Show simple item record

dc.contributor.advisorJensen, Sissel
dc.contributor.authorUren, Kristine
dc.date.accessioned2016-04-05T07:54:20Z
dc.date.available2016-04-05T07:54:20Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2383873
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg tatt for meg konkurransesituasjonen i Internettmarkeder. Jeg har undersøkt teoretiske prediksjoner av hvordan handel over Internett påvirker konkurransen. Ut fra den undersøkte teorien kan det konkluderes med at Internett vil kunne føre til et mer effektivt marked, med lavere prisnivå og mindre prisspredning. I oppgaven har prisdata fra norske forhandlere av bøker blitt brukt til å teste denne hypotesen. Det ble undersøkt om prisnivå og prisspredning er lavere hos rene Internettforhandlere og hybridforhandlere, enn hos konvensjonelle forhandlere. Fastprisavtalen gjør at det ikke er mulig å gi mer enn 12,5 % i rabatt av fastpris, fra utgivelse til 30. april året etter. Det ble derfor undersøkt hvor stor rabatt, i forhold til fastpris, de ulike salgskanalene gir. Dette både når bøker er bundet av fastpris, og 6 og 18 måneder etter at den opphørte. Analysene ga delvis støtte til hypotesen om et lavere prisnivå i Internettmarkeder. For to av de tre utgivelsesårene var rabattene signifikant større hos de rene Internettforhandlerne, enn de konvensjonelle forhandlerne. For hybridforhandlerne fant man at rabattene var signifikant i ett av årene, men i de to andre viste det seg at de faktisk var statistisk signifikant lavere. Når det gjelder prisspredning, ga analysen samlet sett støtte til hypotesen om lavere prisspredning på Internett, både hos de rene Internettforhandlerne og hybridforhandlerne. Det var opptil 50% lavere prisspredning hos Internettforhandlerne sammenlignet med de konvensjonelle forhandlerne. Samlet kan vi si at analysene i relativt stor grad gir støtte til hypotesen om et mer effektivt marked, men at det er klare variasjoner innenfor og mellom utgivelsesår.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkonomisk styringnb_NO
dc.titleKonkurranse i internettmarkedet: fremveksten av Internetthandel og dens påvirkning på pris og prisspredning, med det norske bokmarkedet som en casenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record