Show simple item record

dc.contributor.advisorPedersen, Lars Jacob Tynes
dc.contributor.authorBertheussen, Runar Bleie
dc.contributor.authorArnestad, Mari
dc.date.accessioned2016-09-02T08:37:11Z
dc.date.available2016-09-02T08:37:11Z
dc.date.issued2016-09-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2403770
dc.description.abstractFormålet med denne utredningen har vært å undersøke hva som karakteriserer bildelerne i Norge og hva som driver deres tilfredshet med bildeling. Med denne utredningen ønsker vi å bidra med innsikt og forståelse av tilbudssiden i delingsøkonomien. Det er tilsynelatende ingen studier som har forsket på tilbudssiden, og med tanke på at det er delere om skaper tilbudet i delingsøkonomien, anser vi det som svært verdifullt å få mer kunnskap om dem som deler. Utredningen har tatt utgangspunkt i tidligere studiers funn om at økonomiske, sosiale og bærekraftige motiver har betydning for deltakelse i delingsøkonomien. Ved å kombinere denne innsikten med teori om verdier og holdninger søkte vi å forstå hva som driver deleres tilfredshet med bildeling. Analysen er basert på datamateriale fra en spørreundersøkelse sendt ut til bildelere i samarbeid med bildelingsselskapene Carma Carpool Bergen og GoMore Norge. Vi har benyttet deskriptiv statistikk og gjennomført regresjons, mediering- og modereringsanalyser for å finne ut hva som karakteriserer bildelere og hva som driver deres tilfredshet med bildeling. Våre resultater indikerer at bildelere i Norge er overrepresentert av relativt voksne menn med høy utdanning og inntekt. Det observeres en trend om at bildelere enten er passive eller aktive brukere, og at mange av dem har erfaring fra andre delingsøkonomiske tjenester. I tillegg finner vi at verdier og holdninger hos bildelere har effekt på deres opplevde tilfredshet. Vi finner at sosiale holdninger har direkte effekt på opplevd tilfredshet, mens økonomiske og bærekraftige holdninger kun er gjeldende for tilfredshet gjennom indirekte koblinger, drevet av henholdsvis økonomiske og bærekraftige verdier. Funn om sammenhenger mellom verdier og tilfredshet antyder at bildeling appellerer til ulike mennesker, som på bakgrunn av sine verdier og holdninger, har ulike forutsetninger for å bli tilfredsnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkonomisk styringnb_NO
dc.titleBildelerne i Norge : en studie om norske bildelere: hvem er de og hva driver dem?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record