Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSverdrup, Therese E.
dc.contributor.advisorSchei, Vidar
dc.contributor.authorHalvorsen, Lars Rabo
dc.contributor.authorBrastad, Sven Erik Fuglerud
dc.date.accessioned2016-04-04T07:52:58Z
dc.date.available2016-04-04T07:52:58Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2383658
dc.description.abstractVår studie har til formål å belyse aktiviteter i oppstartsfasen til team, og om disse aktivitetene har sammenheng med teamprestasjoner. Fra eksisterende litteratur vet vi at hendelser tidlig i et teams levetid har langvarig effekt, men kunnskap om hva som påvirker teamprestasjoner og hvordan er begrenset. Dypere innsikt rundt sammenhengen mellom aktiviteter i oppstartsfasen og teamprestasjoner vil kunne hjelpe team å fokusere på de aktivitetene som sannsynliggjør bedre prestasjoner. For å belyse vår problemstilling har vi observert oppstartsfasen til 18 team i gjennomføringen av teambuildingøvelsen Escape Room. Vi benyttet oss av narrative notater for å samle inn data. Deretter konstruerte vi en mal for koding og analyse av aktivitetene til teamene. Vårt første hovedfunn er aktivitetene vi identifiserte i oppstartsfasen, som vi strukturerte i åtte kategorier; kommunikasjon, målklargjøring, koordinering, ledelse, problemforståelse, motivasjonsbygging, sosial loffing og engasjement. Videre analyserte vi teamets aktiviteter opp mot teamprestasjoner for å belyse eventuelle sammenhenger. Vårt andre hovedfunn i denne studien er at et teams fravær av dysfunksjoner i alle ovennevnte kategorier, synes å ha systematisk sammenheng med gode teamprestasjoner. Våre funn hentyder at et fravær av dysfunksjoner hos team i oppstartsfasen vil vare levetiden ut, og således har en positiv sammenheng med teamprestasjoner. Vi fant også en sammenheng mellom gode teamprestasjoner og team som hadde god kommunikasjon og/eller problemforståelse. Fra litteraturen vet vi at felles problemforståelsen avhenger av teammedlemmenes evne til å kommunisere deres individuelle forståelse av problemet. Ut fra dette, er det altså ikke overraskende at kommunikasjon og problemforståelse opptrer sammen. Eksisterende litteratur beskriver disse aktivitetene som prestasjonsfremmende, hvilket styrker våre funn. Vår studie hentyder en sammenheng, en hypotese som må testes, og er ikke et bevis. Blant vårt utvalg er våre funn likevel tydelig. Vi oppfordrer derfor til ytterligere forskning på dette emnet for å se om disse funnene kan underbygges av kvantitativ forskning, og generaliseres til flere team.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectstrategi og ledelsenb_NO
dc.titleOppstartsfasens betydning for teamprestasjoner: en eksplorativ utredning om aktiviteter i oppstartsfasen og deres sammenhenger med teamprestasjonernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel