Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNesheim, Torstein
dc.contributor.authorRoverud, Liv Helene
dc.contributor.authorKjølvik, Tor Kristian
dc.date.accessioned2016-09-06T10:41:50Z
dc.date.available2016-09-06T10:41:50Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2404539
dc.description.abstractDenne masterutredningen studerer kjennetegn ved nye koblinger av trepartsrelasjoner innen den norske formidlingsøkonomien. Her kjennetegnes tredjeparten ved at de er en formidlingsbedrift som kobler personer med kompetanse til kundebedrifter som har behov for kompetansen. Studiens innfallsvinkel er hvilken rolle formidlingsbedriftene som mellomledd har som 1) formidler, 2) arbeidsgiver og 3) organiserer og leder av arbeidet (oppgaveansvar). Her inngår bedriftenes rolle som formidler som en aktivitet i et verdinettverk. Dette settes sammen med hvordan formidlingsbedriftene oppfatter deres konkurransefortrinn og brukes til å analysere hvorvidt dette er relatert til deres rolle som formidler. Formålet med studien er å få innsikt i nye koblinger av moderne trepartsrelasjoner i arbeidsmarkedet. Utredningen er en kvalitativ casestudie med eksplorerende forskningsdesign basert på tre norske formidlingsbedrifter. Studiens empiriske grunnlag er basert på dybdeintervjuer av grunnleggere og ledere av formidlingsbedriftene. Disse opererer innenfor tre ulike bransjer; IT-bransjen, media- og kommunikasjonsbransjen, samt musikk- og kulturbransjen. Innenfor alle bransjene har det vært vanlig med bruk av atypisk arbeid. Felles for alle tre casebedriftene er at arbeiderne i praksis fungerer som frilansere eller selvstendig næringsdrivende. I tidligere studier har mellomleddets rolle blitt analysert med utgangspunkt i det juridiske ansvaret de har ovenfor arbeidstakerne. Yrkesgruppen som formidlingsbedriftene benytter seg av er imidlertid i mindre grad regulert gjennom arbeidsmiljøloven. I tillegg til dette har flere av formidlingsbedriftene valgt å påta seg ansvar utover deres juridiske forpliktelser. Dette gjør at eksisterende litterære rammeverk, som beskriver tilknytningsformer for arbeid og mellomleddets (tredjeparts) rolle, ikke er dekkende for å beskrive formidlingsbedriftene. I denne studien er det identifisert underdimensjoner som kan beskrive formidlingsbedriftens tre roller. Sammen utgjør underdimensjonene et faglig bidrag som beskriver norske formidlingsbedrifters rolle som mellomledd og gir innsikt i ”moderne” trepartsrelasjoner i det norske arbeidsmarkedet. I studien avdekkes det at alle tre casebedriftene innehar elementer fra alle tre rollene, hvorav de ut fra eksisterende litteratur ikke gjør det. Gjennom studiens analyse fremkommer det også at bedriftenes rolle som formidler og måten aktivitetene er organisert på i verdinettverket danner kilder til konkurransefortrinn.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectstrategi og ledelsenb_NO
dc.titleFormidlingsøkonomi : en kvalitativ eksplorerende studie gjennomført i den norske formidlingsøkonomiennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel