næringsliv.
Oppsummert finner vi at opp mot 9 av 10 virksomheter fortsatt benytter budsjettet. Til tross
for dette ser vi indikasjoner på at budsjettkritikerne har satt fingeren på noen viktige
utfordringer ved budsjettet da 82,8% av de som fortsatt benytter budsjettet, komplementerer
det med andre styringsverktøy. Årsaken til endringsbehovet synes å være at budsjettet er
tidkrevende og lite fleksibelt. Dette har ført til en til dels stor utbredelse av dynamiske
styringsverktøy som rullerende prognoser, balansert målstyring og benchmarking. Til tross for
denne utviklingen er det en generell oppfatning av at budsjettet er verdifullt, og kritikken mot
budsjettet synes en smule overdrevet. Dette indikerer at budsjettet fortsatt vil ha en viktig
rolle i den økonomiske styringen, da først og fremst til planleggingsformål og ekstern
rapportering. | nb_NO |