Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndreassen, Tor W.
dc.contributor.authorHverven, Mats Andreas Kildal
dc.contributor.authorHansson, Michael
dc.date.accessioned2016-04-04T08:14:36Z
dc.date.available2016-04-04T08:14:36Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2383670
dc.description.abstractI takt med et stadig økende spekter av mulige produkt- og tjenestevarianter vokser også vår frihet til å velge blant de ulike alternativer. Denne eksplosjonen av nye produkter er ment å gi oss muligheten til å velge akkurat det alternativet som passer våre preferanser best. Men klarer vi faktisk å velge når alternativene blir mange? Målet med denne oppgaven er todelt. Først å undersøke hvilke innvirkninger bruk av et valgforenklingsverktøy, som reduserer alternativer basert på kundepreferanser, har på salg og kundetilfredshet. Sekundert å undersøke om bruk av et valgforenklingsverktøy påvirker eventuelle effekter kognitiv utmattelse har i en valgprosess. Som svar på vårt første mål fant vi at bruk av et valgforenklingsverktøy fører til at kunden i større grad opplever å ha gjort et rett valg. Denne effekten ser vi i kombinasjon med økt salg. Som svar på vårt andre mål har vi gjort et spennende funn. Vi fant at kognitiv utmattelse reduserer kundens tilfredshet ved valg, men at bruk av et valgforenklingsverktøy utligner den negative effekten. Til slutt fant vi at personlighetstrekket selvkontroll modererer effekten kognitiv utmattelse har på kundetilfredshet ved valg. Vi er overbeviste om at våre funn, i kombinasjon med videre forskning, vil være nyttig for virksomheter som selger varer og/eller tjenester i tiden fremover.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectfinansiell økonominb_NO
dc.titleValg: en velsignelse eller forbannelse?: effekten av fondsguide på salg av investeringsfondnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel